دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1398 - 10:13
رضایی:

ناکارآمدی باعث عمل‌نکردن رؤسای جمهور به شعارهایشان می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:پایین بودن کارآمدی در تمام بخش‌ها دیده می‌شود و شاهد هستیم که حتی روسای جمهور هم نمی‌توانند به شعارهای خود عمل کنند.
کد خبر : 374901
AG8I0296.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محسن رضایی صبح امروز در سی‌امین نشست سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که با عنوان «جوان پیشرو در مسیر تمدن‌سازی» در محل هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار می‌شود؛ گفت: کارآمدی یکی از اساسی‌ترین چالش‌هایی است که در کشور با آن مواجه هستیم و دانشگاهیان ازجمله اساتید و دانشجویان باید برای افزایش کارآمدی وارد کار شوند.


وی افزود: پایین بودن کارآمدی در تمام بخش‌ها دیده می‌شود و شاهد هستیم که حتی روسای جمهور هم نمی‌توانند به شعارهای خود عمل کنند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: کارآمدی به‌معنای بهره‌برداری بیشتر از منابع است که شامل منابع خدادادی و نیروی انسانی می‌شود. برای پاسخ به اینکه چرا و در کدام موارد، کارآمدی جمهوری اسلامی پایین بوده، باید به ساختارهای کشور نگاه کنیم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار نهادهای سنتی، نهادهایی با عنوان نهادهای انقلابی شکل گرفت. پس از تشکیل این نهادها، مبارزه‌ای اداری و تشکیلاتی بین مخالفان و موافقان شکل‌گیری این نهادها آغاز شد.


رضایی ادامه داد: مخالفان تشکیل نهادهای انقلابی معتقد بودند که این نهادها کار موازی انجام می‌دهند و شعار محوری‌شان این بود که نهادهای موازی منحل شوند اما در مقابل طرفداران ایجاد نهادهای انقلابی معتقد بودند که با سیستم موجود نمی‌توان بعضی از مشکلات را حل کرد. بنابراین شعار «نهادهای سنتی باید انقلابی شوند» را مطرح می‌کردند. به‌هرحال شاهد تشکیل انجمن‌های اسلامی در وزارت امور خارجه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته انقلاب و جهاد سازندگی بودیم. اما باید پرسید که این نهادها چرا به وجود آمدند؟


وی عنوان کرد: این نهادها براساس یک خلأ به‌وجود آمدند. اگر در ابتدای انقلاب قائله کردستان نبود، وزارت اطلاعات و دستگاه امنیتی کشور نیز شکل نمی‌گرفت که باعث ایجاد اطلاعات سپاه شد و بعداً از این نهاد به‌صورت وزارتی مستقل درآمد. در زمان جنگ نیز سپاه، تیپ و لشکر نظامی نداشت، حتی خمپاره نیز در سپاه وجود نداشت اما با توجه به نیاز جنگ، وارد عمل شده و با قنائمی که گرفت، توپخانه، تیپ و لشکر تشکیل داد. بنابراین خلائی که باعث شد نهادهای انقلابی در جمهوری اسلامی شکل بگیرد.


رضایی تصریح کرد: در این برهه دو تفکر در کشور شکل گرفتند. یکی تفکر جهادی و دیگری تفکر کارمندی. این دو تفکر همواره در مقابل هم قرار داشتند. بعد از پایان جنگ تحمیلی تفکر جهادی تضعیف شد اما با نگاه به عملکرد کشور درمی‌یابیم هر جا تفکر جهادی بیشتر بوده، شاهد آن هستیم که پیشرفت و موفقیت داشتیم. به‌طورکلی می‌توان گفت که این نوع تفکر سرنوشت کشور را تعیین خواهند کرد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد: در بحث سیل اخیر بعضی از کارشناسان معتقدند بارش‌ها نعمت الهی بوده و می‌توانستیم از همه ریزش‌های آسمانی استفاده کنیم و استفاده نکردن از آنها ناشی از ناکارآمدی است. در بحث ارزی نیز سال گذشته بین 18 الی 19 میلیون دلار از ذخایر ارزی کشور نابود شد. بعضی‌ها معتقدند در این موضوع خیانت شده که ممکن است این اتفاق افتاده باشد اما دلیل اصلی آن ناکارآمدی است. اگر بخواهیم به همه مسائل سیاسی نگاه کنیم، علت اصلی و راه‌حل را نمی‌توانیم پیدا کنیم.


وی اضافه کرد: در تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی، آنجایی که تفکر جهادی بوده، پیشرفت‌ها چشمگیر و خارق‌العاده است. به‌طورمثال در حوزه امنیتی و دفاعی، پیشرفت‌ها به‌قدری بوده که اکنون توانایی آموزش و مشاوره به کشورهای دیگر را داریم. اما در جایی که نگاه کارمندی وجود داشته، عقب‌ماندگی‌های ما نیز بسیار چشمگیر بود، مانند وضعیتی که در اقتصاد و صنعت داریم.


این استاد دانشگاه اذعان کرد: لازمه افزایش کارآمدی در کشور، افزایش کارآمدی در میان مدیران، مدیریت و سبک اداره کشور، ساختارها و فرهنگ سازمانی است که اگر این موارد اصلاح و کارآمد شود، درنهایت از مشکلات عبور کرده و در تمام زمینه‌ها پیشرفت مورد انتظار را شاهد خواهیم بود.


رضایی بیان کرد: تا مدیر در متن مسئله قرار نگیرد، نمی‌تواند مشکلات را به خوبی حل کند. بنابراین وقتی از کارآمدی مدیران صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که اصلاح در سبک مدیریت و واگذاری اختیارات نیز باید صورت گیرد. اگر امکان اجرای فدرالی کامل وجود نداشته باشد، می‌توانیم در امور اجرایی و اقتصادی، سیستم فدرالی را پیاده کنیم تا مردم بتوانند در امور اجرایی استقلال داشته باشند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری، تأکید کرد: برای اجرایی شدن گام دوم انقلاب، نیاز به تحول است و به‌نوعی گام دوم انقلاب، خود انقلاب دیگری است. نقطه مشترک اصطلاحات بیانیه گام دوم از جمله جوانگرایی، دولت‌سازی و تحول، ناظر بر افزایش کارآمدی بر کشور است.


رضایی در مورد عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌دنبال افزایش کارایی نظام است و به هیچ وجه نمی‌خواهیم شورای نگهبان دوم ایجاد شود. دولت نیز نباید به دیده یک نهاد مزاحم به مجمع نگاه کند بلکه می‌تواند به دیده یک برادر و همکار با مجمع برخورد کند. اگر موضوعی از دولت، مجلس و شورای نگهبان رد شد، این اطمینان را باید داشته باشیم که نهادی وجود دارد به‌عنوان هیئت عالی نظارت که با مطالعات و نظر کارشناسی عمیق، طرح‌ها و برنامه‌ها را رصد می‌کند.


وی اعلام کرد: اینکه بگوییم 10 یا 15 نفر نشسته‌اند برای کشور تصمیم می‌گیرند، صحیح نیست. این ادبیات، ادبیات دوستانه نیست. ادبیات دوستانه این است که مجمع را برادر و همکار دولت بدانیم.


فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تروریستی خواندن سپاه پاسداران گفت: این موضوع را ترامپ اعلام کرده است نه جهان. حتی در خود آمریکا هم اجماع وجود ندارد و این تصمیم از استحکام خوبی برخوردار نیست. این اقدام ترامپ و پمپئو تیری در تاریکی است.


رضایی مطرح کرد: کشورهای جهان با این تصمیم ترامپ همراه نیستند و حتی بعضی از کشورها موضع مخالف هم گرفتند. حتی بعضی از کشورهایی که مخالف ما هستند، نماینده فرستادند و اعلام کردند که نظرشان موافق با نظر آمریکا نیست. حتی این اقدام ترامپ سبب شد مخالفان خارج‌نشین جمهوری اسلامی، موضع مخالف بگیرند.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته