نمایشگاه بینالمللی کتاب تأثیری شگرف بر عناصر فرهنگی کشور دارد
علی شفیعیسرارودی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره فعالیتهای انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: فعالیت دانشگاه در حوزههای غیرپزشکی است و کتابهایی که در نمایشگاه عرضه کردهایم در زمینههای علوم انسانی از جمله ادبیات، زبانهای خارجه، اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، معارف اسلامی، هنر و تربیتبدنی است.
وی افزود: کتابهای در حوزه فنی و مهندسی شامل برق و الکترونیک، کامپیوتر، عمران، مکانیک و متالورژی میشود. همچنین کتابهای مهندسی علوم آب هم به دلیل تناسب عنوانی با کتابهای فنی و مهندسی در این شاخه قرار میگیرند. کتابهای حوزه کشاورزی شامل رشتههای زراعت و اصلاح نبات، خاک و باغبانی میشود. کتابهای حوزه دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز شامل مباحثی چون طیور، دام کوچک و دام بزرگ و کتابهای علوم پایه نیز شامل مباحث فیزیک، ریاضی، شیمی و زیستشناسی میشود.
مدیر انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: تعداد کتابهای سال 97 انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز 27 عنوان بود که با احتساب کتابهایی که در سال 98 ولی با تاریخ 97 چاپ شد، به 31 عنوان میرسد. سال 96 تقریباً 17 عنوان کتاب در نمایشگاه داشتیم. گفتنی است؛ کتابهایی که در 97 چاپ شد، از نظر تعداد صفحات نسبت به سال 96 افزایش یافته است.
وی بیان کرد: تعداد تیراژهای انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز با توجه به وضعیت موجود در بازار 500 نسخه است. مجموعه کتابهایی که در چهار سال گذشته تولید کردیم و به نمایشگاه آوردهایم، چیزی حدود 120 عنوان است؛ به طول کل از سال 90 تاکنون 285 عنوان کتاب تولید کردهایم.
شفیعی سرارودی خاطر نشان کرد: همه میدانند در صنعت نشر چه مشکلاتی وجود دارد. مشکلات از در همه مراحل از تولید و پیش از چاپ گرفته تا چاپ و خدمات پس از چاپ وجود دارد. هزینههای تولید به دلیل تورمها به شدت افزایش پیدا کرد. این افزایش هزینه بر قیمت تمام شده کالا اثر مستقیم گذاشته است، یعنی کتابی را که سال گذشته میتوانستیم با قیمت 10 هزار تومان بفروشیم، امسال با قیمتی سه برابر سال 97 ارائه میکنیم.
وی افزود: امکانات نمایشگاهی مانند ارائه فضا و خدمات پشتیبانی شامل همه غرفهداران میشود. با این حال شاهد افت کیفت عمومی نمایشگاه نسبت به سال گذشته هستیم که دلیل آن تورم است. برای مثال یک مسئله ساده مانند موکت هزینه زیادی برای مسئولان نمایشگاه ندارد؛ اما از همان هم دریغ شده است. ایرادها بیشتر از نوع بصری است و نمیتوان گفت که در جذب مشتری و فروش تأثیرگذار است یا خیر؟!
شفیعی سرارودی در انتها خاطر نشان کرد: در ورودی سالنها استیجهای بسته شده که جالب نیستند، اگر در ورودی و خروجی هر سالن 10 تا 15 متر بنر سفیدرنگ نصب میشد، میتوانست روحیه مراجعهکنندگان را بهبود ببخشد. انتظارات در همین حد است و امیدواریم که در سالهای آینده همین روندها ادامه پیدا کند و از این ضعیفتر نشود. تأثیری که نمایشگاه بینالمللی کتاب بر عنصر فرهنگی این مملکت دارد، واضح و روشن است.
انتهای پیام/4107/4021/
انتهای پیام/