دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1397 - 12:56
جغتایی مطرح کرد:

افتتاح پردیس مغز با حضور جهانگیری در باغ کتاب تهران

دبیر علمی هفته آگاهی از مغز گفت: هشتم اسفند پردیس مغز با حضور جهانگیری و ستاری در باغ کتاب تهران افتتاح می‌شود.
کد خبر : 361317

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدتقی جغتایی در نشست هفته آگاهی از مغز که پیش‌ازظهر امروز در ستاد علوم و فناوری شناختی برگزار شد، درباره فلسفه نام‌گذاری هفته آگاهی از مغز گفت: در نیمه دوم قرن 20 به بعد، آگاهی از مغز و ساختار آن، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد و تصویربرداری مغز بُعد ساختاری و عملکردی داشت. الکتروفیزیولوژی کمک کرد تا بشر بتواند سلول‌های مغزی را به‌صورت جمعی تحریک کند. همه این مسائل کمک کرد تا بشر کارکردها و ساختارهای مغز را در حالت عادی و بیماری بشناسد.


وی افزود: تصور غلط درباره مغز این بود که پس از شکل‌گیری، دیگر تغییر نمی‌کند ولی مطالعات کمک کرد تا مشخص شود مغز یک بافت دینامیک است و محیط، مغز را تغییر می‌دهد. لذا از سال 1990 تا 2000 دهه مغز نامیده شد تا در این دهه شناخت از مغز بیشتر شود و این دهه هفته آگاهی از مغز ایجاد شد تا دانش مغز بیشتر شود و مردم آگاهی پیدا کنند.


جغتایی تصریح کرد: کشورهای مختلفی به کمپین هفته آگاهی از مغز پیوستند و تا الان 100 کشور در دنیا این هفته را برگزار می‌کنند. حتی یکی از دلایل ایجاد ستاد علوم و فناوری شناختی برای برگزاری برنامه‌های ملی در این حوزه است.


دبیر علمی هفته آگاهی از مغز تأکید کرد: براساس نقشه جامع علمی کشور، حوزه اعصاب و علوم شناختی جزء اولویت‌های اول است که برای تحقق اهداف آن، ستاد علوم فناوری و شناختی تأسیس شد و به‌دنبال آن انجمن علوم اعصاب و 40 آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی در حوزه عصب‌شناسی شکل گرفت. همچنین آموزش و پرورش وارد گود شد و هر سال 50 هزار دانش‌آموز تحت پوشش علوم و فناوری شناختی قرار می‌گیرند. 50 انجمن مغز و شناختی برای دانشجویان تأسیس شده که به‌دنبال ترویج این علم است. برای دستیابی به اهداف هفته آگاهی از مغز، شورای راهبردی آن شکل گرفت.


وی با اشاره به برنامه‌های هفته آگاهی از مغز در ایران گفت: پردیس مغز روز چهارشنبه هشتم اسفند با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در باغ کتاب تهران افتتاح می‌شود. این پردیس دارای دستگاه و تجهیزاتی است که مشابه آن در خاورمیانه وجود ندارد و از تولیدات داخلی در آن استفاده شده است.


انتهای پیام/4060/4085/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته