دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1397 - 13:03
اکبرپور خبر داد:

وجود ضعف سیستماتیک در حوزه خلق کتاب

برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: در حوزه خلق کتاب و محتوای آن به‌ویژه حوزه مدیریت تصویر ضعف سیستماتیک وجود دارد.
کد خبر : 350648
1400736272.jpg

علیرضا اکبرپور دانشجوی رشته سینما و ادبیات نمایشی دانشگاه سوره در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص کتاب برگزیده خود «سينماتوگرافی و ويديوگرافی» اظهار کرد: این کتاب از معدود آثاری است که با نگاه به فرسودگی کتب به نگارش درآمده در حوزه مدیریت تصویر در قبل و بعد از انقلاب و همچنین معضل غامض و ناقص بودن آثار ترجمه‌شده در این بخش به رشته تحریر درآمده است.


وی بابیان اینکه متأسفانه در حوزه خلق کتاب و محتوای آن به‌ویژه حوزه مدیریت تصویر ضعف سیستماتیک وجود دارد، اظهار کرد: در نگاشتن این کتاب نیز عدم‌حمایت مادی از پژوهش در فرآیند فضای اجرای علمی و آموزشی کشور باعث به وجود آمدن دشواری‌های سنگینی شد تا مرحله‌ای که توقف‌های مختصری در استمرار نگارش را به وجود آورد.


برگزیده بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با اشاره به اینکه کتاب سينماتوگرافی و ويديوگرافی در شش بخش نگاشته شده است، توضیح داد: در بخش اول مباحث کلی و ضروری به‌عنوان مفاهیم پایه و کاربردی در حوزه دانش عکاسی و فیلم‌برداری و آشنایی با مواد و اصطلاحات اولیه ارائه‌شده و در بخش دوم تجزیه و بررسی و نحوه عملکرد اجزا مختلف دوربین‌های فیلم‌برداری و تصویربرداری موردتوجه قرارگرفته است؛ در این قسمت کوشش وافری به‌عمل‌آمده است تا از بروزترین تجهیزات و اجزای فنی دوربین‌ها استفاده گردد. در بخش سوم کتاب نیز سیستم‌ها و تجهیزات حرکتی دوربین مورد واکاوی قرارگرفته که در این بخش پیرامون نحوه صحیح حرکت‌های دوربین و پرسپکتیو و توجه به‌نظام مناسب و اصولی کادربندی و قاب‌بندی تصاویر مطالبی ارائه شده است.


اکبرپور با اشاره به اینکه ویژگی‌ بارز این کتاب مرجعیت و تجمیع مباحث مرتبط با مدیریت تصویر است؛ ادامه داد: در بخش چهارم کتاب مبحث نور، نورپردازی، ابزارها، شیوه‌های نور خوانی و کارآمدی تجهیزات ارائه‌شده ودر بخش پنجم نیز مبحث صافی‌ها و فیلترهای مؤثر بر رنگ و فرم تصاویر و همچنین صافی‌هایی با کاربرد خاص و مورد لحاظ در تغییر دمای رنگ با نمونه کاربردها ارائه شده است همچنین در بخش ششم و پایانی کتاب پیرامون فن‌های اجرایی در فرآیند مدیریت تصویر، ثبت و ضبط تصاویر، جلوه‌های ویژه و خاص مطالب متنوع و گوناگونی به میان آمده است.


وی ادامه داد: در کتاب سينماتوگرافی و ويديوگرافی نزدیک به یک‌هزار و 500 تصویر استفاده‌شده تا مطالب برای مخاطب قابل‌فهم و تحلیل باشد. همچنین در نگارش کتاب با شیوه ارجاع‌دهی منابع از 470 عنوان منبع فارسی و خارجی که از اعتبار قابل‌توجهی برخوردارند، استفاده شده تا استغنا و استقلال دانشگاهی‌ کتاب حاضر تضمین شود.


برگزیده بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در خصوص مخاطبان این کتاب گفت: مخاطب  های این کتاب از علاقه‌مندان به حوزه خلق تصاویر ثابت و متحرک ، عکاسان و مدیران گروه دوربین در فرآیند تولیدات تلویزیونی و سینمایی و دانشجویان رشته‌های عکاسی و فیلم‌سازی است. این افراد به دنبال ارتقا دانش فنی و محتوایی خود در تولید تصاویر حرفه‌ای هستند.


این دانشجو در پایان با ابراز امیدواری از اینکه کتاب  سينماتوگرافی و ويديوگرافی همانند دیگر آثار فضای علمی و پژوهشی کشور نتایج مثبت و درخشانی از خود بر جای بگذارد، خاطرنشان کرد: امیدوارم ضعف‌ها و کاستی‌های احتمالی این کتاب توسط دیگر عزیزان پژوهنده و نویسنده در استمرار این مسیر ترمیم و تصحیح شود  تا شاهد عدم وقفه در تداوم تولید آثار مرجع در فضای علمی و دانشی کشور نباشیم.


لازم به ذکر است بیست‌وپنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به همت جهاد دانشگاهی طبق روال هرساله هم‌زمان با هفته کتاب با هدف شناسایی نخبگان برگزار شد. 


انتهای پیام/4107/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته