دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1398 - 06:30
تجریشی در گفتگو با آنا:

دوره پنجم اسلام ناب در اردوگاه سیدالشهدا(ع) برگزار می‌شود

مسئول دوره معرفتی و تشکیلاتی اسلام ناب 98 و مدیر حوزه علمیه و عملیه نهضت گفت: دوره پنجم اسلام ناب در اردوگاه سیدالشهدا(ع) برگزار می‌شود.
کد خبر : 376475
20190424_192616~2.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-میعاد بادپا؛ اصطلاح اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی را حضرت امام(ره) در دو سال پایانی عمر مبارک‌شان مطرح کردند و به تبیین این دو اصطلاح اهتمام ورزیدند، لذا مردم را همواره از دچار شدن به اسلام آمریکایی پرهیز می‌دادند.



تبیین مرزبندی بین اسلام ناب و آمریکایی در جامعه و به خصوص در بین جوامع دانشگاهی و حوزوی از اهمیت بالایی برخوردار است.




چند سالی است که سلسله همایش‌ها و دوره‌های آموزشی در کشور با عنوان اسلام ناب برگزار می‌شود لذا برای آشنایی بیشتر با این دوره‌ها و شرح جزئیات آن گروه دانشگاه خبرگزاری آنا مصاحبه ای را با محمدمهدی تجریشی مسئول دوره معرفتی و تشکیلاتی اسلام ناب 98 و مدیر حوزه علمیه و عملیه نهضت انجام داده است که شرح این مصاحبه را در ادامه آورده ایم.



آنا: در خصوص کلیت و لزوم دوره اسلام نام توضیح دهید؟




تجریشی: امسال پنجمین سال برگزاری دوره اسلام ناب است، البته دوره اول با نام دیگری شبیه دوره اسلام ناب برگزار شد و شکلی رسمی نداشت.




آنا: این دوره مخصوص چه دانشگاه‌هایی است؟




تجریشی: این دوره هرساله به صورت سراسری با شرکت دانشجویان از دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. برنامه اول را در دانشگاه تهران به‌‌عنوان نماد دانشگاه‌های کشور برگزار کردیم. سعی ما این است که اسلام ناب و مکتب امام راحل(ره) را در مقابل اسلام آمریکایی در دانشگاه‌ها به‌‌عنوان مبدأ تحولات بسط دهیم.




آنا: استقبال دانشجویان از دوره‌های اسلام ناب چگونه بوده است؟ آیا نسبت به سال‌های گذشته تغییری داشته است؟




تجریشی: اولین دوره رسمی اسلام ناب را با کمتر از صد نفر شروع کردیم. اما در سال 97 بالغ بر 400 نفر شرکت‌کننده داشت و امسال این تعداد به 1000 نفر رسیده است. استقبال دانشجویان هر سال از دوره اسلام ناب بیشتر از سال قبل است.




آنا: آیا تمام افراد که در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند جزء شرکت‌کنندگان در طرح هستند؟




تجریشی: تعداد ثبت‌نام کننده‌ها بیشتر از آمار فوق است. دغدغه ما صرفاً کمیت نیست و کیفیت را در اولویت می‌دانیم.




افرادی که در این دوره حضور می‌یابند از فعالین تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی هستند. برای ما جذب تشکلی خیلی اهمیت دارد. به جای این‌که تک‌تک سراغ افراد برویم جذب مان را از طریق تشکل‌های انقلابی و اسلامی انجام می‌دهیم. چون از طریق تشکل‌ها است که می‌‌توان در دانشگاه‌ها حرکت و تحول ایجاد کرد.



آنا: آیا فقط دانشجویان در این دوره شرکت می‌کنند؟



تجریشی: خیر! از سال گذشته به شکل آزمایشی و از امسال به‌صورت رسمی و سراسری در کنار دانشجویان از طلاب حوزه‌های علمیه هم برای حضور در این دوره دعوت کردیم.




آنا: چه تعداد طلبه در دوره گذشته اسلام ناب و چه تعداد در دوره امسال شرکت کردند؟




تجریشی: در سال 97 حدود 30 نفر از طلاب حوزه‌های علمیه و امسال نیز حدود 150 نفر از طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دوره اسلامی ناب شرکت کردند و الحمدالله روند استقبال طلاب روزبه‌روز رو به فزونی است.




آنا: طلاب از چه حوزه‌هایی در این دوره حضور می‌یابند؟




تجریشی: طلبه‌ها عمدتاً از حوزه‌های علمیه تهران هستند، البته از حوزه‌های قم, مشهد و برخی شهرستان‌ها نیز در این دوره حضور می‌یابند اما بیشتر تمرکزمان بر حوزه‌های علمیه تهران بوده است.




آنا: حضور توأمان طلاب و دانشجویان در این دوره چه فوایدی دارد؟


تجریشی: پدیده وحدت حوزه و دانشگاه و بسیج همیشه مورد تأکیدات خاص حضرت امام خمینی(ره) بوده است و ایشان برای پیشبرد اسلام ناب، این وحدت را مؤثر می‌دانستند، لذا امیدواریم بتوانیم این وحدت را به شکل دوره آموزشی، معرفتی و تشکیلاتی محقق کنیم.




آنا: چه برنامه‌هایی برای این دوره در نظر گرفته‌اید؟




تجریشی: برنامه‌های متنوع فرهنگی و جانبی بسیاری در این دوره در نظر گرفته‌ایم. در سال گذشته به‌صورت آزمایشی از دانشجویان خارجی برای شرکت در این طرح دعوت به عمل آوردیم که نهایتاً بیست دانشجوی عراقی در دوره سال97 اسلام ناب شرکت کردند.




امسال به‌صورت رسمی این مسئله را پیگیری کرده‌ایم و تاکنون حدود 50 نفر از دانشجویان خارجی در دوره اسلام ناب ثبت‌نام کردند.




آنا: دانشجویان خارجی شرکت‌کننده در این دوره از چه دانشگاه‌هایی هستند؟




تجریشی: بیشتر دانشجویان عرب زبانی هستند که در دانشگاه‌های فردوسی مشهد، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت و سایر دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و عموماً برای این افراد برنامه‌های خاص فرهنگی تاکنون اجرا نشده است.




آنا: دعوت از دانشجویان خارجی در دوره اسلام ناب چه فایده‌ای دارد؟




تجریشی: سعی کردیم افراد خارجی را نیز با اسلام ناب و مکتب امام آشنا کنیم، زیرا خود این افراد عملاً به فرموده امام(ره) در پیام بسیج دانشجویان طلبه، امتداد حرکت دانشگاه و حوزه در داخل کشور هستند و این افراد هسته‌های مقاومت را به‌‌عنوان حزب جهانی مستضعفین و امت واحده اسلامی شکل خواهند داد.
اردوی اسلام ناب یک پدیده‌ای است که دانشجویان ایرانی، دانشجویان خارجی و طلاب سراسر کشور را در کنار هم قرار می‌دهد، لذا تلاش می‌کنیم از زوایا و ابعاد مختلف به مقوله اسلام ناب به‌‌عنوان شعار اصلی امام خمینی(ره) و نیز پدید آوردن بسیج عمومی دانشجویان به‌‌عنوان راهبرد اصلی تحقق اسلام ناب نزدیک شویم.




آنا: این دوره چند روزه است و از چه تاریخی آغاز می‌شود؟




تجریشی: قبل از شروع دوره 98 اسلام ناب، نشست معرفت آموختگان سال‌های گذشته در روز چهارشنبه 4 اردیبهشت با حضور سخنرانان برجسته‌ای همچون حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان در سالن همایش دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد.





دوره اسلام ناب هرساله در فصل تابستان برگزار می‌شود و امسال نیز از این 18 تیرماه در اردوگاه سیدالشهدا (ع) آبعلی با همکاری سازمان بسیج دانشجویی کشور و سازمان تبلیغات اسلامی آغاز می‌شود و تا اول مرداد یعنی به مدت پانزده روز ادامه می‌یابد.




دوره اسلام ناب ویژه خواهران نیز از 24 تیر آغاز می‌شود و بازه زمانی کوتاه‌تری را دربرمی‌گیرد و نهایتاً در اول مرداد پایان می‌یابد.




آنا: ثبت‌نام از چه زمانی آغاز می‌شود و روند ثبت‌نام چگونه است؟




تجریشی: ثبت‌نام دوره سال 98 اسلام ناب از هفته آینده آغاز می‌شود. ثبت‌نام‌ها از دو طریق صورت می‌گیرد. ثبت‌نام اصلی از طریق تشکل‌ها انجام می‌شود و خود تشکل‌ها، افراد را معرفی می‌کنند. همچنین دانشجویان از طریق سایت این مجموعه نیز می‌توانند ثبت‌نام کنند، البته در هر دو مورد مصاحبه از دانشجویان صورت می‌گیرد و اولویت ما با ثبت‌نام‌های تشکلی است.




انتهای پیام/4122/4126/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته