باید کتب معارف اسلامی به ادبیات تحلیل و کارآمدی دین تغییر کند
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجتالاسلام مجید قریشی امروز، سوم بهمنماه در گردهمایی معاونین آموزشی و پژوهشی و مدیران گروههای معارف اسلامی دانشگاهها و مراکز آموزشی سراسر کشور که در مشهدمقدس در حال برگزاری است، با یادآوری این نکته که تغییرات در دروس معارف اسلامی دانشگاهها از ضروریات است، اظهار کرد: برای ایجاد تغییر و نوآوری در دروس معارف اسلامی نیاز به سه نوع تغییر داریم، اولین آن نیاز به تغییر در حوزه اولویتبندی موضوعات است؛ دومین آن نیاز به تغییر در ادبیات و نگارش کتابها برای دانشجویان است و سومین تغییری که لازم است به آن توجه شود، این است که باید به کتابهای اصیل دینی همچون قرآن بازگردیم و در تدریس دروس از آنها بهره ببریم.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها که با موضوع «تغییر ادبیات دینی تدریس و متون درسی گروههای معارف اسلامی» سخنرانی میکرد، به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار استادان گروه معارف اسلامی دانشگاهها و توصیه ایشان به تغییرات موسمی و فصلی موضوعات کتب معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، چندین راهبرد برای ایجاد تغییرات در کتب معارف اسلامی در نظر گرفتهایم.
وی ایجاد تغییرات موسمی و فصلی در کتابهای معارف اسلامی را اولین راهبرد برای ایجاد تغییر دانست و ادامه داد: امروز برخی موضوعات همچون داعش، عرفانهای نوظهور و غیره در جامعه مطرح میشود و دانشجویان در دانشگاهها پیرامون آن بحث میکنند اما کمترین اشارهای به این موضوعات در کتابهای معارف اسلامی نمیشود و از همین رو دانشجو در کلاسهای معارف اسلامی حس میکند که در گذشته با وی صحبت میکنند.
قریشی موضوع آسیبهای اجتماعی را که چندین سال است از سوی مقام معظم رهبری مطرحشده را یکی از موضوعات مهم دانسته و عنوان کرد: متأسفانه باوجوداینکه مواردی از آسیبهای اجتماعی در دانشگاهها بروز و ظهور دارد، اما در کتابهای درسی معارف اسلامی صحبتی از آنها نشده است.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تغییر در اولویتبندی نیازها را بهعنوان راهبرد دیگری مطرح کرد و گفت: در تدوین و بیان موضوعات معارف اسلامی باید دقت کنیم و توجه داشته باشیم که از بین موضوعات کدامیک لازمتر است، از بین مطالب لازم کدامیک فوریتر است و نهایتاً کدامیک از موضوعات برای دانشجو فوری و حیاتیتر است. وی ادامه داد: بسیاری از سرفصلهایی که در کتابهای معارف اسلامی مطرح میشود، مربوط به دهه شصت است و تا امروز تغییرات اندکی داشته است و مطالبی که در کلاسهای درسی بیان میشود، هرچند مطالبی درست و لازم است، اما قید فوری و حیاتی را ندارند و دانشجوی امروز با آنها ارتباط برقرار نمیکند.
قریشی به بیان مثالهایی از تغییر در اولویتهای دروس معارف پرداخت و اظهار داشت: امروز دانشگاهها با موضوعی به نام سکولاریسم مواجه هستند بنابراین بهتر است بهجای بحث شدن مطالب دیگر، به موضوعی همچون ابعاد اطاعت پرداخته شود و یا بهتر است حالا که در آستانه چهلسالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، به موضوع جنگ احزاب که با شرایط امروز ما شباهت دارد بپردازیم.
وی خطاب به معاونین آموزشی و پژوهشی و مدیران گروههای معارف اسلامی دانشگاهها اظهار کرد: برای اینکه بتوانید موضوعات فوری و حیاتی را تشخیص بدهید، باید چهار شاخص را در نظر داشته باشید؛ اول اینکه در بیان موضوعات معارف اسلامی، اهداف اساسی و کانون توجهات دین را موردتوجه قرار دهید. دومین شاخص این است که باید کانون هجمههای دشمن را رصد کنیم؛ سوم اینکه باید به دغدغههای امام جامعه اولویت بدهیم و آنها را مطرح کنیم؛ برای مثال رهبر معظم انقلاب اخیراً از دانشگاهیان خواسته است که موضوعاتی همچون افول قدرت آمریکا و نظریه مقاومت در دانشگاهها تبیین شود. چهارمین نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که در بیان موضوعات در دروس معارف اسلامی باید به نیازهای مخاطب و جامعه توجه داشته باشیم.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به اینکه لازم است ادبیات اثباتگرایی کتب معارف اسلامی به ادبیات تحلیل و کارآمدی دین تغییر کند، گفت: آمارهای رسمی وزارت علوم نشان میدهد که امروز مسئله اصلی دانشجویان اثبات وحی بودن قرآن یا اثبات ولایت امیرالمؤمنین نیست و از همین رو باید مسائلی مطرح شود که متناسب با نیازهای دانشجو باشد. وی ادامه داد: در جهت تغییراتی که قرار است درزمینهٔ ارائه دروس معارف اسلامی در دانشگاهها ایجاد شود، بهصورت آزمایشی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» مقام معظم رهبری در چندین دانشگاه تدریس میشود.
قریشی بابیان اینکه نمیتوان صرف محور قرار دادن کتاب درسی به راهبرد تغییرات موسمی و فصلی دست پیدا کرد، گفت: به نظر میرسد برای تحقق این راهبرد باید یک بسته آموزشی تدوین شود که در این بسته آموزشی، کتاب جزئی از آن باشد و در کنار آن میتوان مقالاتی را که مربوط به مسائل روز است را مطرح کرد و علاوه بر اینها از دانشجویان خواست تا کتابهای ارزشی و غیردرسی را مطالعه کنند و بخشی از نمره درسی خود را از این طریق کسب کنند.
وی تدریس دروس مجازی را که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها آن را در قالب طرح آموزش مجازی دانشگاهیان مطرح کرده است را قسمتی از بسته آموزشی معارف اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه برخی از کتابهای جدید و مطابق مسائل روز بهصورت چندرسانهای در اختیار دانشگاهیان قرارگرفته است و استادان گروه معارف نیز میتوانند این روش را در دستور کار خود قرار دهند.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها بهروزرسانی دروس و همسوسازی آن با ادبیات دانشجو را بهعنوان راهبری دیگر معرفی کرد و گفت: ممکن است تأثیر یک کلیپ و موشن گرافی در موضوعی خاص از برگزاری چندین جلسه کلاس درسی بیشتر باشد، بنابراین باید از این ابزار در کلاسهای درسی بیشتر استفاده شود.
قریشی در بخش پایانی سخنرانی خود موضوع برنامهریزی ویژه برای مخاطبان خاص همچون تشکلهای دانشجویی دگراندیش و یا دانشجویان خارجی را مطرح کرد و گفت: باید برای طیفهای مختلف دانشجویی برنامهریزی کرد و حتی باید توجه داشت که برنامهریزی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر تغییر میکند و نباید برنامهای واحد برای دانشگاهها تدوین کرد.
لازم به ذکر است، گردهمایی معاونین آموزشی-پژوهشی و مدیران گروههای معارف اسلامی دانشگاهها و مراکز آموزشی سراسر کشور با شعار محوری «دهه پنجم انقلاب؛ نوآوری در ادبیات، تحول در محتوی» در مشهد مقدس در حال برگزاری است.
انتهای پیام/4107/4115/خ
انتهای پیام/