دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1397 - 02:00
خزعلی:

شاخص‌های بومی در حوزه زنان و خانواده داشته باشیم

قائم‌مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: نباید تسلیم شاخص‌های غربی شویم و باید خودمان شاخص‌های بومی در حوزه زنان و خانواده داشته باشیم.
کد خبر : 356139
irendaya-15.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از دفتر تحکیم وحدت، کبری خزعلی در نشست تخصصی زنان در چهل‌سالگی انقلاب از مجموعه سلسله برنامه‌های سی و پنجمین نشست میان‌دوره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که با شعار «نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت» به میزبانی دفتر تحکیم وحدت در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار می‌شود، با اشاره به عملکرد شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار کرد: این شورا پیگیری‌های زیادی را در زمینه تحقق سیاست‌های مصوب در خصوص زنان و خانواده داشته است.


وی ادامه داد: در عمل ضعف‌های زیادی را در زمینه تحقق سیاست‌های مربوط به زنان و خانواده می‌بینیم، گرچه که در قانون اساسی تأکید زیادی بر تسهیل ازدواج شده است، اما در عمل کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج رخ می‌دهد.


قائم‌مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: در کشور نسبت به اسناد داخلی نهایت بی‌توجهی رخ می‌دهد، اما از اجرای اسناد بیگانه استقبال زیادی صورت می‌گیرد، به نظرم یک مدیریت میانی نفوذی در دستگاه‌های کشور داریم که با بازی کردن با محاسبات و آمار روی نظر مدیران ارشد تأثیر می‌گذارند.


خزعلی یکی از ضعف‌های کشور را عدم رخ دادن انقلاب فرهنگی واقعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: نباید تسلیم شاخص‌های غربی شویم و باید خودمان شاخص‌های بومی در حوزه زنان و خانواده داشته باشیم.


وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها از لفظ ظلم به زنان استفاده کردند، بحث ظلم عام‌تر از خشونت است و شاهد ظلم شرکت‌های سرمایه‌داری به زنان برای کسب منافع مادی هستیم.


قائم‌مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: شاهد بالا رفتن سن ازدواج در کشور هستیم، به‌گونه‌ای که برخی از افراد در کشورمان به سن تجرد قطعی رسیدند، از ابتدای دهه هفتاد بر اساس پژوهش‌ها مشخص بود که با القائات فمینیستی در جامعه به زنان، شاهد بالا رفتن آمار طلاق و سن ازدواج در جامعه باشیم.


خزعلی اولویت اشتغال در دولت را با سرپرستان خانوار دانست و تصریح کرد: باید در مسئله اشتغال اولویت فارغ از جنسیت به کسانی داده شود که سرپرستی خانواده و تأمین مالی نیازهای آن خانواده را بر عهده دارد.


وی ادامه داد: دختران باید اطلاعات خودشان را در خصوص قوانین ازجمله قانون اساسی و قانون مدنی بیشتر کنند.


قائم‌مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: همه دولت‌ها بر حقوق زنان تأکید داشتند، ولی برای الگو گیری در سبک زندگی ایرانی اسلامی به سراغ کشوری رفتند که آمار طلاق بالا و آمار ازدواج پایین دارد.


خزعلی بیمه زنان خانه‌دار را خواسته مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: این زنان نسل آینده را تربیت می‌کنند، باید صندوقی برای حمایت از بیمه زنان خانه‌دار تشکیل شود، امکان تأمین منابع این صندوق از راه‌های مختلف وجود دارد، اما نیاز به اراده دولت در این زمینه است.


وی خاطرنشان کرد: زمینه‌سازی مناسب برای کاهش سن ازدواج ازجمله سیاست‌های مصوب در کشور است، اما بااین‌وجود شاهد تلاش برای افزایش سن قانونی ازدواج در ایران هستیم، سند ۲۰۳۰ می‌گوید که به کودکان از سه تا ۱۸ سال آموزش جنسی داده شود، درحالی‌که ممنوع شدن ازدواج در سین پایین در دستور کار دولت است.


انتهای پیام/ 4122/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته