دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1398 - 12:08
معتمدی:

برای ساخت فیلم سوءتفاهم توهین‌های زیادی تحمل کردم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما گفت: باید از سینمای مستقل حمایت کرد؛ برای ساخت فیلم سینمایی سوءتفاهم، اهانت‌های بسیاری تحمل کردم.
کد خبر : 377583
0a782c3c-73d8-4569-9578-c28311509cd4.jpeg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، احمدرضا معتمدی، کارگردان سینما در مراسم نکوداشت خویش در دانشگاه صداوسیما که پس از اکران، نقد و تحلیل فیلم سینمایی «سوءتفاهم»، آخرین آفرینش سینمایی وی، برگزار شد، با اشاره به اندیشه‌های ژان بودریار، جامعه‌شناس و فیلسوف فرانسوی و تأثیر آن بر فیلم سوءتفاهم گفت: باید از آخرین مرزهای جغرافیای فکری متفکران جهان که خطوط پژوهش را به جریان‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند، مطلع باشیم. بودریار معتقد است که در یک مقطع از زمان، تصویر، واقعیت را بازنمایی می‌کرده و یک نشانه قائم به غیر بوده است؛ ولی از مرحله‌ای به بعد، تصویر یا نشانه‌ها به‌جای بازنمایی واقعیت، آن را پنهان می‌کردند. همانند فیلم‌هایی که درباره جنگ ویتنام ساخته شده است.


وی افزود: در مرحله دیگری، نه‌تنها تصویر واقعیت را بلکه فقدان واقعیت را پنهان می‌کند؛ مانند جنگ ستارگان که اصولاً فقدان واقعیت است. در مرحله آخر، تصویر خودش جانشین واقعیت و قائم‌به‌ذات می‌شود.


این کارگردان سینما با بیان اینکه روزی که قرار شد چنین فیلمی بسازم بحث بر سر این بود که چطور مجموعه‌ای چون سازمان اوج که تاکنون فیلم‌هایش را تقدیم شهدا و سرداران می‌کرده حالا فیلمی می‌سازد که ما در انتها می‌خواهیم آن را به «ژان بودریار» تقدیم کنیم.


معتمدی ادامه داد: این نشانه‌ای بود مبنی بر اینکه دوستان ما در سازمان اوج اقدام شجاعانه‌ای انجام دادند، بسیار بدوبیراه شنیدند و بعد از فیلم آزار و اذیت دیدند که لازم است از آن‌ها قدردانی کنم.


وی با بیان اینکه بنده خودم بدوبیراه‌هایی شنیدم که بخشی هم به این مجموعه داده می‌شد اظهار کرد: امیدوارم این شهامت را داشته باشند و راه را با فیلم‌سازهای بهتر از بنده ادامه دهند تا به‌صورت جدی بتوانیم وارد عرصه فرهنگی شویم؛ چیزی که همه به حالت شعاری می‌گوییم اما گمان نمی‌کنم خیلی به آن باور داشته باشیم.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما با تأکید بر اینکه نقد آثار بسیار مهم است گفت: اکنون متأسفانه تعدادی افراد منتقد ما دارند برعکس فیلم‌ساز ما، سفارشی می‌نویسند؛ پول می‌گیرند فحش بدهند و پول می‌گیرند تعریف کنند. برای سه گروه مجیزگویان، وطن‌فروشان و مبتذل‌ساز آن‌ همه‌چیز فراهم است. در این فضا مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باید از سینمای مستقل ایران حمایت کنند.


انتهای پیام/4126/ 4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته