دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1398 - 13:36
در همایش آموزش عالی بررسی شد؛

آیین‌نامه ارتقای اساتید زیر ذره‌بین مسئولین آموزش عالی

در نشست تخصصی مدیریت سرمایه انسانی در دانشگاه‌ها در چهارمین همایش ملی آموزش عالی آیین نامه ارتقای اساتید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 377321

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست تخصصی مدیریت سرمایه انسانی در دانشگاه‌ها در ذیل چهارمین همایش ملی آموزش عالی که در سالن جابر ابن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.


در این نشست تخصصی، علی اکبر آقاکوچک به تحلیل آیین‌نامه ارتقای وزارت علوم با رویکرد پاسخگویی به رسالت اجتماعی دانشگاه پرداخت.


آیین‌نامه ارتقای اساتید بازدارنده انجام رسالت اجتماعی اعضای هیئت علمی می‌شود


آقاکوچک در این خصوص توضیح داد: آیین‌نامه ارتقای اساتید نقش مهمی در عملکرد اعضای هیئت علمی دارد و این اتهام متوجه این آیین‌نامه است که بازدارنده انجام رسالت اجتماعی اعضای هیئت علمی می‌شود اما به نظر من این آیین‌نامه مانع ایفای نقش رسالت اجتماعی اعضای هیئت علمی نمی‌شود.


این استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس در ادامه عنوان کرد: آیین‌نامه ارتقای اساتید در سال یک بار بازنگری می‌شود که همین امر موجب نگرانی و سردرگمی اساتید است. همچنین در اجرای این آیین‌نامه نیز با مشکلاتی در دانشگاه‌ها مواجه هستیم. آیین‌نامه ارتقای اساتید، ظرفیت لازم برای رفع نیاز جامعه و عملکرد اعضای هیئت علمی را دارد اما در زمینه اجرا باید بازنگری شود. در دانشگاه‌ها تنها به مقوله مقاله پرداخته می‌شود.


انشجو و استاد ارکان مهم توسعه و رشد در فضای علمی، دانشگاهی، کشور و جهان هستند


در ادامه این نشست تخصصی سیدعلی حسینی به تحلیل آیین‌نامه ارتقای وزارت بهداشت با رویکرد پاسخگویی به رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها پرداخت. وی در این خصوص گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش جلساتی را برگزار کردند که در نهایت خروجی این جلسات در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. آیین‌نامه ارتقای اساتید این دو وزارتخانه محورهای مشابهی دارد.


رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: دانشجو و استاد ارکان مهم توسعه و رشد در فضای علمی، دانشگاهی، کشور و جهان هستند و آیین‌نامه ارتقای اساتید به هر نوعی تدوین شود، حرکت دانشجو و استاد به سوی آن چارچوب است. اگر این مسیر درست باشد، این روش موجب توسعه و اگر اشتباه باشد، می‌تواند به نتیجه نامناسب منتهی شود.


وی افزود: در حوزه آموزش پزشکی، معلم بودن، شاگردپروری و توجه به آموزش مورد توجه قرار گرفته است. همچنین اساس کار ما نیز تولید محتوا، علم و فناوری است.


حسینی با بیان اینکه در سال 94 طرح آمایش سرزمینی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش اجرایی شد، گفت: در این طرح کشور به 10 منطقه آموزشی تقسیم شد که به هر منطقه بین پنج تا هفت مأموریت واگذار شد. درنهایت 70 مأموریت مشخص و بر اساس توان و ظرفیت بین‌المللی، ملی، استانی و منطقه‌ای تعریف شد. این طرح نیز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب قرار گرفته است.


وی در ادامه بیان کرد: در توسعه آموزش به‌طور مثال منطقه یک (گلستان و مازندران) در بحث سرطان پیشگام هستند. این پیشگامی به این معنا نیست که این مبحث در دیگر مناطق پیگیری نشود بلکه به این معناست که در منطقه یک به‌طور تخصصی و ویژه به آن پرداخته خواهد شد.


این مسئول در خاتمه سخنان خود گفت: گسترده کردن تحصیلات تکمیلی ارزشی ندارد و مدرک‌گرایی در کشورهای خارجی منسوخ شده است و این آیین‌نامه ارتقای اساتید نسبت به آیین‌نامه‌های پیشین، ارتقا پیدا کرده است.


لازم به ذکر است که اساتید دیگری از جمله جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعتی نفت و استاد دانشگاه مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس، نسرین نورشاهی رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و محمد مهدی نائبی استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در این نشست به سخنرانی پرداختند.


انتهای پیام/4107/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب