ایجاد شبکه بازاریابی برای عرضه محصولات دانشبنیان مراکز رشد
حامد افشاری در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به برگزاری نمایشگاههای فناوری و تأثیر آن در تجاریسازی محصولات دانشبنیان گفت: یکی از روشهای تجاریسازی، بحثهای نمایشگاهی است که صاحبانایده، فناوران و شرکتها بیایند و محصولات خودشان را عرضه کنند. در عرضه این محصولات با توجه به خطمشی نمایشگاه میتوانند بحث فروش محصول و فناوریشان را پیگیری کنند.
مدیرکل کارآفرینی و تجاریسازی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: برگزاری نمایشگاههای دستاوردهای دانشگاهها و فناوری میتواند نشاندهنده قدرت و نمایش توان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری باشد. نمایشگاه پژوهش با حضور سایر دانشگاهها اعم از مراکز تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و علومپزشکی و مراکز رشد برگزار شد. با توجه به اینکه بیش از 60 درصد فناوران اکوسیستم فناوری در این نمایشگاه درگیر بودند، حضور و بازدید سرمایهگذاران از این دستاوردها نتایج مطلوبی را در آینده درپی خواهد داشت.
افشاری با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت بازدیدکنندگان، افزود: بسته به اینکه واحدهای دانشگاهی و واحدهای فناور تا چه حد توانایی استفاده از ظرفیتهای بازدیدکنندهها را دارند، میتوان بهرهبرداری کرد. نمایشگاه بستری برای ارتباطگیری است و این ارتباطات باید ادامهدار باشد تا واحدها و هستههای فناور اهداف خود را بهبار بنشانند.
کیفیسازی محصولات دانشبنیان، لزوم ورود به بازار
وی اظهار کرد: ورود هر محصول به بازار نیازمند یکسری پیشنیاز است. تولید محصول در سطح آزمایشگاهی و بدون اخذ حداقل مجوزها و استانداردها از مراجع ذیصلاح قابلیت عرضه به بازار رقابت را ندارد. اگر با یک دیدگاه واقعبینانه بخواهیم موضوع را ببینیم، هیچ مسئول و مدیری را نمیتوان از طلب حداقلهای کیفیتی محصول منصرف کرد، لذا باید محصولات دانشبنیان به یک حداقل استانداردی برسند تا ظرفیت تجاریسازی داشته باشد.
مدیرکل کارآفرینی و تجاریسازی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مراکز رشد و واحدهای دانشگاهی نمیتوانند بهتنهایی همه خدمات را در اختیار هستهها و واحدهای فناور قرار دهند ولی ما بهعنوان اداره کل کارآفرینی و تجاریسازی دنبال این هستیم که با ارائه یکسری خدمات بهصورت شبکهای، واحدهای فناور را توانمند کنیم. یکی از بحثهای مطرح، بحث توانمندسازی محصولات دانشبنیان است.
افشاری با اشاره به سطح کیفی محصولات ارائه شده در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بسیاری از محصولات دانشبنیان سطحشان در حدی است که میتوانند وارد بازار تجاری شوند، ولی بعضی از این محصولات هنوز به سطحی نرسیدهاند که بازار پذیرای آنها باشد.
وی برای آندسته از محصولاتی که در سطح پایانی قرار دارند و آمادهسازی لازم برای ورود به بازار را انجام دادهاند، برنامههای مدونی طراحی شده است؛ بهطور مثال فنبازارهایی را بهصورت دورهای تدارک دیدهایم که نخستین دوره آن نیز فنبازار حوزه سلامت بود که هم سرمایهگذاران متعددی حضور یافتند و هم تمامی مشتریان حوزه تخصصی از محصولات حوزه بازدید کردند.
مدیرکل کارآفرینی و تجاریسازی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به واحدهای فناور و دانشبنیان اظهار کرد: واحدهای فناوری که واقعاً نیاز به سرمایهگذاری دارند، باید بدانند که سرمایهگذار هم بهدنبال این است که روی بهترین محصول سرمایهگذاری کند؛ بنابراین بسته به اینکه فناور چقدر بتواند آن سرمایهگذار را مجاب کند برای اینکه سرمایه خودش را به آن حوزه بیاورد، توفیق و پویایی اقتصادی خواهد داشت.
حمایت و توانمندسازی واحدهای فناور، سیاست اداره کل کارآفرینی و تجاریسازی
افشاری افزود: علاوه بر حمایتهایی برای توانمندسازی واحدهای فناور، در حوزه سلامت نیز بیمارستانهای دانشگاه آزاد اسلامی میتوانند یکی از مشتریان محصولات دانشبنیان باشند، وقتی این مشتریان بالفعل در فنبازار سلامت حضور پیدا میکنند، با توانمندیها آشنا میشوند و البته دانشگاه هم دنبال این است که واقعاً از دستاوردهای خودش استفاده کند.
وی با اشاره به بخشنامههایی مبنی بر الزام واحدهای دانشگاهی برای استفاده از محصولات واحدهای فناور، تصریح کرد: باتوجه به بخشنامههای مختلف، مدیران واحدهای دانشگاهی نیز بهدنبال این هستند که از محصولات خودشان استفاده کنند اما نمیتوانند از حداقل استانداردها چشمپوشی کنند. با ایجاد فنبازارهای تخصصی، پیگیر غربالگری محصولات دانشبنیان هستیم. محصولاتی که واقعاً توانمند هستند را گزینش کرده و روی بازاریابی این محصولات چه در بازار دانشگاه آزاد اسلامی و چه در بازارهای بیرونی تمرکز میکنیم تا بتوانیم با استفاده از ارتباطاتی که دانشگاه آزاد اسلامی دارد این بحث را پیگیری کنیم.
مدیرکل کارآفرینی و تجاریسازی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون و 300 هزار دانشجو دارد؛ بهصورت بالقوه یک درصد جامعه میتوانند کارآفرین شوند. با این احتساب، یک درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، رقمی بالغ بر 13 هزار نفر است که قابلیت بالقوه کارآفرینی را دارند که رقم قابل توجهی است.
افشاری با ذکر این موضوع که هدفگیری دانشگاه باید این باشد که پژوهشگران و محققان را بهسمت کارآفرینی هدایت کند، تشریح کرد: وقتی واحدهای فناور و دانشبنیان ایجاد شد، انتظار این نیست که همه این کسبوکارها به انتها برسند؛ چون در فرآیند تجاریسازی، یکسری از کسبوکارها مطمئناً شکست خواهند خورد و درصدی از این واحدها که موفق خواهند شد، تعداد خیلی قابل توجهی خواهد بود و میتواند برای دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه و کل کشور ثروتآفرینی کند.
ایجاد شبکه بازاریابی برای عرضه محصولات دانشبنیان مراکز رشد
وی با اشاره به ایجاد یک شبکه بازاریابی، تصریح کرد: با ایجاد شبکه بازاریابی، تمام 129 مرکز رشد دانشگاههای آزاد اسلامی کشور توانایی عرضه و بازاریابی محصولات خود را خواهند داشت. این شبکه ایجاد میشود تا همه مراکز رشد در نقاط مختلف کشور، بتوانند بازاریاب محصولات یکدیگر باشند و با یک معادله ثابتی بتوانند با هم ارتباطگیری کنند.
مدیرکل کارآفرینی و تجاریسازی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: کارکردهای نمایشگاههای عمومی و نمایشگاههای تخصصی متمایز از یکدیگر است؛ از اینرو ایجاد فنبازارهای تخصصی، یکی دیگر از برنامههای پیشبینی شده برای حمایت از کسبوکارهای دانشبنیان است. با توجه به قیمت تمامشده محصولات و ارزش ارز، خیلی از محصولات ما میتوانند برای صادرات در عرصه بینالملل مطرح شوند. در این راستا با اداره کل بینالملل و واحدهای دانشگاهی که در نقاط مختلف دنیا داریم، باید بازاریابی بینالملل محصولاتی که بلوغ صادراتی داشته باشند را پیگیری کنیم.
افشاری ادامه داد: اداره کل کارآفرینی و تجاریسازی از ابتدای سال جاری ایجاد شده و در طول این مدت بسترسازیهای خوبی هم انجام شده است که به حولوقوه الهی اگر این اقدامات بهبار بنشیند، به اهدافی که در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای امور ترسیم شده است، نائل میشویم.
گسترش آموزشهای آنلاین در راستای توانمندسازی
وی با اشاره به راهاندازی سامانه آموزشهای آنلاین در راستای توانمندسازی واحدهای فناور و مراکز رشد، تصریح کرد: دورههای مرتبط با کسبوکار، آشنایی کسبوکارها با مبانی بیمه، مالیات، مدلهای کسبوکار، تنظیم طرحهای توجیه کسب و کار، بازاریابی، رصد بازار و رصد فناوری برای توانمندسازی مراکز رشد در نظر گرفته شده است. این دورهها پیش از این در برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بهصورت حضوری برای فناوران و شرکتها برگزار شده است؛ اکنون درصدد برگزاری آنلاین و اینترنتی کردن این آموزشها هستیم تا فراگیر شود.
مدیرکل کارآفرینی و تجاریسازی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تأکید بر گسترش فعالیتهای تحت وب اداره کل کارآفرینی و تجاریسازی، تصریح کرد: برنامههایی برای ایجاد شبکهای از مشاوران طرحریزی شده است تا این شبکهها در کنار واحدهای فناور بهصورت مانیتورینگ و آنلاین بتوانند انواع خدمات مشاورهای را برای توانمند کردن مراکز رشد و واحدهای فناور ارائه کنند. حمایتهای مالی نیز برای توانمند کردن مراکز رشد درنظر گرفته شده است که برای هستههای فناور تا سقف 10 میلیون تومان و برای واحدهای فناور تا سقف 30 میلیون تومان است.
انتهای پیام/4116/ 4007/خ
انتهای پیام/