دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا تحریم گوشی‌های اپل تصمیم درستی است؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی تحریم شرکت اپل را برای مقابله با اقدامات اخیر دولت آمریکا کلید زدند؛ آیا تحریم یک برند از یک شرکت امکان دارد.
کد خبر : 375444

به گزارش خبرنگار حوزه اینترنت و موبایل گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی تحریم شرکت آیفون را امضا و تقدیم عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی کردند.


بر اساس این طرح قرار است ارائه هرگونه خدمات از سوی نهادها مربوطه ازجمله وزارت ارتباطات به گوشی‌های آیفون ممنوع شود.


نمایندگان مجلس در طرح ارائه‌شده خود به جای استفاده از نام شرکت اپل نام برند این شرکت یعنی گوشی‌های آیفون را ذکر کردند که امکان چنین چیزی وجود ندارد.


علاوه بر آن نمایندگان مجلس مشخص نکردند در صورت ممنوعیت فعالیت و خدمات‌رسانی این شرکت در ایران دارندگان این محصولات چگونه باید با هزینه‌های گزافی که به علت بالا رفتن نرخ دلار و قیمت محصولات وارداتی متحمل شده‌اند را جبران کنند. بر اساس اطلاعات بازار آخرین مدل گوشی آیفون حدود 18 میلیون تومان در بازار ایران معامله می‌شد که این هزینه برای بعد از تصویب این مصوبه توسط نمایندگان کاملاً بی‌ارزش می‌شود.


موضوع بعدی در حال حاضر 50 درصد بازار ایران از برند آیفون شرکت اپل و 50 درصد دیگر نیز از شرکت سامسونگ استفاده می‌کنند؛ اگر این طرح نهایی شود 50 درصد بازار ایران با خلع کالا موردنیاز مواجه می‌شود که به نظر می رسد نمایندگان راه‌کاری برای این موضوع در نظر نگرفته‌اند. 50 درصد فضای کسب‌وکار صنف موبایل در ایران بعد از تحریم شرکت اپل کسب‌وکارهای از بین خواهد رفت.


بهتر است مسئولین و مخصوصاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دقت بیشتری در تصویب این مصوبه اقدام نمایند تا هزینه بیشتری برای کشور و مردم در این شرایط اقتصادی نداشته باشد.


انتهای پیام/4092/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته