دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1397 - 14:57
با حضور فعالان صنعت فولاد؛

کشور از واردات کاتالیست بی‌نیاز شد

سومین همایش بومی‌سازی کاتالیست و فرایند احیای مستقیم آهن با حضور مدیران صنعت فولاد کشور و فعالان شرکت دانش‌بنیان برگزار شد.
کد خبر : 353109
steel-pedia-global-steel-production-1520925700.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از كانال اطلاع‌رسانی رويدادهای علم و فناوری، صبح امروز جزیره کیش میزبان سومین همایش دوسالانه  بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن بود که توسط شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو  تولیدکننده این محصول بومی و حیاتی موردنیاز صنعت فولاد برگزار شد.


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو در آغاز این همایش،  با اشاره به تأمین بخش عمده نیاز صنعت فولاد کشور از کاتالیست‌های ایرانی گفت: اگرچه در سال ۹۲ و آغاز تحریم‌های شکننده بارگذاری اولیه کاتالیست‌های این شرکت در فولاد مبارکه پانزده تن تولید سالیانه با ۴۰ درصد ضایعات بود در سال 95  به ۳۵۰ تا ۲۵ درصد ضایعات در سال ۹۵ رسید این در حالی است که در سال ۹۶ موفق شدیم ۷۲۰ کاتالیست را با فقط یک و نیم درصد ضایعات عرضه کنیم.


هومن کریمی با اشاره به ورود صنعت تولید کاتالیست کشور به بازارهای بین‌المللی برای نخستین بار، اظهار کرد: بازار آهن اسفنجی ایران رتبه قابل‌ توجهی در دنیا دارد اما  نقش حیاتی به کاتالیست در این صنعت، کلیدی و مهم  به شمار می‌رود بر همین اساس مصمم شدیم تا از چرخه به‌روزرسانی محصولات عقب نمانیم و در معرض مقایسه با دیگر رقبای تولیدکننده کاتالیست قرار بگیریم؛ همین موضوع موجب شد تا زمینه ورود به عرصه صادرات بین‌المللی در سال جاری فراهم شود.


کریمی ادامه داد: ورود به عرصه تولید با مواد اولیه داخلی، گام مهمی است که در ابتدای راه ناممکن به نظر می‌رسید در سال ۹۰ بیش از۹۰ درصد مواد اولیه از خارج چند می‌شد اما اکنون۸۵ درصد مواد اولیه از داخل تأمین می‌شود.


در این همایش معاون نوآوری و تجاری‌ سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: راه توسعه صنایع بزرگی چون فولاد و پتروشیمی پیوند به نوآوری باز است و در این راه باید از توانمندی و چابکی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌ آپ بهره بجویند، معاونت علمی فناوری در این راه آماده است تا زیرساخت‌های لازم برای بازار سازی این شرکت‌ها را فراهم کند.


پیمان صالحی راه موفقیت کشور را در توسعه نظام استارت‌ آپی، نظام شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب‌ دهی به معنای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ بر روی نوآوری کسب‌ وکارهای کوچک دانست و گفت: نهایی که دارای ایده‌های نوآورانه هستند می‌توانند بخشی از کسب‌ وکارهای بزرگ را توسعه ببخشند نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت از جنس شتاب‌ دهی هستند.


معاون نوآوری و تجاری‌ سازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به ۱۱۰ سرفصل حمایتی ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم که راه را برای حرکت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان استارت‌آپی هموار کنیم و اگر دستشان را نمی‌گیریم با قوانین دست و پاگیر و موانع صد راه‌نشان نشویم.


رئیس پیشین هیئت عامل ایمیدرو در این همایش با اشاره به جایگاه ویژه کنونی فولاد در اقتصاد غیرنفتی کشور گفت:  به لحاظ منابع  معدنی ازجمله آهن  غنی هستیم بنابراین باید در راهبردهای کلان کشور توجهی ویژه به صنعت فولاد شود.


مهدی کرباسیان افزود شرکت‌های داخلی اکنون توانستند کمبودهای صنعت فولاد را برطرف کنند در ۹ ماهه اول سال بیش از ۷ میلیون تن فولاد صادر کردیم که ارزشی 3.5  میلیارد دلاری برای کشور داشته است. این وضعیت را باید با واردات بالای فولاد در دهه ۶۰ مقایسه کرد.


به گفته کرباسیان در همان دوران با توجه به  عدم تنوع در محصولات غیرنفتی هیچ کالایی برای تهاتر با کشوری نظیر ترکیه نداشتیم اما با توانمندی کشور در صنعت فولاد اکنون شرایط عوض‌ شده است این محصول جایگاه ویژه‌ای در سبد صادرات غیرنفتی کشور دارد.


وی با اشاره به عدم توازن در صنعت فولاد در سال ۹۲ گفت:  حاصل از فروش نفت مشکلات جدی در صنعت فولاد وجود داشت اما اکنون به جرئت می‌توانیم بگوییم که صادرکننده فولاد شده‌ایم.


رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با ابراز خرسندی از توانمندی  و حرکت رو به رشد کشور تولید در بخش آهن اسفنجی گفت:  خوشبختانه امروز صنعت فولاد که وابسته به کاتالیست است با تولیدات داخلی نیاز خود را تأمین می‌کند.


بهرام سبحانی افزود برخی از تجهیزات که وارداتی است، به تأمین مالی بانکی نیاز دارد و اگر سیستم بانکی بتواند نیاز صنایع را در تأمین مالی کمک کند شرکت‌های داخلی قادر به تولید تجهیزات هستند و نیاز به‌ طرف خارجی نداریم.


در این همایش، مدیرعامل فولاد خوزستان نیز در این همایش با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی کشور در چند سال اخیر نشئت گرفته از رشد صنعت فولاد بوده است گفت فولادی‌ها کمک مؤثری از محل صادرات به اقتصاد کشور داشتند اگرچه با نیاز کاذب در چند ماه اخیر قطار صادرات صنعت فولاد کشور قدر کم شد اما  فرآیند صادرات دوباره باقوت  بیشتری ادامه می‌یابد.


محمد کشانی افزود:  تولید فولاد خوزستان کشور تا پایان سال به 3.8 میلیون تومان خواهد رسید و تا پایان سال به بیش از 2.1 میلیون  صادرات خواهیم رسید.


بر اساس این گزارش شرکت دانش‌بنیان توسعه صنایع نفت و گاز سرو با مشارکت بخش خصوصی از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در زمینه تولید کاتالیست‌های بومی موردنیاز صنایع فولاد کشور آغاز کرده است؛


این شرکت دانش‌بنیان اکنون با فرآوری و تولید بیش از ۲۵۰۰ تن کاتالیست احیا مستقیم آهن در رقابت با تولیدکنندگان خارجی، در تأمین بیش از ۳۵ درصد از  فراورده آهن اسفنجی کشور نقش دارد و این میزان تا سال ۱۴۰۰ به بیش از ۷۰ درصد خواهد می‌رساند.


سومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن، امروز در جزیره کیش با سخنرانی مسئولان صنایع فولاد کشور، برگزاری پانل‌های تخصصی، بحث و گفت‌وگوی فعالان صنایع فولاد و پتروشیمی آغاز و فردا به کار خود پایان خواهد داد.


انتهای پیام/4108/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: دانش بنیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته