دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1397 - 13:02
یک فعال دانشجویی:

ورود به مسائل سیاسی از اصلی‌ترین آفت‌های شورای صنفی است

دبیر شورای صنفی ـ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: برای تقویت مسائل آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، لازم است وزیر بهداشت با عزم راسخ قدم بردارد.
کد خبر : 356648
عابدی اصل.jpg

پوریا عابدی‌اصل در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،گفت: شورای صنفی ـ دانشجويی از زمان شكل‌گيری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در حوزه وظایف خود فعالیتش را شروع کرده است؛ در اوایل دهه 70، برای اولين بار به‌صورت رسمی شورای صنفی شكل گرفت، اما در سال 74 بنا به دلایلی فعالیت شورای صنفی ـ دانشجویی متوقف شد تا اینکه این نهاد دانشجویی مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 93 دانشگاه‌ها مؤظف به تشکیل شورای صنفی ـ دانشجویی شدند که دانشگاه اردبیل نیز هم‌زمان با این دستور مجدداً فعالیتش را شروع کرد.


دبیر شورای صنفی ـ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به این‌که از سال 95 عضو شورای صنفی ـ دانشجویی بوده و در سال 96 به‌عنوان دبیر این نهاد انتخاب‌شده است، افزود: در اردیبهشت امسال اصلاحاتی در آئین‌نامه شورای صنفی اعمال شد که قبلاً در شهریورماه سال 96 طی جلسه‌ای توسط دبیران شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به وزیر بهداشت ارائه‌شده بود؛ آئین‌نامه اصلاحی در ارديبهشت‌ماه امسال با امضای وزير و با تأکید بيشتر بر قسمت آموزشی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.


 وی ادامه داد: در آئین‌نامه اصلاح‌شده موضوع آموزش در اولویت فعالیت شورای صنفی قرار گرفت و شورای دستیاری از شورای صنفی-دانشجویی جدا شد و همچنین زمان انتخابات از آبان‌ماه هرسال به ارديبهشت تغيير یافت، به‌ دلیل این‌که مشكلات آموزشی اولویت بیشتری نسبت‌به سایر حوزه‌ها برای دانشجو دارد از این جهت هیئت نظارت بر شورای صنفی-دانشجویی هم دو نفر از معاونت آموزشی را به جمع شورای نظارت اضافه کرد که کاملاً در جریان شکل‌گیری انتخابات شورای صنفی قرار بگیرند.


دانشجوی سال آخر رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشریح کرد: از ابتدا مطالبات در حوزه آموزش در آئین‌نامه شورای صنفی ـ دانشجویی مطرح‌شده بود و شورای صنفی حق دخالت در این موضوع را داشت اما به اندازه آئین‌نامه جدید بر آن تأکید نشده بود؛ آموزش در اولویت مطالبات قرار گرفت و با توجه به اینکه دستیاران یا همان رزیدنتی و تخصصی که دانشجوها در آن مشغول هستند دغدغه‌های متفاوتی داشتند، دوره‌های رزیدنتی و دستیار پزشکی از هم جدا و برای این نیز یک شورای صنفی مجزا تشکیل شد.


وی ادامه داد: شورای صنفی یک رابط بین مسئول و دانشجو است و به این دلیل که از جنس دانشجویی است بهتر می‌تواند تعامل و همکاری داشته و به پیشبرد کارها کمک کند و از طرفی دغدغه دانشجویان را به مسئولان دانشگاه انتقال دهد، به همین دلیل این رابط بودن و هماهنگ‌کننده امور قرار گرفتن یک موضوع مهمی است که با حضور شورای صنفی اتفاق می‌افتد.


عابدی‌اصل با اشاره به اینکه شورای صنفی از بدنه‌ خود دانشجویان است و جایگاه رسمی دارد، ادامه داد: به‌غیراز شورای صنفی هیچ جایگاه رسمی از بدنه دانشجویی نمی‌تواند به‌اندازه شورای صنفی ـ دانشجویی به‌صورت رسمی پیگیر مطالبات صنفی دانشجویان باشد به‌گونه‌ای‌که مسئولان نیز مؤظف به پاسخگویی در قبال مطالبات شورای صنفی هستند که اگراین نهاد دانشجویی رسمیت نداشته باشد مسئولین دانشگاه در قبال این نهاد دانشجویی پاسخگو نخواهند بود؛ اگر از این ظرفیت به نحو احسن و به‌صورت بهتر و مطلوب‌تر استفاده شود، این موضوع هم به نفع دانشجو بوده و هم به نفع مسئولین دانشگاه خواهد بود.


وی با اشاره به این‌که دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در حوزه آموزشی همانند سایر دانشگاه‌ها با مشکلات بزرگی روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش نسبت به سایر مواردی که جزو مطالبات دانشجویان است مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد که مشکل اصلی شورای صنفی در دانشگاه‌ها همین موارد آموزشی است، وقتی شورای صنفی به مشکلات آموزشی ورود می‌کند با این عمل مقابله می‌کنند و گاهاً اجازه ورود به مسائل آموزشی را نمی‌دهند.


دبیر شورای صنفی-دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: در حوزه رفاهی با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی دغدغه‌هایی وجود دارد که آن‌هم طبیعی و به‌جاست. سخت‌افزارهای موجود ما به‌نوعی فرسوده شده و باوجود شورای صنفی-دانشجویی، مطالبه‌های رفاهی و صنفی دانشجویان فراموش نشده و شرایط رو به بهبود است، مواردی چون خوابگاه‌ها، وضعیت تجهیز خوابگاه‌ها، امور تربیت‌بدنی، امور مربوط به تغذيه و این قبیل مسائل و برخی دیگر از مشکلات به‌سرعت در حال بهبود است ولی در حوزه آموزش این‌گونه نبوده و شرایط مثبتی نداریم.


این فعال دانشجویی با تأکید بر این‌که در سال‌های اخیر شاهد افت وضعیت آموزشی بودیم، ادامه داد: با کاهش کیفیت آموزش اولویت اغلب مشکلات شورای صنفی ـ دانشجویی را مسائل آموزشی دربر می‌گیرد. این نهاد بایستی در کنار دانشجویان باشد و از مطالبات دانشجویان و خواسته‌هایشان فاصله نگیرد و انتخاباتی که برای شورای صنفی انجام می‌دهیم باید با بیشترین اطلاع‌رسانی و بیشترین نظم و اطمینان خاطر بالایی برگزار شود که این موارد می‌تواند در تقویت شورای صنفی مؤثر باشد، به این دلیل که بنیان شورای صنفی از بدنه دانشجویان است.


دانشجوی سال آخر رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در اردیبهشت امسال انتخابات شورای صنفی-دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به‌صورت الکترونیکی برگزار شد که بسیار انتخابات پرشور و شفافی بود و به این دلیل دانشجویان با رضایت کامل در این انتخابات شرکت کردند و این باعث شد درصد مشارکت در انتخابات بالا برود. قطعاً اگر چنین انتخاباتی در دانشگاه‌های دیگر برگزار شود موجب رضایت و جلب‌توجه و شفافيت دانشجویان خواهد بود.


این فعال دانشجویی افزود: معاونت دانشجویی و فرهنگی  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهای زیادی به شورای صنفی-دانشجویی می‌دهد و حمایت کاملی از این نهاد دارد. در پی جلسات دوره‌ای که هر سه ماه برگزار می‌شود، مسائل و مشکلات بررسی و پیگیری می‌شود.


عابدی اصل گفت: برای تقویت مسائل آموزش، وزیر بهداشت بایستی با عزم راسخ‌ اقدام کند چراکه ما در حوزه فرهنگی و رفاهی، مشکلات‌مان به سمت حل شدن رفته و فضای خوبی در این زمینه حاکم است، اما در حوزه مسائل آموزشی حتماً باید بیشتر تلاش کنیم و این نیز با حمایت شخص وزیر ممکن است که امیدواریم با پیگیری‌های جدی در حوزه آموزشی به‌صورت گسترده شاهد تحولات اساسی باشیم.


دبیر شورای صنفی ـ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان گفت: ورود به مسائل سیاسی از اصلی‌ترین آفت‌های شورای صنفی است، این نهاد نباید هرگز به سمت جریان‌های سیاسی حرکت کرده و جبهه‌گیری سیاسی داشته باشد چراکه مطالبات صنفی، رفاهی و آموزشی دانشجویان با ورود به جریانات سیاسی راه خود را کج کرده و به‌هیچ‌وجه نتیجه‌بخش نخواهد بود.


انتهای پیام/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته