دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1394 - 13:40
در جلسه ستاد مرکزی بازگشایی مدارس سال 94 عنوان شد

تمهیدات ویژه برای روان‌سازی ترافیک سال تحصیلی جدید/ پایتخت امسال یک میلیون و 150 هزار نفر دانش‌آموز دارد

در جلسه ستاد مرکزی بازگشایی مدارس که امروز با حضور اعضای این ستاد تشکیل شد گزارش عملکرد این ستاد مطرح شد.
کد خبر : 34975

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران امروز دوشنبه در جلسه ستاد مرکزی بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در سال 94 گفت: طبیعی است که با ورود دو میلیون دانش آموز، معلم و اساتید، مهر ماه امسال با ترافیک سنگینی مواجه شویم و به همین علت این ستاد تمهیدات ویژه‌ای را برای روان‌سازی ترافیک در نظر گرفته است.


وی افزود: این حجم ترافیک در اثر ورود سرویس‌های مدارس و اولیایی است که قصد دارند فرزندان خود را به مدارس برسانند و در صورتی که برنامه‌ریزی درستی انجام نشود مسلما مشکلات و مسائلی را تجربه می‌کنیم که به نارضایتی شهروندان و مشکلات در آمد و شدها منجر می‌شود.


وی گفت: اما اکنون تمامی نهادها سعی دارند که از این مشکل جدی با همکاری یکدیگر جلوگیری کنند و همکاری و تعامل خوبی بین اعضای ستاد مرکزی بازگشایی مدارس شکل گرفته است.


هاشمی تصریح کرد: ما علاوه بر اینکه به فکر روان‌سازی ترافیک در شهر هستیم باید به فکر ایمنی دانش آموزان باشیم و بنابراین آنچه در توان داریم را برای رسیدن به این مهم به کار می‌گیریم.








نیمه‌های شهریور ماه شمال خط 3 مترو تهران به بهره برداری می‌رسد و 18 کیلومتر به طول خط 3 اضافه می‌شود. این خط از جنوب غرب تهران به شمال شرق متصل می‌شود و مسیری 38 کیلومتری را طی خواهد کرد که در جابجایی شهروندان بسیار موثر خواهد بود

معاون شهردار تهران با بیان اینکه از نگاه این ستاد ایمنی از هر لحاظ برای دانش آموزان اهمیت دارد، افزود: درصدد هستیم تا دانش آموزان را با سلامت و آرامش در مسیر خانه تا مدرسه همراهی کنیم.


وی گفت: در همین زمینه حضور عوامل راهنمایی و رانندگی در کنار سایر دستگاه‌ها به رفع انسداد ترافیکی در شهر منجر خواهد شد و سایر همکاران اعم از آتش نشانی، امداد بزرگراهی، امداد خودروهای مجاز، اورژانس تهران و خدمات شهری دست به دست هم داده و تلاش می‌کنند که با کمک معاونت حمل و نقل هیچ انسداد غیر معمولی در شهر در روزهای ابتدایی ماه مهر رخ ندهد.


وی در ادامه با بیان اینکه امسال حمل و نقل عمومی پایتخت شامل چند اتفاق مهم خواهد بود توضیح داد: اولین اتفاق این است که نیمه‌های شهریور ماه شمال خط 3 مترو تهران به بهره برداری می‌رسد و 18 کیلومتر به طول خط 3 اضافه می‌شود.


تشکری هاشمی ادامه داد: این خط از جنوب غرب تهران به شمال شرق متصل می‌شود و مسیری 38 کیلومتری را طی خواهد کرد که در جابجایی شهروندان بسیار موثر خواهد بود.


تشکری هاشمی در ادامه به ورود بیش از 200 دستگاه اتوبوس دو کابینه به ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: هدف از این اقدام این است که بتوانیم پاسخگوی نیازهای جدید شهروندان در سفرهای درون شهری باشیم.


وی اضافه کرد: همچنین موضوع سرویس مدارس را پیگیریم و آموزش رانندگان را در دستور کار داریم که تا کنون بیش از 48 هزار راننده در سطح شهر آموزش دیده‌اند و قرار است تا آموزش 78 هزار راننده پیش برویم.


معاون شهردار تهران در ادامه سخنانش به نگرانی والدین دانش آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران هزینه جابجایی این کودکان به مدارس‌شان را به طور کامل تقبل کرده و این والدین دیگر نباید نگرانی از این بابت داشته باشند.


تشکری هاشمی همچنین به اجرای طرح خط سفید در شهر اشاره کرد و گفت: نگاه این طرح انضباط بخشی به ترافیک بوده و با مشارکت تمامی بخش‌ها تلاش داریم این اقدام در شهر اجرایی شود که البته متکی به حمایت شهروندان است.








بر اساس آمارها بیش از 70 درصد از رانندگان در شهر خط سفید را رعایت می‌کنند

وی افزود: در این طرح چند موضوع حائز اهمیت است از جمله اینکه گذرگاه عابر پیاده باید برای رانندگان در شهر مشخص باشد و رانندگان باید همیشه حق تقدم را به عابران بدهند.


معاون شهردار تهران گفت: متاسفانه از آنجا که بیشتر تصادف‌ها در شهر به علت عدم رعایت حق تقدم و تغییر مسیرهای ناگهانی خودروها است بنابراین طرح خط سفید نگاه ویژه‌ای نیز به حل این معضل دارد.


تشکری هاشمی گفت: البته بر اساس آمارها بیش از 70 درصد از رانندگان در شهر خط سفید را رعایت می‌کنند.


وی گفت: همچنین خط سفید تقاطع‌ها باید از سوی رانندگان رعایت شود و نظارت بر این موضوع نیز به وسیله تکنولوژی‌های تصویری انجام می‌شود.


امسال یک میلیون و 150 هزار دانش آموز در پایتخت به مدرسه می‌روند


در ادامه این جلسه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه مهرماه امسال یک میلیون و 150 هزار دانش آموز و 5 هزار واحد آموزشی خواهیم داشت که بیش از 105 هزار مدیر و معلم آن را هدایت می‌کنند، افزود: بنابراین حجم قابل توجهی از خانواده‌ها باید با استفاده از زیر ساخت‌های شهری فرزندانشان را به مدارس برسانند و این وظیفه ما است که این زیر ساخت‌ها را برای آنان فراهم کنیم.


اسفندیار چهاربند افزود: بنابراین اقدامات ستاد اجرایی بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی مانور بزرگی خواهد بود برای نشان دادن هماهنگی و همسویی بین دستگاه‌های مختلف شهری تا دانش آموزان را به سلامت به مراکز آموزشی برساند.


وی افزود: در این مانور اثر بخشی مدیریت شهری تهران مشخص می‌شود و هر دستگاه به تناسب وظایف خود فعالیت‌هایی را انجام خواهد داد.


وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه همکاری برای ساماندهی سرویس‌های مدارس با معاونت حمل و نقل شهرداری تهران خبر داد و گفت: در سال گذشته به لطف خدا و همکاری کارشناسان نرخ حوادث سرویس مدارس‌مان به صفر رسید.


چهاربند در ادامه با بیان اینکه این آمار حاصل زحمات تلاش‌های اعضای ستاد مرکزی بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی بوده است، افزود: امسال نیز امیدواریم با تفاهم نامه‌هایی که منعقد شده اقدامات خوبی در این خصوص صورت گیرد.


مدیر کل آموزش و پرورش تهران در ادامه گفت: 68 درصد از یک میلیون و 150 هزار دانش آموزی که امسال به مدرسه می‌روند از سرویس حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و بنابراین اطلاع‌رسانی به موقع و ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای این درصد باعث می‌شود که با امنیت دانش آموزان به مدارس خود و مکان‌های آموزشی شهر برسند.


مهر ماه 30 درصد به حجم ترافیک شهر اضافه می‌شود


در ادامه این جلسه سرهنگ عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه سال گذشته 30 درصد با افزایش سفرهای درون شهری مواجه بودیم، گفت: بر همین اساس برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مهر ماه امسال از صد در صد نیروی پلیس راهور برای روان‌سازی ترافیک استفاده کنیم.


وی گفت: مهم‌ترین اقدام پلیس در این زمینه شناسایی مدارسی بوده که در ترافیک تاثیر گذار بودند همچنین رفت و آمد سرویس‌ها، خانواده‌ها و پارک خودروها نیز کنترل می‌شوند.








از 15 مهر ماه امسال دیگر اجازه انجام عملیات عمرانی را نخواهیم داد و عملیات‌هایی که در حال انجام هستند نیز سریع جمع می‌شوند تا با مشکل ترافیک مواجه نشویم

سرهنگ عابدی در خصوص اقدامات درون سازمانی و برون سازمانی پلیس راهور برای استقبال از مهر نیز گفت: امیدواریم مدارس با تنظیم برنامه خود با سرویس‌های مدارس مانع از بروز مشکلات شوند.


جانشین رئیس پلیس راهور تهران در ادامه به استقرار وسایل امدادی و جرثقیل‌ها در گره‌های ترافیکی شهر اشاره کرد و گفت: استقرار وسایل امدادی و جرثقیل‌ها با این هدف انجام می‌شود که اگر تصادف یا خرابی در بزرگراه‌ها ایجاد شد به موقع بتوانیم معابر را باز کنیم.


وی افزود: انجام عملیات‌های عمرانی برای ما اهمیت زیادی دارد بنابراین از 15 مهر ماه امسال دیگر اجازه انجام عملیات عمرانی را نخواهیم داد و عملیاتهایی که در حال انجام هستند نیز سریع جمع می‌شوند تا با مشکل ترافیک مواجه نشویم.


سرهنگ عابدی افزود: اطلاع رسانی‌ها از طریق صدا و سیما خواهد شد و با متخلفان برخورد می کنیم.


جانشین رئیس پلیس راهور تهران خطاب به سرویس های مدارس گفت: انتظار ما این است که مدارس در هماهنگی با سرویس‌ها طوری عمل کنند که خارج از ضوابط و دستورالعمل‌ها نباشد.


استقرار نیروهای آتش نشان موتورسوار پیرامون میدان‌های شهر


در ادامه این جلسه رئیس سازمان آتش نشانی شهر تهران نیز اقدامات این سازمان را برای استقبال از مهر شرح داد و گفت: بازدید و بررسی نقاط حادثه‌خیز و نقاط پیرامونی آنها از 11 شهریور ماه آغاز می‌شود و تا 20 مهر ماه ادامه دارد.


شریف زاده گفت: همچنین برای سهولت دسترسی به معابر نیروهای آتش نشان موتورسوار نیز پیرامون میدان‌های اصلی شهر استقرار خواهند یافت.


وی گفت: شارژ تمامی کپسول‌های آتش نشانی نصب شده نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.


ثبت نام اینترنتی سرویس مدارس در 9 منطقه از شهر تهران


در ادامه این جلسه رئیس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران نیز از انتقال رایگان دانش آموزان استثنایی به مدارس در سال گذشته قدردانی کرد و گفت: طرح جدیدی که امسال کلید می‌خورد ثبت‌نام اینترنتی سرویس مدارس در 9 منطقه شهر تهران به صورت آزمایشی است.


ایمانی افزود: همچنین در سال پیش‌رو فاز یک و دو در مناطق یک تا هشت و 12 اجرایی می‌شود و جلسات توجیهی بسیاری برای مدیران مدارس در خصوص اجرای این طرح اینترنتی برگزار شده است.


وی افزود: همچنین بخشی از این طرح در سه منطقه 2،5 و 6 به صورت پایلوت اجرا شده و خودروهای مدارس به دستگاه GPS تجهیز می‌شوند.


وی ادامه: آموزش اولیا در خصوص انتخاب سرویس ایمن در دستور کار است و سال گذشته 10 هزار راننده خودروی مدارس اطلاعاتشان در سازمان تاکسیرانی ثبت شده و این اقدام کمک کرده تا سامانه سرویس مدارس ایمن سازی شود.


ایمانی گفت: استفاده از مینی بوس‌های فرسوده اما از مشکلاتی است که در مناطق جنوبی و حاشیه شهر برای انتقال دانش آموزان وجود دارد و از سازمان اتوبوسرانی درخواست دارم که برای حل این معضل به ما کمک کنند.








آموزش اولیا در خصوص انتخاب سرویس ایمن در دستور کار است و سال گذشته 10 هزار راننده خودروی مدارس اطلاعاتشان در سازمان تاکسیرانی ثبت شده و این اقدام کمک کرده تا سامانه سرویس مدارس ایمن سازی شود

وی همچنین گفت: محدوده مدارس دخترانه برای‌شان حریم تعریف شود و از ورود موتورسواران به این محدوده‌ها جلوگیری شود.


رئیس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران گفت: همچنین اگر فضای خالی در مجاورت آموزشگاه‌ها وجود دارد درخواست می‌کنیم این فضاها به پارکینگ تبدیل شود تا خودروهای مدارس در آنجا مستقر شوند و دیگر مشکلات جابجایی نداشته باشند.


ایمانی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 20 هزار خودروی سرویس مدرسه در دو نوبت دانش آموزان را در شهر تهران جابجا کرده‌اند، افزود: اکنون یک دهم از دانش آموزان تهرانی از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند.


وی همچنین در خصوص رسیدگی به شکایت اولیاء دانش آموزان گفت: شکایت این افراد در انجمن اولیا و مربیان و در بخش رسیدگی بررسی می‌شود.


رئیس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران همچنین در خصوص نرخ سرویس مدارس تاکید کرد: این نرخ در مناطق جنوبی شهر تهران کمتر از نرخ مصوب بوده و در مناطق میانی اجرایی می‌شود اما در بعضی از مناطق تهران به دلیل سختی مسیر مانند وجود موانع بسیار و ترافیک باید متفاوت باشد.


نظارت بر عملکرد پیمانکاران سرویس مدارس باید با جدیت پیگیری شود


در ادامه این نشست نماینده حمل و نقل و عمرانی فرمانداری نیز با تاکید بر انجام فعالیت‌های ستاد مرکزی بازگشایی مدارس گفت: اقدام خوب این ستاد مستلزم این است که زمان خوبی برای اجرای کارها بگذاریم.


آرام تاکید کرد: نظارت کامل بر عملکرد پیمانکاران سرویس مدارس باید بررسی شود زیرا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود و ما در طول سال شکایت‌های بسیاری در این خصوص داریم.


انتهای پیام/

برچسب ها: سرویس مدارس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته