صنعت، معدن و تجارت، طلایه دار اقتصاد کشور
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، در طلیعه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، عملکرد و دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نقطه درخشانی در تاریخ انقلاب محسوب میشود، چنانکه این مجموعه توانسته است با تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی و گزینش توسعه صنعتی و معدنی مناسب در مسیر حضور در بازارهای جهانی گام های مثبتی برداشته و توانمندیهای صنعت، معدن و تجارت ایران اسلامی را به رخ جهانیان بکشد.
مروری بر تاریخ پیش از انقلاب حکایت از نوعی وابستگی اندیشه و عمل به قدرتهای استکباری غرب داشته و تحولات در حوزههای صنعت، و معدن از افکار غربزده سرچشمه گرفته است.
در دوران پیش از انقلاب فعالیتهای بخش خصوصی در جهت صنایع مصرفی و مونتاژ به شدت توسعهیافته و ورود بیضابطه کالاهای خارجی که ناشی از مصرفزدگی و افزایش درآمد نفت بود، درجهات خلاف توسعه صنعتی مستقل، ضربات شدیدی بر پیکر اقتصادی کشور وارد کرده بود.
با روی کار آمدن مدیران دلسوز و میهنپرست در دوران پس از انقلاب، تحولات گستردهای در تولید، خودکفایی، کوتاه شدن دست استعمارگران از منابع کشور، کم کردن وابستگی به نفت و... شکل گرفت و ظرفیتسازی بالایی در تولید لوازم و کالاهای صنعتی ایجاد شد که این اقدام اشتغال و رونق تولید و اقتصاد را در پی داشت.
اما به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و خارج شدن از سیطره قدرتهای غرب به مذاق آنها خوش نیامد و با فاصله کوتاهی از پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی با حمایت قدرتهای غربی میان ایران و عراق شکل گرفت. هرچند در طول 8 سال دفاع مقدس بسیاری از منابع کشور صرف دفاع از کیان مرز و بوم ایران شد، اما پس از اتمام جنگ و با آغاز بازسازی سریع کشور، اهداف و سیاستهای صنعتی بهسوی خوداتکایی، بازسازی و نوسازی صنایع خسارتدیده در جنگ تحمیلی، اصلاح ساختار تولید در جهت افزایش سهم کالاهای واسطهای و سرمایهای، اولویت دادن به اجرای طرحهای نیمه تمام و حداکثر استفاده از ظرفیت تولید صنایع واسطهای، افزایش صادرات و جلب بیشتر مشارکت مردم معطوف شد.
در این دوره سرمایهگذاریهای اساسی در صنایع پتروشیمی و فولاد کشور به سرعت دنبال شد و با بهبود شرایط تامین ارز خارجی، وضعیت تامین مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی و معدنی برای سرمایهگذاری خصوصی نیز بهبود قابل ملاحظهای یافت.
برنامههای توسعهای اجراشده در 4 دهه اخیر
تدوین 6 دوره برنامههای توسعهای در چهار دهه اخیر و اجرای آن منجر به استقلال اقتصادی کشور و خودباوری و خودکفایی در بسیاری از صنایع شده است.
طی دوره برنامه اول، متوسط رشد ارزشافزوده بخش صنعت و معدن با توجه به تقاضای انباشته و نیاز گسترده جامعه به کالاهای صنعتی به طور متوسط 10.2 درصد بوده است. در طی این دوره سیاست سادهسازی ضوابط صدور مجوزهای احداث واحد صنعتی در راستای فعال کردن بخش خصوصی صورت پذیرفت.
از دیگر سیاستهای این دوره شکستن انحصار دولتی و افزایش تجارت خارجی، حذف تشکلهای انحصاری و خصوصیسازی بوده است.
ادغام وزارتخانههای صنایع و صنایع سنگین در برنامه دوم توسعه
سالهای 78- 74 زمان اجرای برنامه دوم توسعه بوده است. اتمام طرحهای نیمه تمام، ادغام وزارتخانههای صنایع و صنایع سنگین، تشویق سرمایهگذاری خارجی، تشویق سرمایهگذاریهای جدید صنعتی، افزایش نرخ بهرهبرداری از ظرفیتها، توسعه صادرات، کاهش تصدی دولت و واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی، از مهمترین سیاستهای صنعتی در دوره یادشده است.
میانگین نرخ رشد صنعت، معدن طی برنامه دوم توسعه معادل 8.9 درصد بوده است. در طول این برنامه علی رغم وجود محدودیتهایی در تامین ارز، رشد سرمایهگذاری و تولید درحد قابل قبولی ادامه یافت. سیاست خصوصیسازی در این دوره با نوساناتی در سیاستگذاری و اجرا مواجه بود که تجربیات ارزشمندی برای دورههای بعد حاصل کرد.
بهبود و تثبیت نسبی شرایط اقتصادی کشور در برنامه سوم توسعه
سال های 83-79 مصادف با دوره اجرای برنامه سوم است. برنامه سوم توسعه با نگرشی جدید توجه ویژه خود را به اصلاح محیط کسبوکار، مقررات زدایی از فرآیند سرمایهگذاری و تقویت قدرت رقابتپذیری بخش و طراحی ساختار خصوصیسازی معطوف کرد. علاوه بر آن با توجه به توسعه چشمگیر صنایع واسطهای و سرمایهای در برنامههای پیشین و شناخت اهمیت جهتگیری جدید بهسوی صنایع دانش بنیان، با تکیهبر مطالعات پیش زمینه برنامه سوم، جهتگیریهای صنعتی برنامه با تاکید بر توسعه این صنایع تنظیم شد. سیاست خصوصیسازی با ایجاد سازمانی متمرکز برای این منظور با اختیارات مناسب در حال پیگیری است. علاوه بر آن دولت در این دوره با توجه بهضرورت تجدید ساختار و نوسازی صنعتی کشور مقررات و لوایحی را برای تسهیل نوسازی صنایع تنظیم کرد و به تصویب مراجع ذیربط رساند که اصلاح و تعدیل نرخهای مالیاتی تصاعدی و تجمیع عوارض متنوع ماخوذه از تولیدات صنعتی کشور، از گامهای مهم در بهبود محیط کسبوکار کشور بود.
علاوه بر آن ادغام وزارتخانههای صنایع و معادن، احیا و افزایش سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن نیز در کنار اختصاص بخش قابل ملاحظهای از اعتبارات بودجه عمومی به اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی به صورت وجوه اداره شده، محدود کردن اعتبارات بودجه عمومی برای اجرای طرحهای عمرانی تصدیگرانه بهویژه در بخش صنعت و واگذاری واحدهای تحت پوشش و انحلال سازمان صنایع ملی ایران از جهتگیریها و اقدامات مهم اتخاذشده در برنامه سوم است.
احیای نقش سازمانهای توسعهای به عنوان پوشش دهنده خطرات سرمایهگذاران خصوصی و از طریق سازوکار سرمایهگذاریهای مشترک دولتی - خصوصی (با حداقل مشارکت دولت) نیز از جهتگیریهای جدید است.
ایجاد و توسعه ظرفیتهای صنایع پتروشیمی کشور با تکیهبر ذخایر گاز منطقه پارس جنوبی و با اهداف صادراتی، سیاست ایجاد حساب ذخیره مازاد درآمدهای ناشی از فروش ثروت نفتی کشور و اختصاص آن به سرمایهگذاریهای مولد دربرنامه سوم توسعه نیز از سیاستهایی بوده که رشد بیشتر سرمایهگذاری صنعتی را برانگیخته است.
در دوره یادشده متوسط نرخ رشد ارزشافزوده بخش صنعت، معدن 1/10 درصد بوده است. بهبود و تثبیت نسبی شرایط اقتصادی و افزایش درآمدهای نفتی موجب رشد مطلوب در این سالها شده است.
حساسیت غرب به انرژی هستهای ایران هم زمان با برنامه چهارم توسعه
با اجرای موفق برنامه سوم توسعه و نتایج مطلوب حاصل از آن، انتظار میرفت که برنامه چهارم توسعه با همان روند ادامه یابد. اجرای برنامه چهارم توسعه با حساسیت جامعه جهانی در خصوص دستیابی ایران به انرژی هستهای مصادف شد و مشکلات ناشی از آن در مسیر توسعه کشور قرار گرفت. به وضوح میتوان دید که با توجه به سرعتبالای رشد اقتصادی ایران و توسعه سریع صنعت و افزایش توان تجارت خارجی، دشمن در صدد توطئهای بود تا این سرعت را در حد توان کاهش دهد.
برنامه چهارم توسعه از نظر ساختاری و ماهیت برنامه، شبیه برنامه سوم بود که بر سیاستهای اصلاح ساختاری تاکید داشت. از مشخصه ویژه برنامه چهارم توسعه، نسبت به سه برنامه قبلی، جهتگیری کلی آن در چارچوب سند چشمانداز بود.
در خلال اجرای این برنامه با ابلاغ سیاستهای اصل 44 توسط مقام معظم رهبری در راستای مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد، خصوصیسازی تقویت شد.
از اهداف اصلی این برنامه، تمرکززدایی، کاهش نرخ سود بانکی، تثبیت بازار ارز، حمایت از صنایع کوچک، تامین تدریجی بودجه از مالیات و کاهش وابستگی بوجه به نفت بود. از دیگر اهداف برنامه توسعه، ایجاد بستر مناسب برای استفاده بهینه از قابلیتهای فناوری و افزایش نقش صنایع نوین در صنعت، تامین زیر بناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور، تداوم برنامه خصوصیسازی و توانمندسازی بخش غیردولتی و اصلاح الگوی مصرف انرژی صنایع بود. با توجه به وضع تحریمها و افزایش تدریجی آن، رشد اقتصادی هرچند براساس برنامه محقق نشد ولی رشد بخش صنعت و معدن به 8.2 و رشد بخش بازرگانی به 4.4 درصد رسید.
در این دوره، رشد ظرفیت تولید فولاد، سیمان و همچنین محصولات پتروشیمی بسیار چشمگیر است. ظرفیت سیمان به گونه ای بود که علاوه بر تامین نیاز داخل قابلیت صادرات نیز پیدا کرد. ظرفیت فولاد به 18.5 میلیون تن و ظرفیت سیمان و پتروشیمی به ترتیب به 70 و 54 میلیون تن رسید.
اجرای قانون هدفمندی یارانهها در برنامه پنجم توسعه
برنامه پنجساله پنجم توسعه که در سالهای 94-90 اجرا شد. این برنامه بعد از ابلاغ سند چشمانداز بیست ساله کشور، دومین برنامه توسعه میباشد. محورهای اصلی این برنامه عبارتند از: ایجاد الگوی توسعه اسلامی ایرانی، تحقق شاخصهای عدالت اجتماعی و اقتصادی، ایجاد ساختار صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز به ثروتهای ماندگار و مولد از طریق ارائه تسهیلات به بخشهای خصوصی، تعاونی و عمومی غیر دولتی، بهبود فضای کسبوکار، بهبود بهره وری نظام اداری، ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی، استفاده از سامانههای صندوق فروش (مکانیزه فروش) به منظور شفافیت مبادلات اقتصادی و تشخیص درآمدهای مؤدیان مالیاتی و مالیات بر ارزشافزوده، تبدیل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از صنایع نوین، اجرای طرح جامع انرژی کشور، اصلاح قانون مقررات صادرات و واردات است.
از رخدادهای مهم این دوره میتوان به اجرای قانون هدفمندی یارانهها و اصلاح الگوی مصرف مقارن با شروع برنامه و ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در سال 1392، اشاره کرد. همچنین با شدت گرفتن تحریمهای ظالمانه و علیرغم افزایش قیمت جهانی نفت و کاهش صادرات نفتی و درامدهای ارزی، توجه ویژه ای به صادرات غیر نفتی شد و رکورد صادرات غیر نفتی 50 میلیارد دلار در سال 1393 به ثبت رسید.
همچنین میانگین نرخ رشد بخش صنعت، معدن و تجارت طی برنامه پنجم توسعه معادل 1.5- درصد بوده است. علت اصلی این کاهش، شدت گرفتن تحریمها از سال 1391 و استمرار تأثیرات آن در سال های اجرای برنامه بوده است.
علیرغم وجود تحریمها، روند افزایشی ظرفیتسازی تولید محصولات صنعتی، ادامه داشت و ظرفیت تولید فولاد 24 میلیون تن، محصولات فولادی، سیمان و پتروشیمی به ترتیب به 32، 80 و 59 میلیون تن رسید.
برنامه ششم توسعه از سال 95 تاکنون
برنامه پنج ساله ششم توسعه از سال 95 به اجرا درآمد. محورهای اصلی این برنامه وضعیت محیطزیست و منابع آبی کشور، محرکهای اقتصاد کشور نظیر صنایع معدنی، ترانزیت، توجه به موضوعات کلان و فرابخشی کشور همچون محیط کسبوکار و اشتغال، تامین منابع مالی برای اقتصاد کشور، بهرهوری، توسعه علمی و کاربست فناوری است.
در دوران پسابرجام فرصت مناسب و مسیر هموارتری برای استمرار رونق و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا فراهمشده بود و رفع تحریمها در فعالسازی و ایجاد تحرک در اقتصاد کشور و جذب سرمایهگذاری خارجی تأثیرگذار بود. علیرغم حسن نیت ایران در خصوص اجرای تعهدات خود، آمریکا به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و در پی آن تحتفشار این کشور، بسیاری از شرکت های خارجی پایان فعالیت خود را در ایران اعلام کردند. همچنین محدودیتهای بانکی و مراودات پولی و تجاری به وجود آمد.
اکنون در پایان چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و باگذشت از فراز و فرودهای فراوان بخش صنعت، معدن و تجارت همچنان به عنوان پیشران اقتصاد کشور در راستای استقلال کشور میکوشد.
انتهای پیام/4092/
انتهای پیام/