دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دختران حتی در خردسالی مستقل‌تر از پسران هستند

نتایج تحقیقات اخیر حاکی از آن است که دختران حتی در سن دو سالگی خودکفاتر و اجتماعی‌تر از پسران هستند.
کد خبر : 35354

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از DailyMail، دانشمندان دانشگاه استاوانگر (در جنوب باختری نروژ) با مطالعه روی هزار کودک نروژی بین 30 تا 33 ماه به دنبال الگوی عادات روزانه این کودکان بودند.


آنها دریافتند که برخلاف پسران، دختران در 2/5 سالگی بعضی از کارها را بدون کمک گرفتن از والدینشان انجام می‌دهند و نه تنها بیشتر مستقل عمل می‌کنند بلکه تمایل بیشتری نیز به انجام کارها بدون کمک بزرگسالان نشان می‌دهند.


شاید زنان به طور سنتی جنس ضعیف‌تر و لطیف‌تر نامیده شوند اما این تحقیقات نشان می‌دهد که زنان حتی در سن‌های پایین هم از مردان مستقل‌تر هستند، در واقع، زنان مستقل شدن را در سن 2/5 سالگی شروع می‌کنند.


دانشمندان کشف کردند دختران در این سن توانایی بیشتری در غذا خوردن و لباس پوشیدن به طور مستقل و معاشرت کردن در مهد کودک دارند. همچنین دختران در مقایسه با پسران همسن‌شان زودتر از پوشک گرفته می‌شوند.


پژوهشگران نروژی در این مطالعه بیش از هزار کودک 30 تا 33 ماهه را مورد بررسی قرار دادند. این پژوهش بخشی از پروژه دانشگاه استاوانگر برای مرکز تحصیلات و تحقیقات نروژ است.


نتایج این مطالعه بازتابی از تحقیقات بین‌المللی است که نشان می‌دهد، دختران به نسبت پسران در مدرسه و مهد کودک ازمهارت‌های اجتماعی و تکلمی بهتری برخوردار هستند. با این حال دانشمندان در تحقیق اخیر پا را فراتر نهادند و تفاوت‌های بین دختران و پسران در انجام فعالیت‌های روزانه‌شان را با یکدیگر مقایسه کردند.



آود توریل ملاند از دانشگاه استاوانگر در این‌باره می‌گوید: «انتظار داشتیم که تفاوت‌هایی پیدا کنیم اما با دیدن میزان تفاوت فاحش موجود بین دو دخترها و پسرها کاملا شگفت زده شدیم».


از کارکنان مهد کودک خواسته شد تا به تماشا و ثبت رفتارهای کودکان بنشینند. بدین طریق دانشمندان می‌توانند بفهمند، هر کودک تا چه حد در بازی‌ها مشارکت می‌کند و چگونه خود را با زمان تغذیه مهد کودک و دیگر فعالیت‌های روزمره وفق می‌دهد.


همچنین محققان به دنبال این موضوع بودند که کودکان قادر به پوشیدن و درآروردن لباس‌هایشان به تنهایی هستند و یا می‌توانند با تسلط کامل و بدون کمک گرفتن از بزرگسالان غذا بخورند و آب بنوشند.


مشخص شد که دختران در هنگام تعویض لباس خود و تغییر یک فعالیت به فعالیتی دیگر مستقل‌تر از پسران عمل می‌کنند. همچنین دختران امتیاز بیشتری در فعالیت‌های «زمان مشارکت» کسب کردند. «زمان مشارکت» شامل فعالیت‌هایی مانند آواز خواندن و بازی‌های مختلفی است که باعث افزایش سطح مهارت‌های حرکتی کودکان می‌شود.


فعالیت‌هایی که شامل مباحثه و داستان‌سرایی می‌شوند نیز نقش مهمی دارند. چنین فعالیت‌هایی در کنار داشتن تمایل و توانایی برای برقراری ارتباط، مستلزم داشتن تمرکز برای مدت زمان کوتاه نیز هست، ویژگی‌هایی که به نظر می‌رسد دختران بیشتر بر آن تسلط دارند.


مهارت‌های اجتماعی و فعالیت‌های روزانه تا حد زیادی با درک زبان، مهارت‌های حرکتی و خودسامانی کودک مرتبط است. ممکن است رشد تمام و کمال مهارت‌های تکلمی در دختران در این مسئله که آنها قادر به بیان بهتر احساسات و نیازهایشان هستند، دخیل باشد.


همچنین ممکن است مهارت‌های تکلمی کودکان بر فعالیت‌های دیگر مانند شرکت در بحث‌ها در زمان صرف غذا، پوشیدن و درآوردن لباس و در تغییر یک فعالیت به فعالیتی دیگر نیز تاثیر گذار باشد.



هرچند بزرگترین تفاوت شناسایی شده در این مطالعه، میزان سنی بود که کودکان می‌توانند بدون کمک بزرگسالان از توالت استفاده کنند. در میان شرکت‌کنندگان در این مطالعه، 21 درصد از دختران 2/5 ساله کاملا از پوشک گرفته شده و قادر به بیان زمان نیازشان به دستشویی بودند. در حالی که این آمار در پسران تنها 7/5 درصد بود. همچنین 67/8 درصد از دختران تمایل به استفاده از لگن کودک یا توالت داشتند که این آمار در پسران 42/1 درصد بود.


ممکن است این اختلافات حاصل انتظارات و احتمالات بیولوژیکی باشد یا مهر تاییدی بر این واقعیت باشد که در مقایسه با پسران از دختران خواسته‌ها و انتظارات متفاوتی تقاضا می‌شود.


بسیاری از مردم فکر می‌کنند دویدن، پریدن و از دیوار راست بالا رفتن تاثیر خوبی در رشد و نمو پسران دارد اما این فعالیت‌ها فقط نشانه پرجنب و جوش بودن است و بخشی از تسلط بر مهارت و فعالیت‌های روزانه کودک محسوب نمی‌شود.


فراهم‌سازی پشتیبانی مناسب برای پسران بسیار حائز اهمیت است. پسران نیز باید از تسلط در فعالیت‌های روزانه که شامل مهارت‌های اجتماعی و تکلمی می‌شود، لذت ببرند.


مترجم: ‌هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب