دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1397 - 11:46
مفتح در نشست خبری:

رشد 20 درصدی حقوق و دستمزد در بودجه 98

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 مصوبات لایحه بودجه را تشریح کرد.
کد خبر : 351776
201901103492857038.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدمهدی مفتح صبح امروز در نشستی با خبرنگاران آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال 1398 را تشریح کرد.


وی با بیان اینکه مجلس مهمترین جزء از فرایند رسیدگی لایحه بودجه کل کشور را که رسیدگی در کمیسیون تلفیق است، از روز گذشته آغاز کرده است، اظهار کرد: طبق قانون کمیسیون تلفیق دو هفته فرصت دارند تا گزارش‌های واصله از کمیسیون‌های تخصصی مجلس را بررسی و جمع‌بندی آن را به عنوان گزارش کمیسیون تلفیق در صحن علنی مطرح کنیم.


وی افزود: دولت در بودجه‌ای که در دست بررسی است، دو سقف را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است؛ سقف اول 407 هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی برخی ارقام که در صورت محقق شدن 40 هزار میلیارد تومان دیگر هم اضافه شود و 447 هزار میلیارد تومان شود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 98 تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بررسی‌های خود را روی سقف  40 هزار میلیارد تومان انجام خواهد داد.


مفتح با اشاره به اینکه کمیسیون در بحث درآمدهای اصلی بودجه، منابع عمومی، اختصاصی و شرکت‌ها را داریم که در دست بررسی است. در قسمت مصارف هم تصویر کلی که دولت در لایحه بودجه تقدیم مجلس کرده است، هزینه‌های جاری را معادل 320 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که نسبت رشد آن به سال قبل 9 درصد است و تنها قلمی که در این جزئیات رشد پیدا کرده، حقوق و دستمزد است که 20 درصد رشد آن را در بودجه ملاحظه می‌کنیم. بنابراین چون اقلام دیگر تغییری پیدا نکرده کل رقم 9 درصد رشد داشته است.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه در مباحث عمرانی 62 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که معادل رقم بودجه 97 است و رشد صفر درصد داشته و در تملک مالی 25 هزار میلیارد تومان دولت پیش‌بینی کرده که 19 درصد کاهش شاهدیم.


وی با تأکید بر اینکه از این ارقام، اعداد عمده آن حقوق و دستمزد است که 95 هزار میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده است، اظهار کرد: در حوزه رفاه اجتماعی 122 هزار میلیارد تومان و در حوزه بازپرداخت اوراق مالی، 19/2هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از این بودجه بتوانیم در سال 98 پرداخت داشته باشیم.


مفتح با اشاره به درآمدهای دولت اظهار کرد: در حوزه درآمدهای مالیاتی 126 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است و درآمد حاصل از صادرات نفت با این مبانی که صادرات نفت میانگین 1/5 میلیون بشکه در روز باشد و قیمت هر بشکه هم 54 دلار باشد، و تسعیر قیمت ارز دلار به ریال را برای کالای اساسی 4200 هزار تومان و بقیه کالاها هشت هزار تومان و به طور متوسط پنج هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده که به این ترتیب درآمدهای دولت بتواند تحقق پیدا کند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه خاطرنشان کرد: از درآمدهای نفتی و ارزی براساس قوانین بالادستی و قانون برنامه باید مقداری از آن به صندوق توسعه ملی واریز شود که برای سال 98، 20 درصد درآمدهای نفتی برای واریز به صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.


وی با بیان اینکه از درآمدهای ارزی دولت 14/5 درصد هم برای شرکت نفت و بقیه آن در کل بودجه تقسیم خواهد شد.


مفتح گفت: بر این اساس حدود 6/6 میلیارد دلار درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی خواهد رفت، 4/8 میلیارد دلار به شرکت نفت و گاز تخصیص می‌یابد و سهم دولت رقمی معادل 21/7 میلیارد دلار خواهد بود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تصریح کرد: در مجموع سعی شده تا اعداد و ارقام لایحه دولت به نحوی واقع‌بینانه دیده شود که در اداره کشور مشکلی پیش نیاید. 


وی با بیان اینکه ما در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق اعداد و ارقام را به صورت دقیق و ریز بررسی خواهیم کرد، گفت: تلاش خواهیم کرد برای کمیسیون تلفیق این اطمینان خاطر حاصل شود تا اعدادی که در بودجه وارد می‌شوند تحقق پیدا کنند.


مفتح با تصریح اینکه کمیسیون تلفیق در فرآیند رسیدگی به بودجه وقت وسیعی را برای بررسی کلیات بودجه قرار دادیم، اظهار کرد: نماینده دولت امروز صبح در کمیسیون استدلال‌های پشتیبان اعداد، ارقام و اهداف لایحه و مواردی درآمدی و هزینه‌ای را بیان کرد و بعد از آن نمایندگان مخالف و موافق مباحث، انتقادات و ایرادهای خود را بیان کردند.


وی گفت: دیوان محاسبات هم دیدگاه‌های کارشناسانه خود را ارائه خواهد و بعد از گزارش دیوان مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی‌هایی را روی کلیات و جزئیات لایحه بودجه انجام خواهد داد و پس از این مراحل در کمیسیون، کلیات بودجه به رأی کمیسیون گذاشته خواهد شد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 با بیان اینکه بعد از تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق، طبق آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق وارد جزئیات بودجه خواهیم شد.


وی با بیان اینکه در بخش بررسی جزئیات بودجه اعداد و ارقام و جهت‌گیری‌های بودجه و مشکلاتی را که سال آینده احتمالاً با آن روبه‌رو خواهیم بود به بحث می‌گذاریم، تأکید کرد: بررسی می‌کنیم که چگونه با این بودجه خواهیم توانست مسائل کشور را پیش ببریم، حقوق کارمندان و افراد تحت تکفل کمیته امداد امام خمینی (ره) چگونه مورد حمایت قرار خواهند گرفت و اهداف برنامه پنج‌ساله ششم پیش‌بینی‌شده چگونه محقق خواهد شد، همگی در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود.


مفتح با تأکید بر اینکه کمیسیون تلفیق در بررسی جزئیات بودجه، تبصره به تبصره بودجه را بررسی خواهد کرد، گفت: امیدواریم با یک بررسی جامع و کامل بتوانیم گزارشی به صحن علنی مجلس تقدیم کنیم که بتواند در یک تصویر کامل وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده را مدیریت کند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق طبق آیین‌نامه دو هفته برای بررسی بودجه فرصت دارد که این مهلت قابل تمدید تا چهار هفته است، بیان کرد: تجربه نشان داده کمیسیون تلفیق در مهلت سه‌هفته‌ای درباره لایحه بودجه به جمع‌بندی رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال هم طی همین زمان درباره بودجه به جمع‌بندی برسیم.


مفتح با تأکید بر اینکه یکی از نکات مهم بودجه سنوات بدهی‌های دولت بوده است، خاطرنشان کرد: این استقراض از طریق اوراق فروخته‌شده توسط دولت و بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی است که این موضوع در بند (ب) ماده یک قانون رفع موانع تولید حکمی مقرر شد تا دولت مکلف باشد گزارش سالانه بدهی‌ها و مطالبات خود را پس از سازمان حسابرسی به همراه لایحه بودجه سال بعد به مجلس ارائه کند که دولت این تکلیف را امسال انجام داده است.


وی با بیان اینکه طبق گزارش ارائه‌شدۀ دولت در 29 اسفند 96، بالغ بر 282/8 هزار میلیارد تومان است ، گفت: مطالبات دولت در این زمان بالغ بر 139 هزار ميليارد تومان است که بدهی خالص دولت 143 هزار ميليارد تومان می‌شود كه اين رقم بزرگی نيست.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه اين بدهی دولت در سه سطح طبقه‌بندی شده است، بیان کرد: طبق گزارش بدهی به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی 60 هزار ميليارد تومان،‌ مؤسسات و نهادهای عمومی و غيردولتی(تأمین اجتماعی) 69.4 هزار ميليارد تومان و به بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری 86.1 هزار میلیارد تومان است.


وی اضافه کرد: همچنین بدهی دولت به سازمان تأمين اجتماعی 69.3 هزار ميليارد تومان، به اشخاص دارنده اوراق بدهی (سررسيدنشده) 55.8 هزار ميليارد تومان، به بانك‌ها 49.7 هزار ميليارد تومان و به بانك مركزی 42.4 هزار ميليارد تومان است.


مفتح با بیان اینکه در افکار عمومی اینگونه جا افتاده که دولت بدهی زیادی دارد، تصریح کرد: با توجه به این اعداد و ارقام بدهی دولت در محدوده قابل قبول است.


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 خاطرنشان کرد: اوراق بهادار از سال 92 تا 97 ،‌ چیزی بالغ بر 136 هزار ميليارد تومان منتشر شده است و آن چیزی که دولت در لايحه بودجه سال 98 از اوراق قرضه پیش‌بینی کرده هم بالغ بر 77 هزار ميليارد تومان است، که طبق برنامه ششم این ميزان اوراق خزانه بايد حداكثر 44.5 هزار ميليارد تومان باشد. 


وی تصریح کرد: دولت اعداد و ارقامی در لایحه بودجه برای تسويه اوراق در سال 98  پيش‌بينی كرده تا این بدهی‌ها افزايش پيدا نكند.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته