دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1397 - 15:42
در پنل تخصصی نشست استپ؛

آخرین روش­‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌­ها ارائه شد

پزشکان مسلمان از کشورهای مختلف، در یکی از پنل­‌های تخصصی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP)، آخرین روش­‌ها در تشخیص و درمان بیماری را ارائه دادند.
کد خبر : 364656
2.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پنل آخرین دستاوردهای درمان و تشخیص به ریاست انور­الحسین گیلانی از دانشگاه آقاخان کراچی و سخنرانی عادل النگر از مرکز درمانی اندرسون در هیوستون آمریکا، نورهادیانی اسماعیل از دانشگاه پونکالم مالزی، پروفسور اصلی تولون استاد بازنشسته دانشگاه باگزیگی ترکیه و پروفسور آنام خلیل از دانشگاه اردن برگزار شد.


گیلانی در ابتدای این نشست گفت: مصرف داروها هر روز در حال افزایش است و در بعضی موارد کل هزینه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.


وی با تأکید بر اثر تغییر سبک زندگی در بهبود بسیاری بیماری‌­ها نیز گفت: از یک طرف گزینه­‌های درمان محدود است و از طرف دیگر مصرف درازمدت داروها در یک زمان طولانی، برای درمان برخی از بیماری­‌‌ها عوارض زیادی را پدید می­‌آورد.


عادل النگر اولین سخنران این نشست بود که در سرطان سر و گردن، تخصص دارد و در مورد استفاده از حسگرهای شناختی در سرطان سینه و سرطان صحبت کرد.


وی با تشریح یک مطالعه که در مرکز بهداشتی درمانی اندرسون صورت گرفته است، روش‌­های گوناگون را در این نوع تشخیص توضیح داد.


در ادامه نور هادیانی با تاکید بر اهمیت استفاده از گیاهان در درمان بیماری‌­ها گفت: پزشکی سنتی به تکامل با یافتن داروها و ترکیبات جدید نیاز دارد.


وی دو مورد از داروهای گیاهی را با استفاده از ترکیبات جدید و موثر ارائه کرد که برای بیماری سرطان و دیابت موثر هستند.


هادیانی در مورد روش ساخت این داروها و فرآیند رسیدن به ترکیبات دارویی توضیحاتی ارائه داد.


تولون استاد بازنشسته دانشگاه باگزیگی ترکیه به‌عنوان متخصص پزشکی ژنتیک و مولکولی در مورد مطالعات انجام‌شده در زمینه بیماری‌های نادر ژنتیکی در یک مطالعه صحبت کرد و گفت: بیماری‌های نادر از جمله بیماری‌هایی هستند که در کل جمعیت جهان تعداد محدودی به آن مبتلا می‌شوند؛ به همین دلیل شرکت‌­های داروسازی تمایلی به ساخت دارو و یافتن دلایل ابتلا به این بیماری‌ها ندارند وگروه‌های تحقیقاتی باید روی این بیماری‌ها کار کنند.


در پایان نیز پروفسور آنام خلیل در مورد نقش درمان فیتودینامیک برای بیماری‌­های پوستی به ویژه سرطان پوست صحبت کرد.


پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه­‌‌های بیماری‌‌های واگیر و غیر واگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.


یکی از فعالیت‌­های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.


این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش­‌های جهان اسلام در حوزه سلامت می­‌پردازد و تازه­‌ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش‌­ها در آن بررسی می­‌شود.


در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می­‌شود و شرکت­‌ها و سرمایه­‌گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت­‌هایی را کسب کرده­‌اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.


نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.


انتهای پیام/4085/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته