دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1394 - 14:20
در گفت‌وگو با آنا

فرهاد تیمورزاده: سنگ‌اندازی در مسیر نشر، خیانت است!/ به قانون جامع کتاب نیازمندیم

مدیر انتشارات تیمورزاده که در حوزه انتشار کتاب‌های دانشگاهی فعالیت دارد، معتقد است به دلیل اقتصاد بحران‌زده نشر،‌ هیچ یک از سازمان‌ها نباید عرصه را به فعالان عرصه نشر تنگ کنند. چه سازمان امورمالیاتی باشد و چه شهرداری!
کد خبر : 36473

فرهاد تیمورزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در تشریح شرایط بازار نشر کتاب در بخش دانشگاهی گفت: «کتاب‌های دانشگاهی هم از بحران‌های ایجاد شده در عرصه نشر مستثنا نبوده‌اند و و از جهتی حتی شرایط بدتری نیز پیدا کرده‌باشند، زیرا بسیاری از دانشجویان با دسترسی به نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها، راحت‌ترند و نیازهای خود را تامین می‌کنند.»


وی افزود: «به طور کلی نسل فعلی دانشجویان، نسبت به نسل‌های قبلی ‌قرابت کمتری با کتاب دارند. البته اینکه دانشجویان گرایش به جزوه‌ دارند و کمتر کتاب می‌خوانند، موضوع جدیدی نیست اما در حال حاضر این موضوع، بسیار پررنگ‌تر شده است.»








عموم مردم به کتاب احساس نیاز نمی‌کنند. متاسفانه سا‌ل‌هاست مسئولان برای توجیه این مساله، پشت بهانه‌هایی مانند گرانی کتاب و ... پنهان می‌شوند

مدیر انتشارات تیمورزادگان با بیان این مطلب که کاهش مطالعه در دانشجویان، تابعی از کاهش مطالعه در تمام اقشار جامعه است، گفت: «واقعیت این است که نیاز به کتاب‌خوانی در جامعه ما وجود ندارد و عموم مردم به کتاب احساس نیاز نمی‌کنند. متاسفانه سا‌ل‌هاست مسئولان برای توجیه این مساله، پشت بهانه‌هایی مانند گرانی کتاب و ... پنهان می‌شوند در حالی که کتاب در ایران بسیار ارزان است! از این گذشته اگر مشکل سرانه مطالعه در کشور به قیمت کتاب ربط داشته باشد، پس چرا کتابخانه‌ها خالی از جمعیت هستند؟ آنجا که دیگر مردم مجبور به پرداختن پول نیستند!»


تیمورزاده اظهار داشت: «مردم ما حاضرند هرکاری بکنند، ولی کتاب نخوانند. حتی اگر از بازدیدکنندگانی که هر سال با کیسه‌های کتاب از نمایشگاه کتاب تهران خارج می‌شوند، بپرسیم معمولا چقدر از این کتاب‌ها را می‌خوانید، جواب روشنی نمی‌دهند زیرا تجربه نشان داده درصد کمی از این کتاب‌ها خوانده می‌شوند. به نظر من مشکل اصلی در برخورد با کتاب و فرهنگ مطالعه است.»


وی که معتقد است شعار ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور ما،‌ همیشه در حد یک شعار باقی‌مانده، گفت: «متاسفانه در هیچ دوره‌ای سازمان‌های مختلف آموزشی و فرهنگی در کشورمان به صورت جمعی به این معضل نپرداختند. قطعا نمی‌شود انتظار داشت که یک نهاد مانند وزارت ارشاد و یک معاونت در این وزارتخانه مشکلات نشر و کتاب‌خوانی را در کشور حل کند؛ بلکه رفع این معضل به یک اراده ملی و همه‌جانبه نیاز دارد.»








کل گردش مالی بازار کتاب کشور ما در طول یک‌سال، تنها هزار میلیارد تومان است! یعنی اختلاس معروف 3 هزارمیلیاردی، مساوی بود با سه سال گردش مالی نشر کتاب در کشور

مدیر انتشارات تیمورزاده با اشاره به مصائب و مشکلاتی که عرصه نشر با آن روبه‌روست و نیاز به حمایت دارد خاطرنشان کرد: «کل گردش مالی بازار کتاب کشور ما در طول یک‌سال، تنها هزار میلیارد تومان است! یعنی اختلاس معروف 3 هزارمیلیاردی، مساوی بود با سه سال گردش مالی نشر کتاب در کشور. حالا در مقابل این اقتصاد ضعیف و بحران‌زده، آیا سازمان‌ها و نهادهای مختلف برخورد حمایتی از عرصه نشر داشته‌اند؟ خیر!»


وی ادامه داد: «هر سازمان و اداره‌ای در طول دهه‌های اخیر، به جای اینکه حساسیت‌های حوزه نشر در کشور را درک کند، هر کدام به گونه‌ای عرصه را بر آن تنگ کرده‌اند. از سازمان امور مالیاتی گرفته تا سازمان تامین اجتماعی و شهرداری و....»


تیمورزاده با بیان این مطلب که سازمان امورمالیاتی اصلا نباید به عرصه نشر نزدیک شود، افزود: «این اقتصاد ضعیف باید به طور کلی از دادن هر نوع مالیات و عوارضی معاف شود. حتی سازمان تامین اجتماعی نیز باید شرایط کارفرمایان ناشر و دست‌اندرکاران نشر را از سایر مشاغل جدا کند و حق بیمه‌ای نگیرد. لازم است بدانید که همین هزینه‌های بیمه مشکلات فراوانی را برای ناشران و کتاب‌فروشان ایجاد کرده و نیروی انسانی فعال در این بخش‌ها نیز به دلیل شرایط بد اقتصادی مجبور به ترک کار می‌شوند؛ حال آنکه آموزش نیروی کار در این حوزه‌ها بسیار هزینه‌بر است.»


وی در توضیح سایر مشکلات مالیاتی ناشران گفت: «با خارج کردن ناشران از بند «ج» قانون مالیات و انتقال آن به بند «ب»، ناشران موظف هستند علاوه بر تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی، دفتر هزینه نیز داشته باشند. این امر برای ناشران هزینه‌های سنگینی را به همراه دارد و زمینه را برای سازمان امور مالیاتی ایجاد کرده که به بهانه‌های مختلف، ناشران را جریمه کند و مالیات آن‌ها را علی‌الراس حساب کند.»








هر محله‌ای باید به ازای چندین و چند بقالی و لباس‌فروشی و ... حداقل یک کتاب‌فروشی داشته باشد!

مدیر انتشارات تیمورزاده همچنی با انتقاد از قوانین شهرداری‌ها و نامتناسب بودن آن با شرایط و وضعیت نشر در کشور گفت: «با توجه به بازار ورشکسته کتاب در کشور، نمی‌شود انتظار داشت مغازه‌های دیگر تبدیل به کتاب‌فروشی بشوند (این اتفاق در عمل برعکس رخ می‌دهد یعنی کتاب‌فروشی‌ها تغییر کاربری می‌دهند) بنابراین اگر می‌خواهیم مشکل کمبود ویترین کتاب را حل کنیم، به بسترسازی و تسهیل در تاسیس کتاب‌فروشی‌های جدید در اماکن مختلف و غیرتجاری نیاز است.»


وی ادامه داد: «این قانون در شهرداری تصویب شد اما تبصره به شرط رضایت همسایه‌ها، عملا این قانون را بی‌فایده کرد. باید در نظر داشته باشیم که حقوق مردم در واقع بالابردن سطح فرهنگ و دانش آن‌هاست و مدیریت شهری باید در برخی حوزه‌ها، مسائل را به جامعه بقبولاند. مثلا این مساله را که هر محله‌ای باید به ازای چندین و چند بقالی و لباس‌فروشی و ... حداقل یک کتاب‌فروشی داشته باشد!»


تیمورزاده ادامه داد: «یک سری‌ از افراد می‌گویند امکان خرید‌های اینترنتی و پستی این مشکل را حل می‌کند. این حرف اشتباه است زیرا چیزی که جامعه به آن نیاز دارد، احساس کردن کتاب و فضای کتاب‌فروشی‌هاست! مردم باید در محله‌شان کتاب‌فروشی ببینند، به آن وارد شوند، در آن قدم بزنند، با کتاب‌فروش صحبت و مشورت کنند و از نزدیک با فیزیکِ کتاب مواجه شوند! این‌ها عواملی است که وجود ندارد؛ آن‌وقت می‌پرسیم چرا نشر کشور در بحران است!؟»








هر نوع رفتار سلبی و سنگ‌اندازی با ناشران و کتاب‌فروشان که موقیعت شغلی‌شان را به مخاطره بیاندازد، خیانت است

وی تاکید کرد: «با در نظر گرفتن شرایط جامعه و اهمیت کتاب و مطالعه در کشور، و همچنین با درنظر داشتن بحران‌های موجود در این عرصه،‌ به نظر من هر نوع رفتار سلبی و سنگ‌اندازی با ناشران و کتاب‌فروشان که موقیعت شغلی‌شان را به مخاطره بیاندازد، خیانت است.»


تیمورزاده افزود: «چیزی که ما در این حوزه به آن نیاز داریم، تدوین قانون جامعی برای کتاب است که شامل نکات کارشناسی بوده و از هر حیث،‌ تمام امکانات را در اختیار رشد عرصه نشر کتاب قرار دهد و بحران‌های موجود را از میان بردارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته