دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1397 - 17:43
میرمحمدی:

رعایت حقوق شهروندی در آموزه‌های اسلامی غنی است

عضو هیئت علمی دپارتمان حقوق دانشگاه مفید گفت: در آموزه‌های اسلامی رعایت حقوق شهروندی غنی است.
کد خبر : 366685
بلببببببب.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دانشگاه مفید، صبح امروز نشست علمی «حقوق شهروندی از منظر ادیان ابراهیمی» با مشارکت مؤسسه بین‌المللی حکمت و معنویت شرق و مرکز مطالعات قرآن دانشگاه مفید در این دانشگاه برگزار شد.


 حجت الاسلام سید‌مصطفی میرمحمدی عضو هیئت علمی دپارتمان حقوق دانشگاه مفید، هایدی هدسل استاد اخلاق اجتماعی و رئیس کالج هارتفورد آمریکا و روون فایرستون استاد مطالعات تطبیقی اسلام و یهودیت در آمریکا از جمله سخنرانان این نشست علمی بودند.


روون فایرستون در ابتدای این نشست اظهار کرد: حقوق شهروندی در یهودیت هیچ تمایزی میان انسان‌ها قائل نیست و همه حقوق یکسانی دارند؛ اما در حوزه تکالیف میان یهودیان و غیریهودیان تفاوت است و در اجرای حکم نیز فرقی میان یهودی و غیریهودی نیست و احکام به صورت مساوی برای همه اجرا می‌شود.


وی ادامه داد: منشأ اخلاق در یهودیت، مسائل فقهی است. تورات و منبع اصلی حقوق و اخلاق در یهودیت است.


فایرستون گفت: روش استنباط حقوق در یهودیت استناد به متون مقدس و سیره حضرت موسی(ع) است که می‌توان از میان آنها قواعد حقوق شهروندی را استخراج کرد.


در ادامه این نشست هايدی هدسل استاد اخلاق اجتماعی و رئیس کالج هارتفورد آمریکا بیان کرد: قلمرو حقوق شهروندی در آمریکا بیشتر در حوزه حکومت سکولار است و نه مسئله دینی؛ اما این به معنای آن نیست که مسیحی‌ها علاقه‌ای به حقوق شهروندی ندارند.


هدسل افزود: همه مسیحی‌ها احساس مسئولیت اخلاقی می‌کنند که در حوزه عملی به مسئله حقوق شهروندی التزام داشته باشند و حقوق شهروندی از متون مقدس مسیحیان و سیره حضرت عیسی (ع) قابل استخراج است.


به گفته استاد اخلاق اجتماعی و رئیس کالج هارتفورد آمریکا، سنت، تاریخ و تجربیات علمی نیز منشأ الهام ارزش‌های اخلاقی مانند حقوق شهروندی در میان مسیحیان بوده است.


هدسل یادآور شد: مباحث الهیاتی و اخلاقی هنوز در میان فرقه‌های مختلف مسیحیت مطرح است و گرایش‌های گوناگونی در این زمینه وجود دارد و آنان تلاش می‌‌کنند با استفاده از راهکارهای مختلف از جمله مرجعیت پاپ و تشکیل جلسات مشورتی، بر چالش‌های اجرای صحیح حقوق شهروندی پیروز شوند.


وی متذکر شد: امید است جامعه دینی الهام‌بخش جامعه سکولار باشد و آن را به سمت ارزش‌های دینی هدایت کند.


نکات مشترک زیادی میان ادیان الهی در زمینه حقوق شهروندی وجود دارد


عضو هیئت علمی دپارتمان حقوق دانشگاه مفید نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در حقوق شهروندی قانونگذاران و دولت و افراد رابطه متقابل با یکدیگر دارند، توضیح داد: مطابق حقوق شهروندی باید دولت از شهروندان حمایت و دفاع کند و مهم‌ترین نیازهای آنان را فراهم آورد، دولت‌ها باید در برخورد قضایی و کیفری با شهروندان عدالت را در همه حوزه‌ها رعایت کنند.


میرمحمدی ادامه داد: شهروندی در زمان کنونی تابع شرایط دولت‌محوری است که در جامعه امروز وجود دارد و ما شهروندان را با شناسنامه و سایر مؤلفه‌ها می‌شناسیم و در این مفهوم، پدیده‌هایی مانند مرزبندی میان کشورها بر مسئله شهروندی دامن زده است.


وی تشریح کرد: باید دید ادیان در تعریف شهروند از چه مؤلفه‌هایی استفاده می‌کنند، آیا مرزها هویت ما را مشخص می‌کنند یا باورها، اخلاق و اشتراکات دینی در آموزه‌های اسلامی مخاطب افراد هستند نه دولت‌ها و نه مرزها.


این استاد دانشگاه ادامه داد: درست یا نادرست اعتقاد این است که مفهوم حقوق شهروندی مؤلفه‌ای سکولار است و غربی‌ها با این مفهوم با ادیان و مذاهب وارد دعوا و چالش شدند.


عضو هیئت علمی دپارتمان حقوق دانشگاه مفید افزود: رابطه در حقوق و آموزه‌های اسلامی براساس دو عنصر ایمان و امنیت شکل می‌گیرد و معتقد هستیم در ادبیات دینی با تکیه بر منابع اصلی مانند قرآن و سنت، رعایت حقوق شهروندی پررنگ است و در قرآن اصل عدالت، مشورت و امر به معروف و نهی از منکر، حق انتقاد و تذکردادن به پیشوایان مسلمان همه نشان‌دهنده آن است که در آموزه‌های اسلامی رعایت حقوق شهروندی غنی است.


میرمحمدی تأکید کرد: در اسلام رابطه با غیرمسلمانان فقط براساس صلح و امنیت خواهد بود که همان رابطه کلیدی ایمان و امان است.


وی گفت: امروز باید به سمت حقوق همبستگی که جامعه انسانی را در کل در نظر می‌گیرد، حرکت کنیم و آن در واقع امروز بین ادیان الهی مطرح است.


عضو هیئت علمی دپارتمان حقوق دانشگاه مفید بیان کرد: به نظر می‌رسد جوامع مذهبی برای غلبه بر چالش‌های حقوق شهروندی باید بر مؤلفه‌های حقوق همبستگی که موضوعی بین ادیانی است تأکید کنند.


انتهای پیام/4078/4117/


انتهای پیام/

برچسب ها: حقوق شهروندی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته