دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1398 - 04:40
ملکان در گفتگو با آنا:

آلیاژهای پیشرفته مورد نیاز صنایع هوایی ساخته می‌شود

یکی از اعضای آزمایشگاه ریخته‌گری و مدل‌سازی دانشگاه تهران گفت: آلیاژهای پیشرفته‌ای می‌سازیم که در صنایع هوایی، خودرو و الکترونیک کاربرد دارند.
کد خبر : 375723
1117.png

مهدی ملکان در گفتگو با خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره محصولاتی که در مرکز نوآوری دانشگاه تهران به نمایش گذاشته شده است، گفت: عمده فعالیت‌های آزمایشگاه ریخته‌گری و مدل‌سازی دانشکده متارلوژی دانشگاه تهران در حوزه ذوب و آلیاژسازی است.


وی افزود: در آزمایشگاه ریخته‌گری و مدل‌سازی پژوهش‌های متعددی از ساخت آلیاژهای مرسوم مانند منیزیم و آلومینیوم گرفته تا آلیاژهای پیشرفته که اصطلاحاً به آنها شیشه فلزات گفته می‌‌شود، صورت می‌گیرد.


ملکان بیان کرد: آلیاژهای شیشه فلز برخلاف ساختار بلوری آلیاژهای معمول، ساختار آمورف دارند. این امر باعث ایجاد ویژگی‌ها و خواص مکانیکی فوق‌العاده در این مواد می‌شود. استحکام و سختی آلیاژهای شیشه فلز دو تا سه برابر آلیاژهای معمول است. مقاومت به خوردگی و  مقاومت به سایش این مواد نیز بسیار بالاست.


وی اضافه کرد: آلیاژهای شیشه فلز موادی با خاصیت مغناطیسی بالا هستند که در حوزه‌های الکترونیک، مغناطیسی و الکترومغناطیسی کاربردهای زیادی دارد. همچنین در ساخت انواع میکرودیوایس‌های الکترونیک و پیل‌های سوختی مقاومت به خوردگی نیز کاربرد دارد.


عضو آزمایشگاه ریخته‌گری و مدل‌سازی دانشگاه تهران گفت: محصولات های‌تک آزمایشگاه شامل آلیاژ منیزیم  می‌شود که استحکام  فوق‌العاده بالا خوردگی ناچیزی دارد. منیزیم سبک‌ترین فلز موجود است که بهترین گزینه برای ساختار و سازه‌ها در حوزه‌های هواپیمایی، الکترونیک و خودرو محسوب می‌شود.


وی در خاتمه خاطرنشان کرد:‌ شبیه‌سازی فرایندهای ریخته‌گری و ساخت ساختار و خواص از جمله فعالیت‌هایی است که در آزمایشگاه ریخته‌گری و مدل‌سازی دانشگاه تهران انجام می‌شود.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه تهران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته