اجتماعیسازی مسائل بینالمللی وظیفه تشکلها در گام دوم انقلاب است
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، با نگاه دقیق به گذشته و وضعیت کنونی جامعه، نقشه راه 40 سال آینده کشور را ترسیم کرده است؛ در این بیانیه بیش از 40 بار جوانان مورد خطاب قرار گرفتهاند؛ لذا جوانان، دانشجویان و تشکلهای دانشجویی بهعنوان آیندهسازان انقلاب شکوهمند اسلامی، ابتدا باید این بیانیه را به گفتمان عمومی جامعه تبدیل کنند؛ جهت تقویت گفتمان گام دوم انقلاب، سلسله نشستها، میزگردها و مصاحبههایی با حضور مسئولین و دبیران تشکلهای دانشجویی در گروه دانشگاه خبرگزاری آنا برگزار شد؛ در این راستا گفتگوی مفصلی با حمزه دستیار دبیر بینالملل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل انجام شد که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
آنا: دیدگاه شما در مورد جامعیت بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟
دستیار: رهبر معظم انقلاب، در بیانیه گام دوم انقلاب همچون دیدهبانی ایستاده بر فراز قله، گذشته را به زیبایی ترسیم، وضعیت امروز را تشریح و چشماندازی از فردا ارائه میکند. باوجود دیدگاهی واقعبینانه و نگاهی کلینگرانه، هیچجایی از جزئیات غافل نشدند و در عین اینکه یک نگاه جامع و استراتژیک به موضوع دارند، از جزئیات این طرح و اینکه چگونه به این نگاه جامعگرا رسیدند، بحث میکنند.
در این بیانیه، موانع و چالشهایی که انقلاب اسلامی تا به امروز با آن درگیر بوده، بررسی شده است؛ در گام دوم انقلاب، شاهد بروز تغییر در چالشها هستیم. زمانی، چالش کشور، بیرون کردن رژیم بعث از مرزهای ایران بود ولی امروز چالش این است که چطور در مرزهای فلسطین باقی بمانیم و یا اینکه سوریه را حفظ کنیم؛ این نگاه، کاملاً تمدنی و روبهجلو است.
مقام معظم رهبری در این بیانیه، دسترسی به آینده روشن را با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و نیروی انسانی جوان کشور میداند.
جوان انقلابی، مخاطب خاص رهبری
آنا: چرا در بیانیه گام دوم جوانان خطاب اصلی رهبری هستند؟
دستیار: مخاطب قرار گرفتن جوانان در این بیانیه، بهخاطر این است که عنان کار دست جوانان باشد؛ ایجاد چالشهای داخلی، بهخاطر رفتار غیرانقلابی است. اگر انقلابی بودن را نشاط و شادابی در نگاه به اصول انقلاب تعریف کنیم، شاید این رفتار انقلابی، از قشر خیلی مسن برنیاید و بههمینخاطر همیشه در صحبتهای رهبری، مخاطب، جوانها هستند.
اگر نیروهای انقلابی و دانشجویان بیشتر بحثشان را در همان شأن خودشان در مطالبهگری حفظ میکردند و گاهی جمعهای دانشجویی بهخاطر چسبیدن به اهداف و قربانی کردن مسائل اصلی بهجای کلیشهها از مسیر اصلی منحرف نمیشدند و اغنای افکار عمومی را در دستور کار جریان دانشجویی قرار میدادند، امروز در پله بالاتری از پیشرفت قرار میگرفتیم.
چهلسالگی انقلاب، پیام مهمی دارد. مسئولان کهنسال کشور، همان جوانانی بودند که سال 1357 شروع به کار کردند لیکن پس از گذشت چهل سال، دولتها با نیروهای پا به سن گذاشته باید جای خود را به نیروهای جوان و تازهنفس و متعهد بدهند، لذا در این بیانیه مسئولین دولت و ساختار حکومتی مخاطب قرار نمیگیرند.
آنا: در بیانیه گام دوم، تحقق انقلاب اسلامی، استقرار جمهوری اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی مقدمات شکلگیری تمدن اسلامی عنوان شده است؛ اما چرا در این بیانیه، از دولت اسلامی زیاد صحبت نشده است؟
دستیار: با حضور مؤثر در منطقه، نگاه تمدنیمان را به دنیا نشان دادهایم و مقاومت علیه استکبار بحث مهمی از گفتمان فکری تمدنی ماست. وقتی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، قشر جوان را مخاطب قرار میدهند و دولت را مخاطب قرار نمیدهند، یعنی، این جوانها هستند که باید دولت را بسازند، مشکلاتمان همیشه نادیده گرفتن قشر جوان انقلابی و حذف آنها از ساختارها است و تا زمانی که ساختارهای حکومتی مثل دولت، از نیروی جوان، بانشاط و بهروز استفاده نکند، نمیتوان از آن انتظار تمدنسازی داشت.
در بدنه دولت یازدهم و دوازدهم، وزرایی وجود داشتند که در دولت بنیصدر هم وزیر بودند که مطمئناً مخاطب قرار گرفتن اینها خیلی نمیتواند آینده روشنی ترسیم کند و یک انسان 60 تا 70 ساله نمیتواند نیرومحرکه یک تمدن عظیم اسلامی باشد.
جوانگرایی در انتصابات اخیر مقام معظم رهبری
دستیار: مقام معظم رهبری، در چند سال اخیر در تمام انتصاباتشان از مؤلفه جوانگرایی استفاده کردند و به همه مسئولان یادآوری میکنند که این حرکت را انجام بدهند. نیل به تمدن اسلامی با استفاده از نیروی جوانهایی که شاید در ساختار دولت نیستند، شکل میگیرد و حالا که دولت اسلامی بهنسبت سایر پنج رکن ذکرشده، دیرتر شکل میگیرد، باید بهواسطه نیرومحرکهای جوان بهسمت تشکیل دولت اسلامی برویم.
چهار برداشت از تأکیدات رهبری بر مسئله انقلابیگری و جوانان، قابل استنباط است؛ اول اینکه کمرنگ شدن روحیه انقلابیگری در ساختارهای حکومتی شاید بهخاطر مؤلفه سن باشد. دوم، چون نقش جوانها در این ساختارها کمرنگ بوده ، مخاطب قرار نگرفتهاند، سوم اینکه میتواند یک هشدار به مسئولین باشد که از جوانها استفاده کنند و چهارم اینکه شاید نگاه رهبری این است که جوانها نباید نگاهشان بهسمت مناصب حکومتی و دولتی باشد و باید به سمت بحثهایی مثل کارآفرینی که بیشترین کمک را به نیاز امروز اقتصادی کشور میکند، بروند.
آنا: دیدگاه اتحادیه انجمنهای دانشجویان مستقل در تحقق بیانیه گام دوم چیست؟
دستیار: نگاه دنیا به انقلابهای متعدد، همانند جرقهای است که باعث ایجاد دگرگونی میشود؛ ولی نگاه ما به انقلاب، نگاه نوگرایی، تحولزایی، فرآیندی مستمر و زایشی است که تا ابد ادامه خواهد داشت.
انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب دو سو توان است که علاوه بر پایبندی به اصول و مبانی اولیهاش، به فکر نوگرایی است؛ این خطمشی در شعار سالیانه برخی تشکلهای دانشجویی همچون اتحادیه انجمنهای دانشجویان مستقل تحت عنوان «نوگرایی در حکومت، پایبندی به حاکمیت» وجود دارد.
ما به اصولمان پایبندیم ولی همیشه در حال نوگرایی هستیم و این نوگرایی یعنی اینکه ما همیشه انقلابی، رویش و تغییر هستیم تا به آیندهای که میخواهیم برسیم. چون ما اعتقاد داریم لحظهای که از انقلابیگری خارج شویم، دچار سکون و سپس دچار سقوط میشویم؛ همچنین در جوانگرایی باید عدالت و شفافیت رعایت شود که علاوه بر جلب اعتماد عمومی باعث میشود جوانان شایسته بهکار گرفته شوند.
وظیفه اصلی دانشجو، تولید علم است
آنا: در تحقق گام دوم انقلاب، دانشجوها و تشکلهای دانشجویی چهکارهایی میتوانند انجام دهند؟
دستیار: دانشجو باید شأن علمی خود را حفظ کند، مقام معظم رهبری، اولین بایستهای که برای جریانهای دانشجویی انقلابی مطرح کردهاند، بحث علم و پژوهش است. تشکلهای دانشجویی شاید شأن سیاسی بیشتری داشته باشند ولی باید این شأن سیاسی در راستایی باشد که بتواند جریان علمی و پژوهشی کشور را بهراه بیندازد؛ یعنی باید پایان و هدف کارهای سیاسی در تشکلهای دانشجویی، تولید علم باشد. جوانان، نیروی محرکه جامعه هستند و نیروی محرکه اقتصاد هم کارآفرینی و ایجاد شغلهای کوچک است.
دنیای غرب با تبلیغات گسترده رسانهای و در اختیارگیری فضای مجازی و با توطئه سکوت، جوانها را به خوشیهای زودگذر دعوت میکند. جریانهای دانشجویی انقلابی باید سعی کنند دانشجوها را از فضاهای مسموم تبلیغات گسترده غربیها خارج کرده و توجهشان را معطوف به بحثهای علمی و پژوهشی دانشگاهی کنند.
چرا دانشجو مؤذن جامعه است؟
دستیار: مؤذن بودن دانشجو را نباید بهعنوان شعار تلقی کرد؛ تکرار این حرف، بدون اجتماعیسازی بیشتر جنبه شعاری به این مسئله میدهد. مؤذن بودن دانشجو، به معنای اذان گفتن برای نماز نیست، بلکه دانشجو باید بیدار باشد و جامعه را برای بهترین کارها بیدار کند و نماز بدون فهم از ماهیت نماز و بدون پژوهش و علمآموزی، دیگر بهترین کار نیست. این همان نگاه جامعی است که در بیانیه گام دوم آمده است؛ یعنی نگاهی که ظرفیتهای اقتصادی معنوی و مادی را در کنار هم میبیند؛ دانشجو اگر میخواهد جامعه را بیدار کند، بیدارگریاش باید در مسائل علمی باشد که شأن خود دانشجو است.
امروز مقام نخست جهان را در استفاده نکردن از ظرفیتهای کشور داریم؛ ضعف ساختارهای اقتصادی باعث شده کشور دچار چالشهایی شود؛ این چالشها علاوه ایجاد مشکلات در معیشت مردم، رسیدن به نگاه تمدنی را ناممکن میسازد و حل این چالشها با تکیهبر توان فکری و اجرایی جوان انقلابی ممکن خواهد بود.
احتضار آمریکا نزدیک است
آنا: بهعنوان دبیر بینالملل اتحادیه انجمنهای دانشجویان مستقل، دیدگاهتان در مورد جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تمدن سازی جهانی چیست؟
دستیار: در جنگ محاسبهها، همیشه پیروز بودیم و تغییر ساختارهای بینالمللی و دوقطبی شرق و غرب توسط امام و رهبری پیشبینی شد. رهبر جمهوری اسلامی ایران به ابرقدرت شرق نامه مینویسد که شما با این روندی که میروید در حال فروپاشی هستید. حتی در کشور خودمان خیلیها رهبر جمهوری اسلامی را مورد تمسخر قرار دادند ولی آن ابرقدرت از هم پاشید و ساختارهای جهانی ریشه گرفت.
مقام معظم رهبری در چندین سخنرانی از افول قدرت آمریکا سخن گفتند ولی اولین بار در بیانیه گام دوم، از احتضار آمریکا سخن به میان آمد. همیشه از سیر سقوطی آمریکا صحبت میشد ولی برای اولین بار فرمودند: احتضار آمریکا نزدیک است.
مسلماً چارچوبهای بینالمللی را تغییر خواهیم داد زیرا امروز دال مرکزی ساختارهای قدرت جهان، جمهوری اسلامی ایران است و دال مرکزی گفتمان جمهوری اسلامی هم اسلام سیاسی است که سعی میکند گفتمان محور مقاومت را تبیین کند.
ضعف جنبشهای دانشجویی، اجتماعیسازی مسائل بینالمللی است
آنا: آیا در طول چهل سال انقلاب، جنبشها، جریانات و تشکلهای دانشجویی در تبیین مسائل بینالمللی برای اقشار دانشجو و عامه مردم موفق بودهاند؟
دستیار: در بیانیه گام دوم، مکرراً از تقابل با استکبار صحبت شده و بیشترین توصیه رهبری و بیشترین گفتمان فکری جمهوری اسلامی هم تقویت جبهه جهانی مقاومت علیه استکبار و آمریکاست؛ برای مثال رهبری در سال 95 از دانشجویان میخواهند به مسائل بینالملل بیشتر بپردازند.
شاید جنبشهای دانشجویی در برخی مسائل همانند روابط ایران با اتحادیه اروپا، نقش مستقیم نداشته باشند اما میتوانند خیلی از مسائل بینالمللی را اجتماعیسازی کنند؛ امروز بزرگترین ضعف جنبشهای دانشجویی، اجتماعیسازی مسائل بینالمللی است.
برای مثال، برخی از مردم کشور، بعد از پنج سال فهمیدند که حضور ما در سوریه چقدر مؤثر بوده و شاید عده کمی هنوز به این درک نرسیدهاند؛ این مسئله نشان میدهد که راهبرد کلان جمهوری اسلامی در مسائل بینالمللی برای مردم خودمان هم اجتماعی نشده بود.
همچنین دوگانه جنگ و مذاکره در بین اقشار مختلف شکل گرفت و گروهی معتقد بودند بروز جنگ قطعی است و باید مذاکره کنیم؛ این امر شاید افکار عموم را به سمتی سوق میداد که مردم فکر میکردند جنگ میشود و تحلیل درستی از شرایط کشور نداشتند، اجتماعیسازی مسائل بینالمللی در این جریان توسط تشکلهای دانشجویی کمرنگ بود؛ لذا مقام معظم رهبری در تحلیل این جریان فرمودند: جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نخواهیم کرد.
بهنظر من تشکلهای دانشجویی باید این جمله مقام معظم رهبری را بهصورت یک کتاب ارائه دهد. وقتی رهبری فرمود جنگ نمیشود، تشکلهای دانشجویی باید تبیین میکردند که چرا جنگ نمیشود و مؤلفههای ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک، ظرفیتهای جمهوری اسلامی، همپیمانهای جمهوری اسلامی، بحث خاورمیانه، بحث اسرائیل، ضررهای آمریکا از حمله نظامی به ایران و عدم کارایی قدرتهای نیابتی برای حمله به جمهوری اسلامی را برای مردم تبیین میکردند.
جنبش دانشجویی اگر میتوانست طبق شأنش همین موضوع را اجتماعیسازی و تبیین میکرد، به این نتیجه میرسیدیم که گفتمان انقلاب اسلامی چقدر صحیح است و اگر مردم به این نتیجه میرسیدند که گفتمان انقلاب اسلامی درست است مطمئناً همراهی بیشتری شکل میگرفت و هرجایی که همراهی مردم بوده، انقلاب اسلامی پیشرفت کرده است.
آنا: جوانگرایی به چه معناست و چه مزایایی دارد؟
دستیار: برخی میگویند شما با این شعار جوانگرایی سعی در حذف آن افراد مسنی دارید که برای جمهوری اسلامی مفیدند؛ اما در بیانیه گام دوم، جوانگرایی به معنای سنتگرایی و جایگزین کردن افراد 25 تا 30 ساله بهجای مسئولین سالخورده در مناصب مختلف کشور نیست و خود جوانان همچنین اعتقاد و توقعی ندارند؛ بلکه باید نسبت به گذشته افراد جوانتری به کار گرفته شوند.
برای مثال انتصاب حجتالاسلام علیاکبری بهعنوان امامجمعه تهران با حکم مقام معظم رهبری، نشان از جوانگرایی در این نهاد دارد. در عین اینکه امامجمعه جدید تهران 54 ساله است، ولی به دلیل تفاوت سنی 20 ساله با امامجمعه سابق، این تغییر جوانگرایی محسوب میشود.
چهل سال گذشته انقلاب را میتوان به نیمه نخست بازی فوتبال تشبیه کرد، بیانیه گام دوم نیز تاکتیکهای ادامه این بازی است؛ در بررسیهای تاکتیکی، خطوط دفاعی، حمله، ارتباطگیری و بسیاری مسائل دیگر بررسی میشود و بر اساس آن شیوه بازی در نیمه دوم مشخص میشود.
در گام اول و چهلساله نخست انقلاب، تلاشمان در جهت اثبات توانمندیهای کشور و نیز دفاع در برابر حملات نظامهای سلطه و دشمنان بوده است اما گام دوم، گام پیش تازی است و باید در زمین حریف با رویکرد هجومی بازی کنیم؛ معمولاً در نیمه دوم بازیکنان خسته تعویض میشوند نه اینکه پستشان در بازی تغییر کند اما برخی افراد در دولت بهجای اینکه بازنشسته شوند، تغییر مسند میدهند.
انتهای پیام/4107/
انتهای پیام/