دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیت‌الله رشاد:

بزرگترین مانع نظریه‌پردازی، کلیشه‌ای فکر کردن است

رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: بزرگترین مانع در نظریه‌پردازی، کلیشه‌ای اندیشیدن است که متاسفانه در حوزه و دانشگاه این مورد وجود دارد.
کد خبر : 367117

به گزارش گروه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سومین کنگره کرسی‌های نظریه‌‌پردازی، نقد و مناظره، صبح امروز در مجتمع دانشگاهی ولایت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.


رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در این کنگره اظهار کرد: حدود یک دهه طول کشید تا جامعه دانشگاهی درک کرد که شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، نهادی علمی است و این نهاد مقبولیت نخبگانی ملی پیدا کرد. 


آیت الله علی‌‌اکبر رشاد با اشاره به تلاش‌های حجت‌‌الاسلام خسروپناه در برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و بلوغ این هیئت ادامه داد: حجت‌الاسلام خسروپناه، بار اصلی هیئت کرسی‌های نظریه‌پردازی را بر دوش کشیده است و از ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم.


وی تصریح کرد: زمانی که فضلا نامه‌ای در سال ۸۱ به رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه موضوع نظریه‌‌پردازی باید مسئول داشته باشد و نهادینه شود، نوشتند؛ این نامه سبب شد که رهبر معظم انقلاب ۱۶ اسفند ۸۱ پاسخ متقنی دادند و این پیشنهاد که نهادی برای ممیزی نظریه‌ها ایجاد شود، ارزش‌گذاری شد.


رشاد تأکید کرد: هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شد. تأسیس این نهاد نوید روزگار خوش را می‌داد اما باید مشکلات را بررسی می‌کردیم و ۴۶ مانع در ۶ بسته برای نظریه‌پردازی مطرح شد که وجود نداشتن شجاعت نقد، موانع اخلاقی، موانع فرهنگی و موانع سخت‌افزاری از جمله موانع نظریه پردازی بود.


این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص مانع اصلی کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: بزرگترین و عمیق‌ترین مانع در نظریه‌پردازی، کلیشه‌ای اندیشیدن است که متأسفانه چه در حوزه و چه در دانشگاه این مورد وجود دارد. دانشگاهیان متعهدند و احساس مسئولیت می‌کنند اما از زندان کلیشه خارج نشده‌اند.


رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی ادامه داد: برخی مجلات برای یک مقاله بیان می‌کنند که مقاله ارجاع لاتین ندارد و یا مقاله ای در isi ثبت نشده و مدعی‌اند که ارتقا پیدا نمی‌کند.


وی افزود: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که برتری علمی را به خارج ارجاع ندهید. در سال ۱۹۶۴ نظریه خاص معرفت‌شناسی در دو صفحه نوشته شد اما ارجاع نداشت و این مقاله هنوز مورد تحقیق برخی مراکز علمی است. اینکه بر ارجاع تولیدات علمی به خارج از کشور اصرار داشته باشیم، اشتباه است. تا زمانی که اسیر کلیشه‌ای اندیشی هستیم، راه اشتباهی را طی می‌کنیم.


رشاد درباره وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: طلبه وقتی وارد حوزه می‌شود از ابتدا به دنبال اجتهاد است و اجتهاد در حوزه بد معنا می‌شود چرا که آفت حوزه، اجتهاد تقلیدی است که متأسفانه کلیشه‌ای‌‌اندیشی محسوب می‌شود و در محیط دانشگاهی و علمی نیز اسیر کلیشه‌ای‌‌‌اندیشی هستیم و تا زمانی که اسیر این موضوع باشیم، تحول و پیشرفت در علوم حاصل نمی‌شود.


رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در پایان گفت: آیا ۷۰ هزار اعضای هیئت علمی که در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، هر کدام یک حرف نوین و جدیدی را عرضه کرده‌اند که ۷۰ هزار حرف تازه داشته باشیم؟ به نظرم تعداد حرف‌های تازه بسیاری کمتر از مورد توقع است و امیدواریم که کرسی‌های نظریه‌‌پردازی موجب ایجاد نظریات نوین شود.


انتهای پیام/4107/4113/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب