بررسی دلایل گرانی خودرو در مجلس/ وزیر صنعت به مجلس احضار شد
ولی ملکی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تأکید بر نقش قطعهسازان در تولید خودرو گفت: خودرو یک کالای چندوجهی است و باید به همه جوانب آن توجه کرد. در این راستا توجه به وضعیت قطعهساز اولین قدم در راه این رسیدگی است، باید توجه داشت یک خودرو حتی اگر آینه آن نصب نشده باشد، تجاری نمیشود و اجازه فروش نخواهد داشت و برای همین توجه به قطعهساز مقدم به توجه به خودروساز است.
ملکی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تولید قطعه افزود: وقتی قیمت فولاد آلیاژی صد در صد افزایش یافته است و همین طور لاستیک و مواد پتروشیمی افزایش قیمت داشتهاند و در کنار آن قیمت ارز نسبت به دوره قبل چند برابر شده است، دیگر افزایش قیمت خودرو اجتنابناپذیر است و اگر بتوانیم شرایط را به وضعیت سال قبل بگردانیم و بقیه متغیرهای مؤثر نیز به همین ترتیب به شرایط قبل بازگرداند، قطعهساز هم شروع به تولید قطعه به همان شرایط قبل خواهد کرد و قیمت خودرو خود به خود کاهش خواهد یافت.
وی با عنوان اینکه خودرو کالایی است که در بازار جنبه سرمایهای پیدا کرده و به عنوان کالای مصرفی تلقی نمیشود، اظهارکرد: از آنجا که مردم برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو میکنند. برای همین تنظیم عرضه و تقاضای بازار خودرو با مشکل روبهرو شده است و این موضوع نیز بر التهابات بازار خودرو افزوده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر پیگیری حقوق مردم به عنوان وظیفه اصلی نمایندگان ادامه داد: در شرایط موجود بازار خودرو وظیفه نمایندگان مجلس دفاع از حقوق مردم است و به همین دلیل وزیر به همراه رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و مدیران عامل خودروساز کشور مجلس آمدند تا نسبت به تصمیماتشان و کنترل وضعیت موجود جوابگو باشند.
وی با تشریح شرایط رکود فعلی گفت: در شرایط موجود، باز هم باید این صنعت خودرو را حفظ کرد، زیرا تعطیلی آن به صلاح و صرفه کشور نیست و باید به آنها فرصت داد تا دوباره شاهد رونق آن باشیم، در حال حاضر ما در سنگلاخ حرکت میکنیم و نمیتوان در سنگلاخ مسابقه رالی برگزار کنیم.
به گزارش آنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 بهمنماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ارجاع این طرح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس جهت بررسی بیشتر با 138 رأی موافق، 11 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند طرح ساماندهی بازار خودرو مُسکنی برای وضعیت کنونی است و مشکل اصلی را از پایه حل نمیکند؛ اگرچه ممکن است این طرح در ظاهر مردم را امیدوار و تا حدودی التهاب بازار را کم کند، اما مادامی که تولید خودرو به صورت انبوده انجام نگیرد و نیاز قطعهسازان تأمین نشود مشکلات این حوزه برطرف نخواهد شد.
انتهای پیام/4083/
انتهای پیام/