دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1397 - 15:04
علیایی خبر داد؛

اختصاص ردیف بودجه به شبکه آزمایشگاهی علمی ایران

معاون فنی دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با همکاری وزیر علوم، ردیف بودجه مستقلی به شاعا اختصاص می‌یابد.
کد خبر : 361994

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ناصر الهی ظهر امروز در نشست شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران «شاعا» که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد به ارائه آماری از جایگاه نظام ایمنی در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در جهان پرداخت و گفت: بر طبق آمار کشورهای توسعه یافته 70 درصد به نیروی انسانی متکی هستند و تنها 30 درصد به منابع طبیعی خود دست می‌زنند و از آن استفاده می‌کنند. این درحالی‌است که کشورهای توسعه‌یافته به‌میزان مساوی و 50-50 از منابع طبیعی و منابع انسانی استفاده می‌کنند و کشورهای توسعه‌نیافته 30 درصد از نیروی انسانی و 70 درصد از منابع طبیعی بهره می‌برند. این امر نشان می‌دهد تا چه میزان فعالیت و محیط کار افراد اهمیت دارد و تا چه حد باید به بهداشت و ایمنی محیط کار توجه شود.


وی افزود: همچنین آمار شیوع بیماری و حوادث ناشی از کار از سال 1998 تا 2008 منتشر شده که برطبق این آمار طی سال‌های 1998 تا 2003 رشد بالایی از حادثه و بیماری در محیط کار را داشته‌ایم اما در سال 2008 این میزان به‌شکل قابل‌توجهی کم شده است.


رئیس پژوهشکده علوم ایمنی صنعتی و بنیان‌گذار انجمن علوم ایمنی ایران ادامه داد: برای ارتقای سطح ایمنی کار، دولت‌ها باید ابتدا نسبت به ارزیابی محیط کار اقدام کنند و ضمن ارتقای آگاهی کارگران شاغل در مشاغل با استفاده از سیستم‌های نظارتی و مراکز ایمنی و بهداشتی و سلامت محیط روانی، بستر لازم را برای فعالیت افراد و شاغلان ایجاد کنند.


در ادامه این نشست، محمدصادق علیایی معاون فنی دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: تا سال 85 شبکه آزمایشگاهی علمی ایران ردیف مستقل اعتباری داشت ولی با تغییر مدیریت، این ردیف بودجه از بین رفت. با ارائه گزارش کامل و مفصلی از فعالیت‌های این شبکه آزمایشگاهی به وزیر علوم، ایشان از فعالیت‌های این شبکه تقدیر کردند و بنا شد همکاری لازم برای اختصاص ردیف بودجه به شاعا انجام شود.


وی افزود: متأسفانه باوجوداینکه این شبکه از سال 76 فعالیت خود را آغاز کرده اما هنوز در وزارت علوم غریبه است و امیدواریم با اختصاص اعتباری که وزیر علوم وعده آن را دادند، سال 98 سال خوبی برای این شبکه آزمایشگاهی باشد.


علیایی در پایان خاطرنشان کرد: شبکه‌های آزمایشگاهی درصورت عضویت در شاعا حتماً باید در عنوان خود این نکته را نیز قید کنند و برای این کار برچسب‌های مخصوصی تهیه شده و به همه شبکه‌های آزمایشگاهی داده می‌شود.


انتهای پیام/4060/4085/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته