دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ایفای مسئولیت‌های اجتماعی؛

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ایفای نقش اجتماعی خود، در حوزه فرهنگ کتابخوانی ورود کرده و قصد دارد به نهادینه‌سازی این حرکت اجتماعی کمک کند.
کد خبر : 376840
n83102247-72663223.jpg

به گزارش خبرنگار فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کتاب‌خوانی فرهنگی رو به افول در ایران. از دیرباز ایرانیان را به عنوان عالمانی برجسته و اهل کتاب می‌دانستند اما این امر رفته رفته و با ورود به عصر مدرن رو به افول نهاد و نه‌تنها کتاب‌خوانی از زندگی برخی از مردم رخت بر بست بلکه تألیف کتاب فاخر نیز با کاهش شدیدی مواجه شد.


گرایش به کتب ترجمه با سیاست‌های غلط دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور رو به ازدیاد گذاشت و این فرهنگ در جامعه رواج پیدا کرد و از تعداد کتب دسته‌اول علمی با نگارنده ایرانی کاسته شد.


سیاست‌های افزایش و نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی در غالب کشورهای توسعه یافته پیاده می‌شود اما متأسفانه این مهم در ایران با وجود نهادهای فرهنگی و رسانه‌های متعدد به دست فراموشی سپرده شده و همین امر دلیلی دیگر بر کاهش فرهنگ کتابخوانی است.


با ورود و توسعه فضای مجازی در ایران این وضعیت اسف‌بارتر شده و گرایش عموم جامعه به مطالبی که بدون منبع علمی در گروه‌های اجتماعی منتشر می‌شود افزایش یافته است موضوعی که حتی بین دانشجویان و اساتید به عنوان اقشار فرهیخته نیز تا حدود زیادی صادق است.


این موضوع تا آنجا پیش رفته است که می‌توان به قطعیت گفت کتاب از سبد فرهنگی بسیاری از خانواده‌ها رخت بربسته است.


شاید بتوان گفت تنها رویداد یا بزرگترین رویدادی که در کشور برای عرضه کتاب و ترویج کتابخوانی آن هم به صورت بسیار ناقص و بیمار در ایران وجود دارد برپایی نمایشگاه کتاب است.  نمایشگاه کتاب رویداد فرهنگی بزرگی است که  روند پیشرفت، بهبود و تحول آن با تغییر محسوسی روبه‌رو نبوده است.


نمایشگاه کتاب با این ساختار و وضعیتی که در ایران ایجاد شده است نیز با اشکالات فراوانی روبه‌رو است اما باز هم لنگ کفشی در بیابان غنیمت است. 


البته دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ایفای نقش اجتماعی خود، در حوزه فرهنگ کتابخوانی نیز ورود کرده و قصد دارد با دنبال کردن سیاست‌های کارشناسانه به نهادینه سازی این حرکت اجتماعی که نیازمند تلاش همگانی است کمک کند.


مجتبی توانگر رئیس مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در خصوص فرهنگ کتابخوانی و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در ترویج این فرهنگ، تصریح کرد: ترویج کتاب‌خوانی یک مقوله چند وجهی است که وجوه مختلف آن را در مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی بررسی کرده‌ایم.


وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی تنها یک دانشگاه نیست، بلکه یک شبکه بزرگ دانشگاهی است که صدها واحد در سراسر کشور دارد و در واحدهای مختلف به مسئولان دانشگاهی گفته شده است که با روش‌های جدید و نوین، کتاب‌خوانی را در میان دانشجویان رواج دهند.



رئیس مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: با واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی هماهنگی کرده و طرح‌های پایلوت را به‌صورت آزمایشی برای شتاب رشد علمی در کشور در نظر گرفته‌ایم.


حضور پر رنگ دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب


سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب از پنجشنبه چهارم اردیبهشت با حضور پرشور مردم افتتاح شد و تا 14 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.


ده روزی که نمایشگاه کتاب برپاست تمام ناشران سعی دارند کتب دسته‌اول و جدید خود را عرضه کنند. بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیز سعی دارند از طریق مرکز انتشارات خود یافته‌های جدید علمی که در قالب کتاب به رشته تحریر درآمده است را در غرفه‌های نمایشگاه کتاب عرضه کنند.


در این بین اما دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به عنوان بخش خصوصی که در امر آموزش عالی و نشر علم فعالیت می‌کند مانند هرسال عناوین جدیدی در نمایشگاه عرضه کرده و پرفروغ ظاهر شده است.


سومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

هشت واحد دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور با عناوین جدیدی از کتب خود پا به سی‌ودومین دوره نمایشگاه کتاب گذاشته‌اند.


دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد قزوین با ۷۶ عنوان کتاب، واحد تبریز با ۴۰ عنوان کتاب، واحد شیراز با ۸۵ عنوان کتاب،  واحد یادگار امام(ره) ۳۰عنوان کتاب،  واحد تهران مرکزی با ۵۴عنوان،  واحد تهران جنوب با ۶۳ عنوان، واحد علوم و تحقیقات با ۷۰ عنوان کتاب و مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ۲۱۵ عنوان کتاب و جمعاً با حدود 600 عنوان کتاب که چاپ سال 94 به بعد است در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کرده‌اند.


توانگر با اشاره به حضور انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در این نمایشگاه اظهار کرد: امسال حدود ۶۰۰ عنوان کتاب از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب به نمایش درآمده است و امیدواریم اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر از گذشته نسبت به نوشتن کتب علمی - تخصصی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.


وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد که در همه رشته‌های دانشگاهی کتب ارزشمند و خوبی به مردم ارائه کند.


رئیس مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این دانشگاه نیاز جامعه دانشگاهی از لحاظ کتب علمی-تخصصی را برآورده کرده است که البته کافی نبوده و باید تعداد کتب علمی افزایش پیدا کند.


انتهای پیام/4107/4007/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته