دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1398 - 17:47
نصیری:

شیمی راهی برای ایجاد صلح جهانی است

استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: از طریق علم، آموزش و فرهنگ می‌توان به صلح و دوستی جهانی رسید.
کد خبر : 374202

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد نصیری استاد دانشگاه شهید بهشتی در همایش اهمیت و نقش ویژه جدول دوره‌ای عنصرها که بعدازظهر امروز در موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، درباره نقش مناسبت‌های جهانی در تحقق اهداف و برنامه‌های یونسکو اظهار کرد: سازمان یونسکو براساس سه محور آموزش، علم و فرهنگ، مناسبت‌ها، سال‌ها و دهه‌ها را نام‌گذاری می‌کند. بعد از جنگ جهانی دوم بشر به این نتیجه رسید که از طریق اقتصاد، سیاست و ابزارهای دیگر نمی‌توان به صلح و دوستی جهانی رسید. تنها راه رسیدن به صلح جهانی از طریق علم، آموزش و فرهنگ خواهد بود.


وی افزود: در سال 1327 ایران به عضویت کمیسیون یونسکو درآمد. این کمیسیون هر دو سال یک‌بار کنفرانس‌های عمومی را برگزار می‌کند تا مناسبت‌ها و سال‌ها را نام‌گذاری کند. 200 کشور در این کمیسیون عضو هستند که ایده‌ها و محصولات علمی، فرهنگی و آموزشی خود را ارائه می‌دهند.


نصیری افزود: اقدام‌های ملی و منطقه‌ای یونسکو در ایران شامل تأسیس 15 کرسی دانشگاهی، 20 ثبت میراث فرهنگی، 10 ثبت میراث ناملموس و عضویت در شبکه‌های همکاری شهری است. ایران در یونسکو به‌دلیل تاریخچه غنی خود، کشور فرهنگی و پرسابقه‌ای محسوب می‌شود. در کمیسیون‌های گذشته دانشگاه جندی‌شاپور را به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با قدمت 1750 سال به ثبت جهانی رساند.


وی افزود: نام‌گذاری روزهای بین‌المللی و جهانی در یونسکو بر اساس ویژه‌ای صورت می‌گیرد. هدف از این نام‌گذاری‌ها آگاهی عمومی درباره موضوع است.


نصیری اظهار کرد: پس از نام‌گذاری سال، یونسکو از کشورها می‌خواهد حداکثر تلاش خود را بکنند تا در موضوع مورد نظر آگاهی عمومی را افزایش دهند. کشورها نیز حداکثر تلاش خود را می‌کنند تا به این اهداف برسند، چرا که عضویت در کمیسیون یونسکو بسیار پرهزینه است. ژاپن و آلمان از کشورهای فعال کمیسیون یونسکو هستند که علاوه بر فعالیت‌های زیاد در کشور خودشان، در کشورهای همسایه نیز فعالیت‌های علمی، فرهنگی و آموزشی زیادی می‌کنند.


وی اضافه کرد: افزایش آگاهی جامعه از طریق آموزش و علم و فرهنگ بهترین روش برای ایجاد صلح و دوستی جهانی و تبادل فرهنگی است. یونسکو سعی دارد از طریق علم و فرهنگ و آموزش به‌سوی صلح جهانی برود.


نصیری عنوان کرد: سال 2019 به‌دلیل یک‌صدوپنجاهمین سالگرد جدول تناوبی، سال جهانی جدول دوره‌ای عنصرها یا جدول مندلیف نام‌گذاری شده است. این جدول یک‌شبه کامل نشد اما مندلیف کار را به تکامل رساند و حتی جاهایی خالی در جدول قرار داد تا در آینده تکمیل شوند. درواقع برای ثبت یک رویداد در سطح جهانی، آن رویداد باید روند تکاملی داشته باشد یک زبان، یک کشور یا یک فرد نشود.


وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل نام‌گذاری سال 2019 به‌عنوان سال جهانی جدول دوره‌ای عنصرها، افزایش آگاهی جهانی درباره علم شیمی و نقش این علم در پیشرفت علم و فناوری و اطلاع‌رسانی به بشریت درباره علم شیمی و کاربردهای آن در زندگی روزمره، اقتصاد، فرهنگ و سیاست است. جدول مندلیف زبان مشترکی در جهان است که مانند ریسمانی نامریی از مرزهای جغرافیایی عبور می‌کند و انسان‌ها را به هم پیوند می‌دهد.


انتهای پیام/4122/4021/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد نصیری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته