دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1397 - 07:10
دانشجونگار/23

مافیای خودروسازی مانع پیشرفت این صنعت در ایران است

دانشجوی رشته ژئوتکنیک دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مافیای خودروسازی در ایران مانع پیشرفت این صنعت شده است.
کد خبر : 363121
3-24.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با نگاه به آمار کشته‌شدگان در سوانح خودرویی ایران، با 25 هزار کشته در سال و با وجود 26 هزار وسیله نقلیه، رتبه 8 در بین کشته‌شدگان تصادفات رانندگی جهان را دارد.


این یادداشت به قلم محمدامین سیاح در شماره ۸۹ دوهفته‌نامه فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و صنفی بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به نام آیینه منتشر شده است که در ادامه می‌خوانید:


 در کشورهایی مانند فرانسه با تعداد خودرو 2 برابر دارای ۲هزار و دویست نفر کشته در سال است. موضوع این است که این اختلاف فاحش از کجا نشئت گرفته است؟ همان‌طور که آمار نشان می‌دهد، علت فوت درصد قابل توجهی از کشته شدگان، ضعف بدنه و سیستم ایمنی خودروهای داخلی است، البته خودروسازان داخلی بسیار به کیفیت محصولات خود ایمان دارند و ادعا می‌کنند محصولاتشان در رده جهانی رقابت می‌کند.


ادعا، کلمه‌ای است که به‌خوبی در خودروسازی ایران دیده می‌شود، متأسفانه مدیران خودروسازی ایران بیشتر به جای تمرکز بر روی پیشرفت و بررسی شرایط برای خروج از بحران و رسیدن به خودکفایی، فقط صحبت می‌کنند. شنیده‌ایم که در سال‌های بسیار قبل، پراید را یکی از بهترین محصولات جهان برای قشر ضعیف نامیدند، سمند را یک خودرو در حد و اندازه جهانی تلقی کردند و خودروسازی ایران را در جهان در بین بهترین‌ها قرار دادند، که این حرف‌ها جز ادعا چیز دیگری نیست.
اکثر خودروسازهای جهان سعی کرده‌اند به اندازه پولی که دریافت می‌کنند خدمات ارائه کنند، ولی در ایران این شرایط متفاوت است، به اندازه پولی که دریافت می‌کنند، منت بر سر خریداران می‌گذارند و خدمات نصفه و نیمه خود را با هزاران حرف و حدیث به ملت عرضه می‌کنند.
برای آنکه فرق بین عدالت و خیانت را متوجه شوید فقط کافی‌ است نگاهی به خودروهای تولید کمپانی‌های آلمانی به‌عنوان غول‌های معروف دنیا بیندازید که صنعت خودروسازی آلمان نیز در طول سال‌های شکل‌گیری فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. خودروسازی این کشور قدمتی طولانی دارد و یکی از دلایل پیشرفت آنها نیز همین است.


در حدود ۱۳۱ سال پیش کارل بنز نخستین قدم را برای تولید خودرو در آلمان برداشت اما نباید فراموش کنیم که خودروسازی ایران نیز یکی از قدیمی‌ترین‌ها در آسیا محسوب می‌شود و زمانی که کشورهای همسایه آرزوی سواری با خودرو را داشتند در ایران، اتومبیل‌ تولید می‌شد. حال چه شده  است که چنین بلایی بر سر این صنعت آمده است. آیا غیر از این است که وجود مافیای خودروسازی مانع از پیشرفت آن شده؟
بهترین راه حل در شرایط کنونی روی کار آمدن یک خودروسازی جدید است که به دور از جریانات مافیا باشد و چه بهتر که این صنعت همانند بسیاری از صنایع ایران به دست غیور مردان بسیجی سپرده شود، کارنامه 40 ساله انقلاب را که می‌بینیم، سازندگی‌های فراوانی را شاهد هستیم که در اکثر آن‌ها تفکر انقلابی نقشی پررنگ ایفا می‌کند. از صنعت نفت گرفته تا صنعت راه‌سازی و تونل سازی و...که در همه آن‌ها نیروی مخلص جهادی با تمام قوا باعث پیشرفت و آبادانی کشور شده است. حال چرا نباید در صنعت خودروسازی پتانسیل بالای آن استفاده نکنیم؟


چندی پیش شاهد مصاحبه‌هایی از طرف سردار حاجی‌زاده بودیم که از آمادگی سپاه برای ورود به صنعت خودروسازی حتی در شرایطی که پولی دریافت نکند سخن می‌گوید. حال که بستر چنین صنعتی در کشور مهیاست و نیروی مخلص انقلابی نیز اعلام آمادگی کرده است، بهتر است که دولت‌مردان، فرصت را غنیمت دانسته و برای همیشه شرّ این مافیای خودروسازی را از سر ملت کم کنند و ایمنی را که حق مردم ایران است برای آنان فراهم نمایند. اگر چه شاید این حرکت عالی نباشد اما قطعاً شروع خوبی است برای آن‌که از این وضعیت اسفبار فعلی رها شده و به همان نقطه عالی برسیم.


محمدامین سیاح در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: با نگاه به شرایط چند سال اخیر شاهد رشد بی‌سابقه‌ آمار کشته‌های ناشی از تصادفات خودروها خواهیم بود که‌ یکی از دلایل اصلی این موضوع ضعف در ایمنی خودروهای موجود در بازار است.
دانشجوی رشته ژئوتکنیک دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با مطالعه دستاوردهای انقلاب در این چهل سال پی می‌بریم که جمهوری اسلامی ایران درطول این چهل سال به فناوری‌های پیچیده‌تر، نظیر تولید قطعات مورد نیاز نیروگاه‌ها، قطعات مورد نیاز سکوهای نفتی، موشک، صلاح و... دست یافته است؛ بنابراین ساخت خودرو که از ایمنی کافی برخوردار باشد امری محال به نظر نمی‌رسد و تنها نیازمند ارگانی است که از لحاظ تکنولوژی و همچنین دلسوزی برای مردم از پیشینه مناسبی برخوردار باشد.
وی هدف از این یادداشت را بررسی آماری از تصادفات جاده‌ای دانسته و گفت: ذکر عوامل دخیل در این تصادفات به جهت معرفی و یافتن ارگان مناسبی است تا بتواند با استفاده از پتانسیل‌های داخلی حمل و نقل ایمن را برای مردم همچون انقلاب چهل ساله به ارمغان آورد.


انتهای پیام/4108/ 4122/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب