دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1394 - 13:14

هوش مصنوعی شهرزاد قصه‌گو می‌شود

محققان موسسه فناوری جورجیا هوش مصنوعی‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌تواند با خواندن و یاد گرفتن از داستان‌‌های مکتوب دیگران، داستان‌های تعاملی بنویسد. این هوش مصنوعی Scheherazade-IF (برگرفته از شهرزاد قصه‌گو، شخصیت اصلی در سری داستان‌های ایرانی هزار و یک‌شب) نام گرفته است و می‌تواند داستان‌های تعاملی‌ای را بگوید که از نظر خوانندگان یک داستان منسجم و شبیه به داستان‌هایی باشد که نویسندگان روایت می‌کنند.
کد خبر : 37212

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Popular Machines، داستان‌هایی که این هوش مصنوعی برای شما تعریف می‌کند، به طور مثال، از شما می‌خواهد که براساس محتوایی که می‌خواهید بخوانید یا زمانی که می‌خواهید فصلی از یک داستان را بخوانید به صفحه خاصی بروید (یا روی لینکی کلیک کنید)‌.


داستان‌های تعاملی این شهرزاد قصه‌گوی ماشینی شبیه به داستان‌های دیگر است، با این تفاوت که شما را وادار به انتخاب می‌کند یعنی در نقاط خاصی که آشکار می‌کند، شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام اتفاق از این به بعد بیفتد.


در آزمایش‌های انجام شده توسط موسسه فناوری جورجیا، شهرزاد قصه‌گوی ماشینی چندصد داستان نوشته شده توسط انسان و حتی داستان‌هایی از رفتن به سینما و یا سرقت از بانک را خواند و از آنها برای ایجاد داستا‌ن‌های تعاملی خود استفاده کرد.


جالب اینجاست که حتی زمانی که از این سیستم درخواست می‌کنیم داستان ساده‌ای بنویسد، این هوش مصنوعی با نتایج غیرمنتظره‌اش همه را شگفت‌زده می‌کند.


مارک ریدل، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی این هوش مصنوعی، گفت: «زمانی که برای نخستین بار از این سیستم خواستیم که داستانی از یک قرار ملاقات در سالن سینما روایت کند، انتظار داشتیم که مواردی چون خرید بلیت و پیدا کردن صندلی‌ها را بیان کند. اما این سیستم نه تنها به این حزئیات بلکه به اینکه دو نفر دست همدیگر را در حین پیدا کردن صندلی گرفته‌اند، اشاره کرد. این امر واقعا جالب بود زیرا این نشان می‌دهد که هوش مصنوعی قصه‌گوی ما چقدر به جزئیات و تصور کردن خود در محیط دقت دارد».


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته