دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1397 - 12:11
بینا:

دولت برنامه عملیاتی مؤثری در زمینه اقتصاد مقاومتی نداشته است

مسئول جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: فرهنگ و تربیت اقتصادی از مغفول‌مانده‌های اقتصاد مقاومتی است و دولت برنامه‌ای در این‌زمینه نداشت.
کد خبر : 352108
636798912957784142_md.jpg

حمیدرضا بینا در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفت: فرهنگ و تربیت اقتصادی از مغفول‌مانده‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است و دولت نیز برنامه عملیاتی مؤثری در زمینه اقتصاد مقاومتی نداشته است. 


فرهنگ و تربیت اقتصادی 


مسئول جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: از مقوله‌های مهم در اقتصاد مقاومتی فرهنگ اقتصادی و تربیت اقتصادی است که هم از جهت تئوری و هم اجرایی و راهبردی در کشور ما مغفول مانده است. مثلاً در مدارس و فضای تئوری در کشورهای غربی، کتاب‌های بسیاری با محوریت تربیت اقتصادی و چگونگی مصرف منتشر شده است اما در مدارس کشور ما این بحث نهادینه نشده است. 


اصلاح الگوی تولیدی و مصرفی


بینا در ادامه بیان کرد: از دیگر مقوله‌های اقتصاد مقاومتی اصلاح الگوی تولیدی و مصرفی در کشور است. اصلاح الگوی مصرفی و استقبال از کالای ملی با تبلیغات رسانه‌ای ارتباط مستقیمی دارد. از مهمترین آثار مصرف کالای داخلی در کنار تقویت روحیه خودکفایی، رفع بیکاری است. در سال‌های اخیر، مصرف کننده‌ها به کالای ایرانی روی آوردند اما متأسفانه تولید کننده‌ها در جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت کاری نکرده اند. در این بخش کیفیت کالای داخلی باید افزایش یابد.


وی افزود: دولت با وجود ایده‌هایی که در زمینه اقتصاد مقاومتی  مطرح کرده اما برنامه عملیاتی مؤثری در زمینه اقتصاد مقاومتی نداشته است.


مسئول جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اصطلاح اقتصاد مقاومتی در مقابل جنگ اقتصادی و تحریم مطرح شد. در زمینه مقابله با تحریم‌ها امنیت ملی کشور، شورای ویژه اقتصادی سران قوا و حتی مجلس فعالیت داشته‌اند اما در این زمینه، به نهاد متمرکزی جهت مقابله با تحریم اقتصادی نیاز داریم.


بینا افزود: در فضای آکادمیک، در زمینه اقتصاد مقاومتی گفتمان‌سازی شد اما دانشگاه‌های بزرگ کشور باید بیشتر به این بحث می‌پرداختند. دانشگاه، پشتوانه تئوریک اقتصاد مقاومتی است و افراد اجرایی در بدنه دولت خروجی‌های دانشگاه هستند. اساتید دانشگاهی باید مباحث اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی را برای عموم قشر دانشجو تبیین کنند. 


وی بیان کرد: برخی از اساتید دانشگاه و عده‌ای از مسئولین اجرایی با مفاهیم اقتصاد مقاومتی بیگانه‌اند. عموماً این افراد تربیت یافته نظام آکادمیک بازار آزادی هستند و از این افراد نمی‌توان انتظار اجرای برنامه عملیاتی مؤثری در زمینه اقتصاد مقاومتی داشت. برخی در فضای مشورتی دولت موضع‌گیری ضد اقتصاد مقاومتی داشتند این تفکر حتی در مسئولین دولتی هم دیده شده است. 


مسئول جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در پایان گفت: الگوی غیردینی اقتصاد به انقلاب ضربه خواهد زد پس تنها راه برون‌رفت از تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی است. 


انتهای پیام/4107/



 


انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد مقاومتی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته