دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1397 - 06:16
فعال دانشجویی در گفتگو با آنا:

سازوکارهای غیرشفاف مانع فروش نفت در بورس است

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: سازوکارهای غیرشفاف و فروش نفت به شرکت‌های خصوصی موجب شکست راهکارهای ضدتحریمی خواهد شد.
کد خبر : 362095
636500640191418352_md.jpg

سید احسان حسینی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به الزامات موفقیت  راهکار ضدتحریمی اظهار داشت: مجموعه وزارت نفت و شخص وزیر نفت اگر عزم کافی برای موفقیت عرضه نفت در بورس داشته باشند می‌بایست شرایط را برای اجرای هرچه بهتر این راهکار ضدتحریمی فراهم کنند. در این راستا وزارت نفت باید برای شکل‌گیری کامل بازار نفت در بورس انرژی، نفت خام ایران را به صورت مستمر و منظم در بورس عرضه کند تا مشتریان زیرساخت‌های سخت‌افزاری مثل نفت‌کش‌ها و زیرساخت‌های نفت افزاری مانند قرارداد با مشتریان و فرآیندهای مالی را فراهم کنند.


مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، ادامه داد: عرضه نفت در بورس باید به صورت منظم تداوم داشته باشد و اصلا نباید صرف موفقیت یا عدم موفقیت یک عرضه درباره‌ آن تصمیماتی خلق‌الساعه گرفته شود؛ زیرا بدین صورت ثبات بازار از بین می‌رود و هیچ سرمایه‌گذاری در بازاری که ثبات نداشته باشد حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. اگر نفت به مدت یک سال به صورت منظم در بورس عرضه شود قطعاً فعالان و تجار نفتی و شرکت‌های متقاضی نفت ایران جذب آن خواهند شد.


حسینی با تأکید بر ضرورت وجود عزم و اراده کافی در وزارت نفت برای مؤفقیت این راهکار گفت: وزارت نفت نباید با نیت اثبات عدم کارآمدی این راهکار نفت را در بورس عرضه کند. اگر قرار باشد که وزارت نفت، نفت را در بورس عرضه کند تا ثابت کند که این کار شدنی نیست قطعاً برای دور زدن تحریم‌های نفتی و فروش نفت به توفیقی نخواهیم رسید. لازم است که وزارت نفت و شخص وزیر تمام و کمال برای مؤفقیت این راهکار اهتمام کافی داشته باشند، نه اینکه ناامیدانه با این راهکار ضدتحریمی برخورد کنند.


وی خاطرنشان کرد: بدین صورت لازم است که نفت در یک بازه حداقل یک ساله به صورت منظم در بورس عرضه شود و وزارت نفت از تمامی ظرفیت‌های تبلیغی خود را برای مؤفقیت این راهکار به کار بگیرد. باید شخص وزیر و مجموعه وزارت نفت فعالانه به دنبال تسهیل شرایط در سازوکار بورس باشند و تمام تلاش خود را برای جذب شرکت‌های خصوصی به‌کار بگیرند.


مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران حسینی با اشاره به تبعات منفی ایجاد سازوکارهای موازی با بورس انرژی گفت: اگر قرار باشد نفت خام کشور علاوه بر بورس انرژی در سازوکارهای غیرشفاف دیگری نیز به شرکت‌های خصوصی فروخته شود مسلماً شاهد فروش نفت در غیربورس و شکست این راهکار ضدتحریمی خواهیم بود. ضمن اینکه تجربه ثابت کرده که سازوکارهای غیرشفاف علاوه بر اینکه گرهی از مشکلات تحریمی باز نمی‌کند بلکه مشکلات دیگری نیز همچون بروز فساد به وجود می‌آورند.


حسینی در پایان خاطرنشان کرد: اگر وزارت نفت به دنبال توفیق عرضه نفت در بورس است باید این امر را به صورت مداوم و مستمر انجام به‌ثمر برساند و همچنین تمامی سازوکارهای غیرشفاف و موازی با بورس انرژی نیز منحل شوند یا نسبت به بورس انرژی جذابیت سرمایه‌گذاری کمتری داشته باشند.


انتهای پیام/4116/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته