دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صفوی در گفتگو با آنا:

هدف از ساخت ماهواره جدید، قرارگیری در مدار ثابت زمین است

مدیر پروژه ماهواره پیام امیرکبیر گفت: هدف از ساخت ماهواره‌های دانشگاهی علاوه‌ بر آشنایی اساتید و دانشجویان با زیرسیستم‌ها، قرار دادن ماهواره‌ در مدار زمین است.
کد خبر : 373266

سید مصطفی صفوی  در گفتگو با خبرنگار علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره ساخت ماهواره جدید دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:  از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی ایران به دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیشنهاد شد تا  پروژه طراحی و ساخت ماهواره جدید را برعهده بگیریم. ماهواره قبلی پیام امیرکبیر نام داشت، به همین دلیل ماهواره بعدی پیام 2 نام‌گذاری شده است. حال قرار است تیم دانشگاه امیرکبیر برای تعیین مشخصات فنی این ماهواره اقدام کند.  با سازمان فضایی ایران وارد مذاکره شدیم و در حال حاضر در مرحله‌ نهایی‌سازی مشخصات فنی ماهواره جدید هستیم که  پس از نهایی شدن مشخصات کار شروع خواهد شد.


وی درباره زمان پروژه ساخت پیام 2 اظهار کرد: مدت زمان لازم برای ساخت ماهواره جدید به این بستگی دارد که مشخصات فنی آن چقدر شبیه به مشخصات فنی ماهواره قبلی باشد. بعد از نهایی شدن مشخصات فنی می‌توان در مورد اینکه پروسه ساخت چقدر طول می‌کشد، صحبت کرد.  اگر تغییرات خیلی زیاد باشد، مسلماً زمان بیشتری خواهد گرفت.  اگر مشخصات فنی مانند ماهواره قبلی بوده و هیچ‌گونه تغییراتی در آن ایجاد نشود یا کمترین تغییرات را داشته باشد، ساخت آن حدود یک سال طول خواهد کشید.


صفوی با اشاره به ایرادات پرتاب ماهواره‌ پیام گفت: مشکل از طراحی ماهواره نبود و درواقع این پرتاب‌کننده بود که مشکل‌ساز شد. 


عضو کادر هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این سؤال که چرا دانشگاه امیرکبیر پرتاب‌کننده ماهواره را نمی‌سازد، عنوان کرد: بحث پرتاب ماهواره بسیار پیچیده‌ است. افرادی که در حوزه پرتاب ماهواره در مجموعه وزارت دفاع کار می‌کنند، زحمات بسیار زیادی کشیدند و نتایج خیلی خوبی هم گرفتند. اینگونه مسائل در حوزه پرتاب‌کننده‌ها پیش می‌آید. اگر سابقه کشورهای دیگر را هم که بررسی کنید، از آمریکا گرفته، چین و روسیه که تجربه طولانی در بحث پرتاب ماهواره دارند، چنین مشکلاتی وجود داشته است. بنابراین نمی‌توان با یک بار شکست، قضاوت منفی کرد. افرادی که در زمینه پرتاب ماهواره کار می‌کنند، زحمات زیادی کشیده‌اند که جای قدردانی و تشکر دارد. همچنین در هیچ‌کجای دنیا سابقه ندارد که سازنده ماهواره، پرتاب‌کننده‌اش را هم بسازد چراکه دو تکنولوژی کاملاً متفاوت هستند.


مدیر پروژه ماهواره پیام امیرکبیر درباره هدف ساخت پیام گفت: ماهواره‌های دانشگاهی ماهواره‌هایی هستند که استادان و دانشجویان را با زیرسیستم‌های ماهواره و کارهای تحقیقاتی مورد نیاز این سیستم‌ها آشنا می‌کنند. هدف نهایی از ساخت این نوع ماهواره‌ها این است که کشور به مرحله‌ای برسد که بتواند ماهواره را در مدار ثابت زمین قرار دهد. ماهواره‌ای که بتواند در مدار زمین‌ثابت قرار بگیرد.  این ماهواره‌ها مجهز به دوربین هستند که می‌توانند از زمین عکسبرداری کنند، درباره با نرخ رشد محصولات کشاورزی، مسائل مربوط به تغییرات آب‌وهوایی و ... اطلاعاتی را به دست آورند.


صفوی افزود: تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار است روی طراحی و ساخت این ماهواره کار کند. این تیم متشکل از  استادان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر است که اکثر آنها دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هستند. دانشکده‌های هوا و فضا، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مکانیک نیروی اصلی و بدنه مهم در طراحی و ساخت ماهواره هستند.


وی عنوان کرد: وزیر ارتباطات و فناوری و اطلاعات از تیم‌های دانشگاهی مختلف که در طراحی و ساخت ماهواره فعال هستند، حمایت مناسبی کرده است. بعد از  پرتاب‌ ماهواره در 25 دی و عدم‌موفقیت آن، وزیر با تیم مربوطه،  جلساتی را برگزار کردند تا گروه انسجام خود را حفظ کند.


انتهای پیام/4107/4021/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته