دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1394 - 10:43

ساخت ربات قاتل ستاره‌های زیانبار دریایی + ویدئو

محققان یک دستگاه خودکار برای نابود کردن یک نوع ستاره دریایی در رشته تپه‌های بزرگ مرجانی استرالیا (Great Barrier Reef) آماده آزمایش است. این ستاره دریایی خاردار تهدیدی عمده برای تپه‌های مرجانی توصیف می‌شود.
کد خبر : 37338

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، ربات موسوم به کاتسبات (Cotsbot) که مجهز به سیستم شناسایی تصویری است برای یافتن و کشتن این ستاره دریایی با تزریق یک سم مرگبار طراحی شده است. پس از آنکه این ربات بیشتر ستاره‌های دریایی را در یک ناحیه از بین برد، غواصان می‌توانند باقی آنها را نابود کنند.



ستاره دریایی تپه‌های بزرگ مرجانی استرالیا


متیو دانبابین محقق در دانشگاه فنی کوئینزلند در این باره گفت که آزمایش‌های میدانی این ربات در خلیج مورتون در بریزبن شروع شده است.


در این ناحیه، ستاره خاردار وجود ندارد اما به گفته دانبابین، وقتی سیستم جهت‌یابی ربات تنظیم شد، تا چند هفته دیگر در تپه‌های مرجانی رها خواهد شد.


او گفت:‌ «در پنج ماه آینده میزان خودمختاری این ربات را به تدریج افزایش می‌دهیم، تا در نهایت به صورت کاملا آزاد به ردیابی و تزریق مرگبار ستاره‌های دریایی ادامه دهد».



محققان در حال آزمایش کاتسبات


این فناوری دو عنصر کلیدی دارد: «یک سیستم شناسایی تصویر و یک ربات زیردریایی. این سیستم برای شناسایی ستاره خاردار در میان طیف وسیعی از مرجان‌ها آموزش دیده است. این کار با کمک هزاران عکس از تپه‌های مرجانی و ویدئوهایی که غواصان از خاردارها گرفته‌اند، انجام شده است».



روش نشانه‌گیری ستاره‌های دریایی توسط کاتسبات


به گفته محققان از دهه ۱۹۶۰ به این سو، انتقال مغذی‌ها از خشکی به آب باعث رشد جمعیت ستاره‌های دریایی شده و بخش‌های بزرگی از تپه‌های مرجانی را تخریب کرده است.


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته