ارائه 60 محصول فناورانه از آموزشکده فنیوحرفهای سما
به گزارش خبرنگار علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ۳ هزار و ۱۹۹ محصول دانشبنیان در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از سوی مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی کشور ارائه شد.
زینب تهم مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما و کارشناس پژوهش مدارس سما گفت: ابتدا به برای تمام واحدهای سما بخشنامه فرستادیم و خواستیم که طرحها و ایدههای دانشآموزان و دانشجویان را در سامانه ثبتنام کنند. از شرکتکنندگان خواستیم عکسی از طرح اولیهشان برای ما بفرستند تا بدانیم به چه فضایی نیاز داریم. در ستاد طرحها بررسی شد و از بین 300 اثر ثبتنام شده، 60 طرح منتخب شدند تا در نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرند. طرحها و محصولات در دو قسمت دانشآموزی و دانشجویی به نمایش گذاشته شدهاند. طرحها در قسمت دانشآموزی از برگزیدگان مسابقات مختلف مثل جابر بن حیان، جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره مسینا، تبیان و جشنواره ملی دریا هستند. برای مثال دانشآموزان ابتدایی ما در سمای یاسوج عطر نانو با ماندگاری زیاد اختراع کردهاند و دانشآموزان سما در کرمانشاه شناوری ساختهاند که در جشنواره رشد ملی دریا رتبه آورده است.
وی افزود: یکی دیگر از طرحها کیف هوشمند است که دانشآموزان دختر سما طراحی کردهاند. ایم محصول در مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز به مرحله ساخت نرسیده است. کارکرد کیف هوشمند اینگونه است که برنامههای کلاس وارد آن میکنید، بنابراین وقتی کتابی در برنامه درسی است؛ اما در کیف نیست به شما هشدار داده میشود که کتاب موردنظر را بردارید. عصای هوشمند یکی دیگر از محصولات دانشآموز مقطع راهنمایی ماست که مخصوص نابینایان و ناشنوایان طراحی شده است. این عصا در مسابقات ایران اوپن سال گذشته موفق به کسب رتبه بینالمللی شد. گهواره نور درمانی از دانشآموزان مقطع دبیرستان سما از واحد مشهد نیز در میان محصولات امسال نمایشگاه است. این گهواره برای کودکانی طراحی شده است که با بیماری زردی متولد میشوند.
تهم بیان کرد: ربات سمپاش که در مسابقات ایران اوپن رتبه آورد، یکی دیگر از محصولات دانشآموزی ماست که پرواز میکند و میتواند محیطهای مختلف را سمپاشی کند. دستگاه تصفیه آب با استفاده از پوست گردو از دیگر طراحیهای دانشآموزی ماست. ماشین مسابقه کارتینگ کاری از دانشآموزان سمای کرج است. سمابوک نرمافزاری برای معرفی و خرید و فروش کتاب است که این هم از محصولات دانشآموزان سماست. در آموزشکدههای سما رشتهها بهصورت کارگاهی آموزش داده میشود و دانشآموزان مهارتهای مختلف یاد میگیرند، بنابراین راحتتر وارد بازار کار میشوند.
ارتباط صنعت و دانشگاه در آموزشکدههای سما
تهم درباره ارتباط میان صنعت و آموزشکدههای سما اظهار کرد: ارتباط صنعت با سما تنگاتنگ است؛ چراکه ماهیت آموزشکدههای سما فنیوحرفهای است. اکثر رشتههای موجود در آموزشکدههای ما در سراسر کشور مانند گروه مکانیک، گروه برق، گروه عمران و گروه تأسیسات نیاز به آموزش عملیاتی دارند. دانشجویان ما در دوره کارآموزی، موظف به گذراندن دورهای در صنایع مرتبط با رشتههای خود هستند؛ به همین دلیل تکنسین محسوب میشوند. در سراسر کشور فارغالتحصیلان دانشکدههای سما بهعنوان کاردانترین افراد شناخته میشوند. از نظر مالی هزینه چندانی هم برای کارفرمایان ندارند؛ چراکه در مجموعههای خصوصی به تکنسینها حقوق پایینی پرداخت میشود. کارشناسها و متخصصان حقوقی بالایی میگیرند بنابراین وجود تکنسینهای فنیوحرفهای یک سود دوطرفه است. هم دانشگاه از این مسئله سود میبرد هم مجموعههای فناوری. این ارتباط تنگاتنگ سالهاست بین دانشگاه و صنعت برقرار شده است.
وی ادامه داد: امیدواریم که جایگاه آموزشکدههای فنیوحرفهای سما بیش از پیش شناخته شود و دانشآموزان هنرستانها بیشتر بهسمت ما بیایند و ما را بهتر بشناسند. غرفه ما یکی از پربارترین غرفهها از نظر تنوع محصولات و یکی از کوچکترین غرفهها ازنظر وسعت است. امیدواریم که سالهای بعد به چشم بهتری به ما نگریسته شود. تمام محصولات ما تندیس اول کشوری را همراه خودشان دارند، از جایزه جابر بن حیان گرفته تا مقام دوم خوارزمی و مخترع برتر کشور. دانشآموختگان سما در زمینه پزشکی، نانوفناوری، آشپزی و پخت نان اختراع دارند.
تهم درباره کاربردی بودن طرح و پژوهشهای دانشآموختگان سما گفت: پژوهش مقولهای است که در مدارس سما به آن ارزش والایی داده میشود. قسمتی از پژوهش در سازمان سما برمیگردد به رابطان پژوهشی که در مدارس هستند. وجود این رابط پژوهشی در همه مدارس الزامی است. رابط پژوهشی با بچهها ارتباط میگیرد، به آنها موضوع پژوهشی میدهد، سپس در ساعت پژوهش روی موضوع کار میشود. در ساعت پژوهش فرایند پژوهش و حل مسئله را به دانشآموزان آموزش داده میشود. از طرف سازمان نیز یکسری موضوعهای پژوهشی به دانشآموزان معرفی میکنیم، برای مثال مشکلات سما را مطرح میکنیم و از دانشآموزان میخواهیم طرحها و پژوهشهای خود را به این سمت سوق دهند. هر رابط پژوهشی مشکلات منطقه و علاقهمندی دانشآموزان را در نظر میگیرند و براساس آن دانشآموزان را در کلاسها دستهبندی میکنند. بدینترتیب گروهی که دوست دارند روی شیمی کار میکنند، گروهی روی نانو کار میکنند، یک گروه روی گیاهان کار میکنند. رابطان پژوهشی برای هر گروهبندی در مدرسه با توجه به بودجه پژوهشی تسهیلاتی را درنظر میگیرند. برای مثال برای دانشآموزان مربی میگیرند، ساعاتی را به کلاسهای پژوهشی اختصاص میدهد تا دانشآموزان بتوانند روی فعالی پژوهشی خود کار کنند و آن را به ثمر برسانند.
میزان درآمدزایی طرحها و محصولات سما
تهم درباره میزان تأثیر طرحها و پژوهشهای دانشآموختگان سما در درآمدزایی این سازمان گفت: یکی از محصولاتی که در غرفه ما به نمایش گذاشته شده است با پنج شرکت قرارداد دارد و در آستانه تجاریسازی است. این محصول نوعی ماساژور است و نقاط حساس کف پا را تشخیص میدهد. محصولات دیگری که در روزهای اخیر صحبتهایی درباره تجاریسازی آنها شده است؛ نانوعطر و نانوجذاب اشعههای فرابنفش انرژی خورشید است. مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که درصورت تجاریسازی برخی از محصولات ما، دست سودجویان قطع خواهد شد. بنابراین با مقاومت زیادی از سوی بسیاری از افراد مواجه میشویم. برای مثال نانوعطر ما بهدلیل ماندگاری بالا، نیاز به خرید عطر را کم میکند، بنابراین تولیدکنندهای که بیشترین حجم خوشبوکنندهاش را الکل تشکیل میدهد از کار بیکار میشود. این امر باعث میشود تولیدکنندهها به بازار فشار بیاورند تا با این محصولات باکیفیت داخلی قراردادی بسته نشود.
ویژگی بارز آموزشکدههای سما
وی افزود: خصوصیت بارز محصولات فناوری که در غرفه سما به نمایش گذاشته شدهاند، توسط دانشآموزان طراحی و تولید شدهاند. این در حالی است که در بیشتر غرفههای محصولات ساخت افرادی است که مدارک PHD یا ارشد دارند. بروز استعدادها در کودکان و دانشآموزان آنهم در مقطع ابتدایی فقط در سما دیده شده و بسیار هم مسئولان عالیرتبه دانشگاه قرار گرفته است. یکی دیگر از ویژگیهای مدارس سما این است که دانشآموزان حمایت میشوند. فرق سما با مدرسهها دیگر در این است که ما سعی میکنیم وجوه مختلف دانشآموز را دریابیم. سعی میکنیم همه مهارتهای زندگی را به دانشآموزان یاد بدهیم. در مدرسههای ما تلاش بر این بوده است که به بچهها شیوه درست زندگی را یاد بدهیم. حالا اینکه چقدر موفق بودهایم را دیگران باید قضاوت کنند، تلاش ما این بوده که حل مسئله را به دانشآموزان آموزش دهیم تا در زندگی آینده کمتر با چالش مواجه شوند.
تهم بیان کرد: سما دید دیگری به کنکور دارد و سعی میکند همه وجوه را در دانشآموز پرورش دهد. زیاد به کنکور اهمیت نمیدهیم و در آزمونهای ورودی هم خیلی سختگیرانه عمل نمیکنیم. تقریباً همهجور دانشآموزی داریم و سعی میکنیم آنها را هم پرورش دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی باید پشتیبانی بیشتری از ما بهعمل آورد. سما مدتی تحت نظر خود دانشگاه بود، بعد جدا شد و سازمان مستقلی شد که این امر باعث شد سما یکمقدار مهجور بماند و در جامعه بهخوبی معرفی نشود. وارد هر شهری بشوید و سراغ یک مدرسه خوب را بگیرید. سما جز بهترین مدرسهها در شهر بروجرد، یاسوج یا کرج است؛ البته در بعضی شهرها نیز بهخوبی معرفی نشدهایم بنابراین باید آگاهیرسانی و تبلیغاترا در این مناطق افزایش دهیم تا سطح آگاهی دانشآموزان از ما افزایش پیدا کند.
وی درباره باشگاه پژوهشگران سما نیز توضیحاتی ارائه داد: سما باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان را دارد که زیرمجموعه باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت میکند. البته این باشگاه در سما این است که دانشآموزان را از هشت سالگی عضو باشگاه میکنیم. هدف باشگاه این است که دانشآموزانی علاقهمند به پژوهش جذب کند و آموزشها و دورههای پژوهشی را برای آنها درنظر بگیرد. در باشگاه به دانشآموزان یاد داده میشود که چگونه سطح مهارتی خود را افزایش دهند. باشگاه سما شامل چهار مرحله اعضای عادی، اعضای پژوهشگر، اعضای استعداد درخشان و اعضای نخبه میشود. دانشآموزان براساس مهارتهایی که کسب میکنند، امتیاز میگیرند. کلاسها، دورهها، مهارتها و امتیازهایی که دانشآموزان کسب میکنند در پروفایل آنها ثبت میشود. سپس براساس امتیازها عنوان برتر، پژوهشگر، استعدادهای درخشان یا نخبه میگیرند که هر کدام از این عنوانها تسهیلات خاصی برای دانشآموز دارد.
تهم گفت: گفتنی است که دانشآموزان غیرسمایی هم میتوانند در این باشگاه عضو شوند و این فرصتی برای ارتباطگیری آموزشکدههای سما با سایر مدرسههای کشور است. بدینترتیب هم سما معرفی میشود و هم اینکه دانشآموزان دیگر هم میتوانند از دانش و مهارتهای آموزشی در سما استفاده کنند.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/