دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1394 - 14:10

این ربات پیتزا و پنکیک درست می‌کند +‌ ویدئو

محققان یک آشپز رباتیک ساخته‌اند که می‌تواند پنکیک و پیتزا درست کند و امیدوارند که این ربات بتواند در آینده یک آشپز تمام‌عیار شود.
کد خبر : 35858

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Wired، این ربات آشپز که PR2 نام دارد طوری برنامه‌ریزی شده که از دستورالعمل‌هایی برای درست کردن پنکیک و پیتزا استفاده می‌کند. این دستورالعمل و کارهایی که باید ربات انجام دهد، برای انسان بسیار ساده است اما برای سیستم اتوماتیکی که باید یاد بگیرد و آن را انجام دهد، واقعا کار دشواری است.


محققان پروژه اروپایی RoboHow که PR2 را طراحی کرده‌اند، در حال توسعه ربات‌هایی هستند که می‌توانند کاملا خودکار فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند؛ به طور مثال زبان‌های مختلف را یاد بگیرند.



با این حال، ربات‌ها برخلاف ما انسان‌ها که دانش ضمنی برای انجام کارهایی چون باز کردن در مربا یا پر کردن لیوان از آب داریم، آنها هیچ بینش و آگاهی از کارهایی که می‌کنند ندارند.


مایکل بیتز، مدیر پروژه RoboHow در این مورد می‌گوید: «دانش عقل سلیم در مورد حرکت هم‌زن مواد اولیه پنکیک در ظرف، دانش ضمنی است که انسان دارد و ایجاد چنین دانشی در ربات مشکل یا در حال حاضر، غیر ممکن است».


وی می‌افزاید: «رابت‌ها یک زمان سخت برای درک عمیق دارند؛ به این معنا که حتی برداشتن یک بطری از روی میز برای آنها ک کار گیج‌کننده به شمار می‌رود».



این تیم رباتیک قصد دارد که ربات شناختی را طراحی کنند که نه تنها می‌تواند کارهای پیچیده را انجام دهد بلکه هر دفعه مهارت‌های جدیدی را حتی به تقلید از انسان یاد بگیرد.


ویل نایت، یکی از اعضای این تیم رباتیک می‌گوید: «زمانی که رباتی دستورالعمل خاصی مربوط به کاری را یاد می‌گیرد، این دانش جدید به پایگاه داده آنلاینی که OpenEase نام دارد، اضافه می‌شود. در نتیجه بقیه ربات‌ها می‌توانند با دسترسی به این پایگاه داده از تجربیات این ربات استفاده کنند. در واقع، این دستورالعمل‌ها در زبان ماشینی رمزگذاری می‌شوند».



وی می‌افزاید: «امیدواریم که انسان‌ها بتوانند دستورالعمل‌هایی را در اختیار ربات‌ها قرار دهند و آنها را برای انجام کارهای جدید آموزش دهند تا در نهایت، ارتباط انسان- ربات بتواند نزدیک‌تر از گذشته شود».


مترجم: نسترن صائبی




دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته