دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1398 - 04:40
یمینی در گفتگو با آنا:

خانه‌های علم شیمی در شهرهای کشور تأسیس می‌شود

نماینده انجمن شیمی ایران گفت: قرار است خانه‌های علم شیمی در شهرهای ایران تأسیس شود که کار آنها رواج علم شیمی در جامعه است.
کد خبر : 377541
chemistry_logo.png

یدالله یمینی گفتگو با  خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره برنامه انجمن شیمی ایران در سال جهانی جدول تناوبی عنصرها بیان کرد: برنامه داریم جدول مندلیف را به هر شکل ممکن بین مردم بیاوریم تا بیشتر با این مبحث آشنا شوند. 


وی افزود: این جدول شالوده علم شیمی است و اگر مردم آشنایی مناسبی با آن داشته باشند، به اهمیت علم شیمی و عناصر در زندگی روزمره و صنعت پی می‌برند. به همین دلیل نمایندگانی را در دانشگاه‌های سراسر کشور  فرستادیم تا از  انجمن‌های شیمی دانشجویی در این مؤسسات حمایت کنند. همچنین  دانشمندان شیمی را برای سخنرانی به دانشگاه‌ها فرستاده‌ایم تا طی جلسات مختلف بیشتر درباره  جدول تناوبی، تاریخچه‌ آن، علت به وجود آمدنش و اهمیت عناصر اطلاع‌رسانی کنند.


یمینی بیان کرد: انجمن شیمی ایران کمیته آموزش شیمی دارد که وظیفه آن ترویج علم در مدارس و معلم‌هاست. این کمیته برنامه‌های متنوعی را در سطح تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌کند. تعدادی از اعضای کمیته آموزش انجمن شیمی به عنوان مبلغین به مدارس فرستاده شوند تا اطلاعات جالبی درباره جدول تناوبی  را در اختیار دانش‌آموزان بگذاریم. همچنین وظیفه راهنمایی معلمان شیمی در مدارس را نیز دارند. 


وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های انجمن شیمی ایران  تأسیس خانه‌های علم شیمی در سراسر کشور است که یکی از آرزوهای شیمیدانان به شمار می‌رود. در حال حاضر خانه‌های علم ریاضی را در سطح شهرهای مختلف وجود دارند که وظیفه‌شان ترویج علم ریاضی در جامعه است. مردم عادی به این خانه‌ها می‌روند و با مباحث ریاضی آشنا می‌شوند. به همین دلیل ریاضی توانسته ارتباط خوبی را با جامعه برقرار کند.


عضو انجمن شیمی ایران گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که خانه‌های علم شیمی را مثل خانه‌های ریاضی در سطح شهرهای مختلف داشته باشیم و از آن طریق بتوانیم با مردم عادی جامعه ارتباط برقرار کنیم. برای پیشبرد کشور  باید علم را در بین مردم رواج دهیم؛ اگر بتوانیم این کار را در جامعه انجام دهیم شاهد پیشرفت خواهیم بود. 


وی ادامه داد: طی سه چهار سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خصوص فعالان در حوزه شیمی پیشرفت زیادی داشته‌اند. در زمینه نانو نیز پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده‌ایم و  محصولات دانش‌بنیان زیادی نیز روانه بازار شده است. می‌توانیم از طریق خانه‌های شیمی اطلاعات بیشتری درباره نقش شیمی در اختیار مردم عادی بگذاریم تا نقش علم و دانشگاه را بهتر درک کنند.  این امر می‌تواند توجه  مردم به علم را نیز بیشتر کند.


یمینی بیان کرد: خیرین هنوز به بحث توسعه علم توجهی نمی‌کنند. یک خیر تنها به ساخت مدرسه و مسجد فکر می‌کند؛ باید زمینه تأمین بودجه پروژه‌های علمی از طریق بنیادهای خیریه ایجاد شود، متأسفانه این موضوع هنوز در جامعه جا نیفتاده است. 


وی در خاتمه بیان کرد:  بعد از تحریم‌ها مشکلات بسیار زیادی در کشور به‌خصوص در تهیه مواد اولیه پیش آمده. است. بیشتر مواد اولیه به صورت وارداتی تأمین می‌شود. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و صنایع  به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و درخواست تولید مواد متعددی را می‌دهند. امیدوارم بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و نقش شیمی و جدول مندلیف را در جامعه نشان دهیم.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته