نشریات مهمترین ابزار جهت ایجاد فضای آزاداندیشی در دانشگاه است
احمدرضا شجاعی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: نشریه «داد» در آذرماه 96 کار خود را آغاز کرد و ما بهعنوان فعال نشریات دانشجویی، رسالت و هدف خودمان را باهدف آگاهیبخشی و با شعار «نخستین گام، آگاهی است» انتخاب کردیم.
وی ادامه داد: نشریه در 7 بخش مطالعاتی (بخش مطالعات اندیشه، اجتماعی، اقتصادی، آموزش عالی، سیاسی، فرهنگی، هنری و محیطزیست) فعالیت دارد که هر بخش مطالعاتی توسط یک دبیر، اداره میشود. درهر نیمسال تحصیلی، درهر بخش تعداد 3 الی 6 زیرشاخه با تعدادی منبع که توسط دبیر واحد ارائه میشود، فعالیت میکنند و درطول نیمسال اعضای واحد موظف به مطالعه در زیرشاخههای معرفیشده و تولید مقاله هستند. برای جذب عضو در واحدهای مطالعاتی نیز هیچ محدودیتی تعریفنشده است و با فراخوان عمومی، هر یک از دانشجویان علاقهمند که تمایل به حضور در واحدهای مطالعاتی نشریه داشته باشند، به واحد یا واحدهای مطالعاتی معرفی میشوند.
این فعال دانشجویی گفت: نشریه «داد» بهصورت دوهفتهنامه تهیه میشود وهمچنین از زمان تأسیس تاکنون، با رعایت توالی انتشار در تمامی روزهای فعال دانشگاه، این نشریه درکنار بدنه دانشجویی قرار داشته است. درحال حاضر با احتساب شماره اول، 17 شماره از این نشریه چاپ و منتشرشده است.
دانشجوی مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه نشریات یکی از تأثیرگذارترین بخشهای فرهنگی در فضای دانشگاه است، ادامه داد: از مهمترین و کارآمدترین ابزارها جهت ایجاد فضای آزاداندیشی و آزادانه سخن گفتن، فعال بودن نشریات در فضای دانشگاه است. از مهمترین دلایلی که جمع دوستان ما را بهسمت فعالیت در دانشگاه سوق داد تا نشریه تأسیس کنیم، خمودگی و یا به تعبیری آرامش قبرستانی در فضای اجتماعی و سیاسی دانشگاه بود.
شجاعی افزود: سطحی بودن برنامههای اجتماعی و سیاسی نیز از دلایل تأثیرگذار در سوق دادن ما به تأسیس نشریه «داد» بود.
مدیرمسئول نشریه «داد» با اشاره به مهمترین ضعفهای نشریات افزود: کیفیت مقالههای چاپشده یکی از گزینههای موردتوجه در امر آسیبهای نشریات است. البته نباید از دانشگاههای فنی-مهندسی توقع تولید مقالات سطح بالا را داشته باشیم، ولی با در نظر گرفتن بخشی از حداقلها، به نظر سطح مقالات تولیدی میبایست بهتر و باکیفیتتر از حال حاضر باشد. همچنین ازاین نظر نیز نشریات دانشجویی دارای اشکالات اساسی هستند که بهعنوانمثال ویرایش زبانی مقالات، رعایت علائم نگارشی و درستنویسی، نکات مهمی در امر نگارش و چاپ نشریات هستند که متأسفانه در نشریات دانشجویی معمولاً به آن توجه نمیشود. بعضاً ضعف در طراحی و صفحهآرایی نیز در نشریات وجود دارد که خود فاکتور بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت در فعالیت نشریات دانشجویی است.
وی ادامه داد: بدون شک اولین قدم در جذب مخاطب به نشریه، ویژگیهای بصری است. یک طراحی جلد و صفحهآرایی زیبا و متناسب، تکنیک در انتخاب تیتر مقالات، استفاده از تصویرهای مناسب، نسبت متن بهعکس استاندارد و... میتواند موجب جذب مخاطب درنشریات شود که این امر نیز کافی نیست. جذب مخاطب باید پایدار و همیشگی باشد؛ بدین معنی که مخاطبان نشریه، مخاطب مداوم بمانند و شرط پایداری نیز ارائه محتوای مناسب و مورد نیاز مخاطب است. فعالین نشریاتی میبایست نیاز جامعه دانشجویی و به طبع آن نیاز جامعه ایرانی را بشناسند و با توجه به مشکلات و نیازها، محتوای مناسب تولید کنند. در کنار این دو، تبلیغات نیز جایگاه مهمی دارد که امروزه با فراهم شدن بستر حضور در فضای مجازی، یکی از راههای اصلی جذب مخاطب، حضور فعال در شبکههای اجتماعی است.
مدیرمسئول نشریه «داد» در پایان با اشاره به اینکه نشریات دانشجویی باید با قرار دادن آگاهیبخشی بهعنوان هدف خود، مبدأ تحولات در جامعه شوند، گفت: متأسفانه این حقیقت وجود دارد که از دانشجویان در بزنگاههای سیاسی مانند انتخابات، از طرف سیاسیون سوءاستفاده میشود. نشریات دانشجویی و به دنبال آن جامعه دانشجویی میبایست باعمیقسازی دانش خود در موضوعاتِ مهم مطرح در کشور و امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، خود مبدأ کنش و شروعکننده باشد؛ نه اینکه بهعنوان ابزاردست سیاسیون، مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. برای رسیدن به مرحله کنشگری، آگاهی لازم است؛ به همین دلیل نشریه «داد» هدف اول خود را آگاهیبخشی قرار داده است.
انتهای پیام/4108/4107/خ
انتهای پیام/