دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1397 - 18:10
محمدسعید سیف:

مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری از برنامه‌های اساسی وزارت علوم است

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری یکی دیگر از برنامه‌های اساسی وزارت علوم است.
کد خبر : 364396
1551265744-photo-2019-02-26-09-08-39.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با هدف ارائه الگوها و تجارب موفق دانشگاه‌ها در توسعه همکاری‌های ارتباط با جامعه و صنعت در دانشگاه یزد برگزار شد.


محمدسعید سیف در سومین دوره این نشست با اشاره به اهمیت همکاری معاونت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها گفت: اگر معاونت‌های پژوهشی بخواهند فعالیت‌های جدی انجام دهند بدون حمایت و پشتیبانی معاونت‌های آموزشی تقریباً امکان‌پذیر نخواهد بود و اخیراً این مهم انجام شده؛ کارگروه‌های آموزشی کمیته‌های برنامه‌ریزی آموزشی به نوعی در بحث پژوهش نیز همکاری دارند.


وی در ادامه با ارائه گزارشی از برنامه‌های انجام شده در سال جاری تصریح کرد: امسال با همکاری بیش از ۸۰ دانشگاه کشور رصد اشتغال انجام و گزارش آن منتشر شد و در سال آینده نیز این برنامه ادامه خواهد یافت.


مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم افزود: مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری یکی دیگر از برنامه‌های اساسی وزارت علوم است و خوشبختانه تمام دانشگاه‌ها در این زمینه فعال شدند. طرح‌های برگزیده دانشگاه‌ها نیز درحال حاضر محقق شده و فعالیت‌های هدف‌دار و تقاضامحور دانشگاه‌ها در کنار فعالیت‌های علمی بسیار پررنگ شده است.


وی با اشاره به اهمیت کارآموزی گفت: متاسفانه این امر به خوبی اجرا نمی‌شد لذا باید با انتقال الگوها و تجارب دانشگاه‌ها به روسای دانشگاه‌ها عملاً آن را ساماندهی کنیم و دانشگاه‌ها با ابتکار عمل و برحسب شرایطی که دارند در این زمینه تصمیم بگیرند و روش‌هایی را اتخاذ کنند.


سیف خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم در سال ۹۸ راه‌اندازی مراکز مشاوره و هدایت شغلی است و انتظار این است با همکاری یکدیگر و استفاده از تجارب شاهد این تحول در دانشگاه ها باشیم.


وی تصریح کرد: از برنامه‌های دیگری که در سال آتی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است شناسایی مشکلات حقوقی و مسایل مرتبط با قراردادها، ساماندهی الزامات قراردادها و فرصت مطالعاتی استادان است.


سیف در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه هر استانی شرایط خاص خود را دارد گفت: انتظار می‌رود دانشگاه ها در سال ۹۸ بیشتر در مسایل استانی وارد شوند و تعامل بیشتری با استانداری‌ها داشته باشند.


محمدمهدی لطفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد نیز در این نشست گفت: مقوله ارتباط با صنعت و کارآفرینی مبحث مهمی است که علی رغم سال‌ها تلاش در دانشگاه‌ها هنوز با وضعیت آرمانی فاصله دارد.


وی افزود: به نظر می‌رسد به مدل‌ها، الگوها و فرایندهای موفق تجربه شده و توسعه دادن و به اشتراک گذاشتن آنها نیاز مبرم داریم.


لطفی هدف از برگزاری این نشست را به اشتراک گذاشتن مجموعه الگوهای موفق بین دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: ما به تعداد دانشگاه‌ها می‌توانیم در حوزه ارتباط با صنعت مدل و الگو داشته باشیم و می‌توان متناسب با هر منطقه‌ای مدلی را متناسب با آن منطقه ایجاد کرد.


وی با اشاره به اینکه در دانشگاه یزد توجه ویژه‌ای به ارتباط با صنعت می شود، گفت: لازمه اجرایی شدن برنامه‌های دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف، تبدیل آنها به قوانین، رویه‌ها و آیین‌نامه‌هاست. در دانشگاه یزد در تدوین آیین‌نامه پژوهانه اعضای هیئت علمی سعی شده است به ارتباط استادان با صنعت بها داده شود و به طور خاص پژوهانه ای برای ارتباط با صنعت و تعریف پروژه‌های مشارکتی تعریف شده است.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد از راه‌اندازی دفتر انتقال فناوری در آینده‌ای نزدیک در دانشگاه یزد خبرداد و گفت: هدف از ایجاد این دفتر، گسترش مقوله تجاری‌سازی و مالکیت فکری است.


وی با بیان اینکه طرح فرصت کاری و بحث مهارتی و اشتغال‌پذیری نیز در دانشگاه یزد در دست اجراست، تصریح کرد: ایده این بود که کارآموزی دوره کوتاهی است و دانشجو در دوره یک یا دوماهه زیاد درگیر فرایند کاری نمی‌شود، بنابراین پیشنهاد شد دانشجویان در یک مرخصی تحصیلی یک ساله بدون احتساب سنوات و متناسب با رشته خود در صنعت فعالیت کنند.


لطفی در ادامه سخنان خود به موانع ارتباط با صنعت اشاره کرد و یکی از این موانع را نبودن یا عدم فعال بودن دفاتر R&D در صنایع عنوان کرد.


به گفته وی، هنگامی که صحبت از دانشگاه کارآفرین و بحث ارتباط با صنعت می‌شود نگاه‌ها نباید صرفاً به معاونت پژوهش و فناوری باشد و باید به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی نیز در این راستا نقش جدی بدهیم چون بخش زیادی از اثرگذاری‌ها بر روی دانشجویان در کلاس‌های درس است.


در این نشست که در حاشیه برگزاری بیست و یکمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی برگزار شد، تعدادی از مدیران دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌های کشور نیز به ارائه الگوها و تجارب موفق دانشگاه خود پرداختند.


گفتنی است در حاشیه این نشست کارگاه‌های تخصصی با عناوین فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت، مسایل و مشکلات حقوقی قراردادهای ارتباط با صنعت و ساختارهای مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاه‌ها نیز برگزار شد.


انتهای پیام/4115/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته