دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1397 - 09:30
یک فعال دانشجویی:

گسترش بی‌رویه آموزش عالی باعث کاهش سطح علمی دانشجویان می‌شود

عضو شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: جلسه‌ای با هدف نقد و بررسی موضوع خصوصی‌سازی آموزش عالی با مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد.
کد خبر : 359207
636811610751265402_md.jpg

علیرضا حاتمی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: طی جلسه‌ای با حضور دبیر شورای عالی علوم پزشکی کشور،‌ جانشین و قائم‌مقام آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف نقد و بررسی موضوع خصوصی‌سازی آموزش عالی برگزار شد.


 وی افزود: موضوع خصوصی‌سازی آموزش عالی علوم پزشکی کشور که اخیراً با انتشار و رسانه‌ای شدن دستورالعمل اجرایی این طرح موجب نگرانی دانشجویان علوم پزشکی شد که اعتراض‌ فعالان شورای صنفی دانشجویی را به دنبال داشت.


عضو شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: در کنار بررسی مشکلات و دغدغه‌های دانشجویان علوم پزشکی موارد مهم دیگری نیز مطرح شد که درنهایت به دلیل ضیق وقت، معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزاری جلسه‌ای جداگانه برای مطرح کردن این مباحث را ضروری دانست تا ارتباط معاونت آموزشی با شورای صنفی ـ دانشجویی که تا به‌ حال یک ارتباطی ضعیف بود قوت گیرد.


این فعال دانشجویی گفت: با حضور مقام مستقیم طرح خصوصی‌سازی آموزش عالی مباحث لازم در حول محور نگرانی‌های جامعه پزشکی و دانشجویان علوم پزشکی کشور در مورد لطمه‌های این طرح به‌سلامت جامعه و بازار کار علوم پزشکی تذکر داده شد.


حاتمی تصریح کرد: با توجه به تجربه‌های اخیر و نادرستی که در موضوع خصوصی‌سازی مراکز علوم پزشکی در کشور داشتیم، در حدود 2 هزار و 600 مرکز علوم پزشکی غیرانتفاعی در کشور دایر شده است که شاهدیم نتیجه مطلوبی نداشته است. سطح علمی بسیار پائین برخی رشته‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که عامل اصلی‌اش چیزی به‌ غیر از گسترش بی‌رویه آموزش عالی نیست، می‌توان به رشته‌های مهندسی و انسانی اشاره کرد که تکرار چنین تجربه‌ای اشتباه محض است.


دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر خصوصی‌سازی در حوزه علوم پزشکی که مستقیماً با سلامتی جامعه سروکار دارد اتفاق بیفتد نتایج خوبی نخواهد داشت و در این مورد بدنه‌ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با ما هم‌فکر است که قطعاً خصوصی‌سازی با این وضعیت و زمینه‌ای که در کشور وجود دارد، در حوزه علوم پزشکی می‌تواند تبعات منفی به دنبال داشته باشد. در وزارت بهداشت 67 دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و در مقایسه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که 2 هزار و 600 دانشگاه فعالیت می‌کند نشان‌دهنده این است که وزارت بهداشت تا به‌ حال رویه‌اش به‌گونه‌ای بود که خود مخالف با گسترش بی‌رویه علوم پزشکی است. بنابراین نتیجه‌گیری اول‌ این بود که مسئولان وزارت بهداشت هم با دانشجویان در مخالفت با گسترش بی‌رویه علوم پزشکی هم‌فکر هستند. اینکه چرا این موضوع را ابلاغ کردند، دلیل و استنادشان به طرح‌ها و اسناد بالادستی بوده که وزارت بهداشت را ملزم به گسترش فضای آموزشی، گسترش دانشجوها و مکان‌های آموزشی و... می‌کند.


حاتمی گفت: این طرح‌ها غالباً از ناحیه مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظایر آن به وزارت بهداشت ابلاغ‌شده و خواستار توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور است و به‌‌اجبار برای افزایش تعداد دانشجو بوده تا همانند وزارت علوم که 4 میلیون دانشجو دارد بر وزارت بهداشت نیز تعداد دانشجویان خود را از 200 هزار نفر افرایش دهد. هرچند در این آیین‌نامه سختگیری‌هایی برای تأسیس مراکز آموزش عالی ابلاغ‌شده است اما این در حالی است که برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خودشان برای اداره امور در این شرایط عاجز مانده‌اند، نقدی که مطرح است این‌که ما در حوزه آموزش علوم پزشکی کمبود داریم؟ اگر کمبود داریم، به چه دلیل در این آیین‌نامه رشته‌هایی مطرح‌ شده است که هنوز فارغ‌التحصیلان زیادی در این رشته در جامعه بیکار هستند. رشته‌هایی همچون بهداشت که مراکز آموزش عالی چندان علاقه‌ای به آن‌ها ندارند و یا رشته‌هایی مثل پرستاری که در بیمارستان‌ها کمبود داریم، ولی دولت توانایی پذیرش و به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان این رشته را ندارد.


عضو شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به وضعیت فارغ‌التحصیلان رشته‌ پرستاری که چندین ماه پشت طرح می‌مانند گفت: از طرفی دانشگاه‌های دولتی با آمار بسیار بالایی رشته‌هایی نظیر پرستاری را پذیرش می‌کنند، با وجود این شرایط چگونه به دانشگاه‌های خصوصی مجوز چنین رشته‌هایی را می‌توان داد که در انبوه تراکم خروجی‌های این رشته بیفزاید، بدون اینکه بازار کار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته شود.


وی ادامه داد: هر چقدر این طرح و آیین‌نامه سخت‌گیری داشته و ضمانت اجرایی برایش تعریف‌ نشده باشد ممکن است مسئول و یا وزیر بعدی، تغییر وضعیتی در این آیین‌نامه اعمال نماید. به این دلیل که در طرح‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف برای موضوع‌های قبلی شاهد بودیم، که این قبیل طرح‌ها و آیین‌نامه‌ها خوبی اجرا نمی‌شوند. قوانین ایراد ندارد بلکه مشکل ما در اجرای قوانین است.


حاتمی افزود: در کشور ما قوانین خوب کم نیستند و هر جا مشکلی به‌وجود آمده است دلیلش این بود که قانون به‌خوبی اجرا نشده است، حال که الآن این موضوع یک طرح و آیین‌نامه وزارتی است، آن‌چنان اعتبار قانونی هم ندارد و فردا فلان وزیر می‌تواند پایبند به این دستورالعمل نباشد.


دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نقد ارائه‌شده در این جلسه این بود که با تأسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی خصوصی افرادی که می‌خواهند مدیریت و زمام امور را به دست بگیرند صلاحیت کافی علمی دارند؟ در شرایطی که در کشور هزاران هزار دانش‌آموز برای رسیدن به رشته‌های علوم پزشکی تلاش می‌کنند، آیا با آمدن دانشگاه علوم پزشکی خصوصی، شعار عدالت آموزشی نقض و خدشه‌دار نخواهد شد؟ با ورود دانشگاه علوم پزشکی خصوصی به عرصه آموزش عالی کشور یک رفتار لیبرالی به جامعه تزریق خواهد شد و کسانی که پول‌دار هستند می‌توانند در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل کنند. آیا به تبعات جامعه‌شناسی این موضوع توجه شده است؟ به تبعاتی که می‌تواند به اعتماد مردم به‌نظام آموزشی و درنهایت به‌نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند توجه شده است؟ آیا به سواد و حد کیفیت مطلوب دوران تحصیل و بعد از تحصیل نیز توجه شده است؟


این فعال دانشجویی در پایان با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی خصوصی مبنای کسب سود دارد و این سبب کاهش کیفیت آموزشی خواهد شد افزود: این طرح علاوه بر بازار کار و مهم‌تر از همه به‌سلامت جامعه ضربه می‌زند. این‌ها تماماً نگرانی‌ها و دغدغه‌های دانشجویان علوم پزشکی کشور بود به خدمت مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گزارش داده شد و همان‌طور که اشاره شد در نتیجه این نشست متوجه شدیم که وزارت بهداشت در خصوص این موضوع با شورای صنفی دانشجویی علوم پزشکی هم‌فکر و هم‌عقیده است و خود مسئولان وزارت بهداشت با این طرح مخالف هستند.


انتهای پیام/4108/ 4122/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب