اساتید میتوانند در قالب گروههای علمی اقدام به نظریهپردازی کنند
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسیهای آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هیئت حمایت از كرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره در هفدهم بهمنماه سال 82 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد اما دانشجویان و اساتید آشنایی چندانی با وظایف این هیئت ندارند.
توسعه و ترویج آزاداندیشی همواره از مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاهیان و حوزویان است، ایشان در پاسخ به نامه، جمعی از دانشآموختگان حوزه علمیه درباره نیاز كشور به آزاداندیشی تاکید میکنند: نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به كالای قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل كرد؛ چنان كه نباید به جای «مناظره» به «جدال و مدارا» گرفتار آمد و بهجای «آزادی»، به «دام هتاكی و مسئولیتگریزی» لغزید.
در شماره قبلی این سلسله یادداشتها به وظایف گروههای علمی هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی پرداختیم؛ بر اساس ماده 11 نظامنامه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، گروههای علمی و مشورتی این هیئت، هشت وظیفه اساسی دارند.
در این قسمت به این موضوع خواهیم پرداخت که ترکیب گروههای علمی و مشورتی چگونه است؟
بر اساس نظامنامه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره، گروههای علمی و مشورتی این هیئت در پنج رشته کلی علوم عقلی، نقلی، اجتماعی، رفتاری و هنر و معماری فعالیت میکنند.
بخش علوم عقلی شامل حوزههای فلسفه، فلسفه دین، کلام، عرفان، معرفتشناسی و فلسفههای مضاف هستند.
بر اساس نظامنامه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره، علوم نقلی شامل حوزههای علوم قرآنی و حدیث، فقه و اصول، ادبیات عرب، ادبیات فارسی و زبانشناسی است.
اساتید و علاقهمندان به برگزاری کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره توجه داشته باشند که در بخش علوم اجتماعی حوزههای تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، علوم سیاسی، فرهنگ و تمدن، حقوق، علوم اجتماعی و ارتباطات، مدیریت و مطالعات زنان و خانواده میتوانند فعالیت کنند.
بر اساس نظامنامه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره، بخش علوم رفتاری شامل حوزههای تعلیم و تربیت، اخلاق و روانشناسی است.
در بخش هنر و معماری اساتید و دانشجویان میتوانند در حوزههای هنر، معماری و شهرسازی اقدام به برگزاری کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره کنند.
انتهای پیام/4107/4115/
انتهای پیام/