دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1394 - 10:15

دانشمند موشکی تخته موج‌سواری می‌سازد

یکی از محققان سابق در دانش هوابرد به فکر ساخت تخته موج‌سواری با استفاده از مواد هواکیهانی افتاده است که در نتیجه باعث ساخت تخته‌های موج‌سواری مقاوم‌‌تر شده است.
کد خبر : 35989

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از popsci، ادیسون کانر، دانشمند سابق موشک SpaceX و یکی از موسسان تکنولوژی موج‌سواری Varial، سال‌ها برای ساخت یک تخته موج‌سواری بادوام از مواد هواکیهانی تلاش کرده است. از نظر وی، صنعت تخته موج‌سواری آماده از هم پاشیدن بود.


تولیدکنندگان این صنعت برای بیش از 50 سال به یک روش چسبیده بودند. آنها برای قدرت و انعطاف‌پذیری با استفاده ازچوب برجستگی‌‌های تیز می‌سازند و آن را به قالب فومی پلی یورتن می‌چسبانند. به این برجستگی­‌های دراز و سبک دنباله نیز می­‌گویند. سپس قالب شن پوش شده در فایبرگلاس و رزین (صمغ گیاهی) بسته‌بندی می‌شود.


حالا کانر و مهندسان دیگر در Varial روش متفاوتی را امتحان کردند. آنها در ساخت تخته موج‌سواری جدید به جای دنباله چوبی از فوم بسیار سخت استفاده کردند. این نوع فوم سخت مشابه نوعی است که در پره‌های روتر هلی‌کوپتر و سیستم پیش‌رانی موشک استفاده می‌شود.


این فوم 30 درصد مستحکم‌تر و 7 برابر سخت­‌تر از نوع قبلی است. همچنین 25 درصد سبک­‌تر است. این ویژگی‌ها به این معناست که موج‌سواران دارای تخته‌ای می‌شوند که راحت­‌تر کنترل می‌شود و دوام بیشتری نیز دارد.



ساختار متبلور فوم جدید


شیمی‌دانان Varial با دستکاری و تغییر این فوم، به سطح بالایی از بلورسانی (تبلور) رسیدند. این تخته موج بلورسان دارای ساختار شبکه مانندی از زنجیره پلیمری است. همچنین تبلور باعث نازک‌تر شدن دیواره‌های سلولی می‌شود. این امر به شیمی‌دانان اجازه می‌دهد که سلول‌های بیشتری را در ساختار سلولی متراکم‌تر و زاویه‌دارتری جا بدهند. این ساختار محکم‌تر و استوارتر از ساختار حباب مانند و ناپایدار فوم پلی یورتن سنتی است.


جدا از قدرت و دوام این فوم، تخته موج‌‌سواری جدید دارای عملکردهای بیشتر (خاصیت شناوری) در آب است.


شین دورین یکی از موج‌سواران برجسته در این باره می‌گوید: «این تخته‌ها بسیار سبک است که باعث عملکرد بهتری در موج‌های کوچک می‌شود. بیشتر اوقات در حال موج‌سواری روی امواج سربالا یا کوچک هستم و این تخته سبک تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد».


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

برچسب ها: SpaceX
ارسال نظر
هلدینگ شایسته