دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1398 - 12:19
شهنوازی در گفتگو با آنا:

453 خانوار روستاهای هیرمند تخلیه اضطراری شدند

مدیرکل بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 9 روستای شهرستان هیرمند زیر آب رفته و ساکنان این روستاها که 453 خانوار بودند، تخلیه اضطراری شدند.
کد خبر : 376060
491095_142.jpg

عبدالرحمن شهنوازی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با بیان اینکه سیل سیستان به‌دلیل افزایش آب رودخانه هیرمند ایجاد شد، اظهار کرد: رودخانه هیرمند از طرف افغانستان وارد ایران می‌شود و کنترل این رودخانه مانند کارون، دز و ...  در دست ما (ایران) نیست و به‌دلیل اینکه افغانستان نمی‌خواهد حقابه به ما بدهند مانند 20 سال گذشته که حقابه ما را نداده‌اند، هیچ‌گونه اطلاعاتی در اختیار ما قرار نمی‌دهند.


وی افزود: اگر رودخانه هیرمند را به دو بخش بالادست سد و پایین‌دست سد کجکی تقسیم کنیم، از بارندگی‌هایی که در پایین‌دست سد کجکی می‌بارد، مطلع می‌شویم و از بارندگی بالادست و میزان آب ناشی از بارندگی‌ها بی‌اطلاع هستیم و بیشتر به‌وسیله ارتباطات مردمی که داریم از میزان بارندگی‌ها باخبر می‌شویم؛ مانند زمان فعلی که گفته می‌شود در بالادست سد کجکی بالای سه متر برف باریده است. با توجه به این داده‌ها و اینکه گرمی هوا را پیش رو داشتیم، پیش‌بینی وقوع سیل را می‌کردیم و آمادگی کامل را از 15 روز پیش برای مواجه‌شدن با بحران داشتیم.


مدیرکل بحران استانداری سیستان و بلوچستان یادآور شد: با این بینش تمام سیل‌بندهای پنج شهرستانی که در مسیر این سیل قرار دارد، ترمیم و از همه آنها سرکشی شد تا اگر نیاز به ترمیم دارد، انجام شود. به‌دلیل اینکه مدت‌زمان زیادی در این مسیل‌ها آب وجود نداشت، حیواناتی مانند موش لانه‌سازی کرده بودند و اگر در جایی موجب شکستگی سیل‌بند شده به این دلیل است.


شهنوازی افزود: حدود هشت روز پیش با فرماندار بر سر این مسیل‌ها حضور پیدا کردیم؛ اما باید توجه داشته باشیم که با وجود دبی زیاد آب، فشار زیادی به این قسمت واردشده و نکته‌ای که نباید از آن غافل بود، این است که از ابتدای فروردین تا امروز آورد آب در این مسیر داریم و اکنون که در منطقه حضور دارم، توفانی با سرعت 95 کیلومتر در حال وزیدن است و تأکید می‌کنم واقعاً سیل را کنترل کرده بودیم.


وی یادآور شد: اکنون 9 روستا زیر آب رفته که ساکنان این روستاها که 453 خانوار بودند، تخلیه اضطراری شدند و تمام وسایل آنها را به کمک ارتش و سپاه جابه‌جا کردیم به‌ جز یک روستا که برای تخلیه مقاومت کردند و از طریق آسمان امداد هوایی شد.


مدیرکل بحران استانداری سیستان و بلوچستان به پایان ترمیم سیل‌بندی که در مسیر بود، اشاره کرد و افزود: آب‌های ناشی از این سیل به دو قسمت تقسیم می‌شود، بخشی از آن به سمت چاه نیمه‌ها هدایت‌ شده که آب شهر زاهدان و پنج شهر دیگر و 900 روستای حوزه سیستان از آن تأمین می‌شود و بخشی از آن به تالاب بین‌المللی هامون هدایت می‌شود.


شهنوازی خاطرنشان کرد: راه‌های دسترسی به روستاهایی که در محاصره سیل قرار دارد، اکنون مسدود است و هنوز برآوردی از تخریب و خسارت نشده و به‌محض فروکش کردن آب با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام به برآورد خسارت از منازل روستائیان خواهیم کرد.


انتهای پیام/4117/4103/


انتهای پیام/

برچسب ها: هیرمند
ارسال نظر
هلدینگ شایسته