فرصتهای تجاری کشاورزی از دست میروند/اما واگرهای توسعه کشاورزی
محمد ابراهیم مداحی در گفتگو با خبرنگار حوزه کشاورزی و امور دام گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه کشاورزی سنتی ما به دنبال آموزش روشهای نوین کشت و بازاریابی نیست، اظهار کرد: ولی میتوان با انجام کشاورزی صنعتی در بخش از هر منطقه آنها را به روش یادگیری مشاهدهای به صنعتی شدن تشویق کرد.
وی با تأکید بر اجبار در صنعتی شدن کشاورزی افزود: در سالهای آینده بهدلیل مشکلات کمآبی و با رفتن هزینههای کشاورزی سنتی ناگزیر به یافتن راهحلهایی خواهیم بود که ما را از مشکلات کشاورزی به روش فعلی رها کند، ولی شایسته است امروز فرصتهای در اختیارمان را استفاده کنیم و هدر ندهیم.
مداحی با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی در ضرورت "قراردادی" شدن تولید و تجارت در بخش کشاورزی عنوان کرد: این ایده نباید موجب تصدگری دولت در بخش کشاورزی شود زیرا برابر اصل 44 این خلاف قانون است که دولت به این تصدگی بپردازد و نوعی دولتسازی است.
نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود مدیریت یکپارچه در حوزه هماهنگی بخش کشاورزی اظهار کرد: غالباً شاهد این هستیم که اکثر کشاورزان در یک دوره مثلاً پیاز میکارند و در آن سال پیاز برای همه زیانده میشود و بازار سیبزمینی که عرضه کمتری داشته رونق دارد و برای همین سال بعد اکثراً سیب زمینی میکارند به امید رونق سال قبل آن که چنین هم نخواهد شد، این که مدیریت کشت کشور باید بصورت هوشمند و یکپارچه اقدام شود موضوعی است که در حال حاضر وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه برخی از تولیدات کشاورزی دارای توجیه اقتصادی نیستند، افزود: برخی از تولیدات کشاورزی در حال حاضر مقرون بهصرفه نیست و حتی آثار تخریبی زیست محیطی هم دارند مانندکشت هندوانه در شرایط کمآبی که در کشور وجود دارد که این موضوع نشان از عدم وجود سامانه کنترل و مدیریت در حوزه کشاورزی است.
مداحی در پاسخ به این پرسش که جایگاه سامانه کنترل و مدیریت باید در کدام بخش از بدنه اجرای کشور باشد، ادامه داد: جایگاه سازمانی این سامانه جای بحث دارد، اینکه در بدنه دولت باشد که با خصوصی و ممانعت از تصدیگری دولت در تضاد است یا در بخشخصوصی در نهادهای مردمی جایگاهی داشته باشد نیز تجربهای است که قبلاً آزموده شده و موفق نبوده است ولی قبل از شروع باید به این سوال پاسخ داد تا در ادامه راه سمت و سوی اجرایی آن برای همه شفاف باشد.
وی با عنوان ضعف در حوزه بازاریابی خارجی و صادرات محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: زمانی در استانهای آذری زبان ما سیبزمینی کنار مزرعه دپو شده بود و کسی آن را نمیخرید و درست همان موقع روسیه با غرب و ترکیه درگیر شده بود و بازار چند صد میلیونی روسیه به این محصول نیاز داشت ولی هیچ اراده، ساختار یا تدبیری برای بخش کشاورزی ما فراهم نبود و این فرصت تجاری از دست رفت و جالب اینکه در همان شرایط درگیری ترکیه به دنبال صادرات محصولات کشاورزی خود به روسیه بود.
مداحی با اشاره به رونق سوداگری در کشاورزی خاطرنشان کرد: فروش سردرختی و یا فروش اجباری محصولات کشاورزان به دلالان نیز گواه آن است که ما در مدیریت بازار داخلی نیز دچار ضعف اجرایی هستیم.
مداحی با اشاره به عدم اعتماد دولتیها به بخش خصوصی گفت: سالهاست روشهای اجرایی مدیریت کشاورزی کشور را از تصدی دولت بر کشاورزی تا بکارگیری تعاونیهای تولیدی روستایی گرفته را به روش آزمون و خطا، تجربه کردهایم ولی هرگز به صورت بنیادی به این چرایی و چگونگی مدیریت تولید و تجارت کشاورزی پرداخته نشده است.
وی با بیان اینکه اتحادیه صنفی برای کشاورزی وجود ندارد، ادامه داد: کشاورزان ما هنوز به صورت سنتی فعالیت میکنند و در مقابل هم فعالان اقتصادی این بخش انضباطپذیر نیستند و علاوه بر آن حرفهای و صنفی هستند و همین امر موجب شده یک اتحادیه صنفی را برای کشاورزان هنوز نداشته باشیم و در مجموعه میتوان گفت بخش کشاورزی واگراست و در مقابل بخش تجارت آن بهشدت همگراست که باید برای آن فکری کرد.
به گزارش آنا، وزیر جهاد کشاورزی در اولین گردهمایی روسای نظام مهندسی کشاورزی با مدیران ارشد وزارت کشاورزی بر ضرورت "قراردادی" شدن تولید و تجارت در بخش کشاورزی تأکید کرده است و انتقال یافتههای نوین به این عرصه را اولویت سازمان نظام مهندسی کشاورزی برشمرده است؛ این درحالی است که این سازمان مانند سایر سازمانهای نظام مهندسی دارای رویکرد متفاوتی در حوزه اجرا است.
انتهای پیام/4083/
انتهای پیام/