دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1394 - 15:25

کشف نخستین شکارچی بزرگ کره زمین

دانشمندان با یافتن فسیل‌های بسیار قدیمی دریافتند که نخستین هیولای شکارچی روی کره زمین، یک عقرب غول‌پیکر در زیر آب بوده که تقریبا نیم میلیارد سال پیش، در اقیانوس‌ها حکمفرمایی می‌کرده است. دانشمندان معتقدند که این جانور حتی قبل از دایناسورها وجود داشته‌اند.
کد خبر : 36520

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل CNet، این جانور 170 سانتی‌متر طول و دو جین دست داشت که از سرش رشد کرده بودند. این جانور دم نسبتا بلندی هم داشته است.


زمین‌شناسان در مطالعات زمین‌شنایی آیووا حدود 150 فسیل 18 متری زیر آب‌های رودخانه «یووا آپر» یافته‌اند که بعضی از آنها به حدی شکننده‌ هستند که زمان کوتاهی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا گونه‌های مختلف جانوران قدیمی را شناسایی کنند.


دانشمندان دانشگاه ییل تخمین می‌زنند که این فسیل‌ها نمونه‌های جدید از جاندارانی هستند که 460 میلیون سال پیش، یعنی زمانی که همه قاره‌ها زیر اقیانوس بوده‌اند، می‌زیستند.


جیمز لامسدل از دانشگاه ییل و مدیر این پروژه در مطالعه روی فسیل‌های قدیمی می‌گوید: «یکی از نمونه‌هایی که یافته‌ایم، فسیل یک جانور دریایی است که چیزی شبیه به خرچنگ، عقرب و مار است و از نظر ما نخستین شکارچی بزرگ واقعی در کره زمین است».


این جانور که Pentecopterus decorahensis نام دارد و بخشی از خانواده کژدم‌های دریایی و عقرب‌های دریایی هستند. این جانور برخلاق عقرب‌های روی خشکی، دمش قابلیت نیش زدن نداشته است و معمولا برای تعادل در شنا کردن به کار می‌رفته است. با این حال دم این جانور نیمی از طول بدن او را تشکیل می‌دهد.


به گفته لامسدل، از آنجاکه بازوهای بسیاری از قسمت سر این جانور رشد کرده‌اند، این امر نشان می‌دهد که مجبور بود برای خوردن طعمه‌اش، آن را با دستانش نگه دارد.


مترجم:‌ نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته