دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1397 - 05:00
همراه با نمایشگاه پژوهش/42

تولید دستگاه پیوند درخت پسته برای بهره‌وری این محصول استراتژیک

بهره‌برداری از این دستگاه باعث می‌شود بهره‌وری تولید محصول استراتژیک پسته افزایش پیدا کرده و در سطح رقابت به‌عنوان پیشتاز بازار پسته همچنان مطرح باشیم.
کد خبر : 347651
_79V4932.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بهره‌وری در برداشت محصولات کشاورزی با کمترین تلفات یکی از ویژگی‌های کشاورزی مدرن است. تلفیق تکنولوژی روز و نوین، این مهم را میسر خواهد ساخت.


واحد و هسته‌های فناور با حضور در نوزدهمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار، دستاوردهای خود را عرضه کردند. برای آشنایی با یکی از این محصولات تکنولوژی-کشاورزی با امیرحسین سیدی عضو فناور و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی گفتگو کردیم.


سیدی درباره دستگاه اتوماتیک پیوند پسته که در غرفه پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش گذاشته شده بود، توضیح داد: یکی از خصوصیات این دستگاه این است که بدون این‌که کشاورز تخصص پیوند زدن لوله‌ای را داشته باشد، با قرار دادن شاخه درون دستگاه می‌تواند پیوندک‌ها را تهیه کند. سرعت و دقت دستگاه در جوانه‌هایی که جدا می‌کند، بسیار بالا است.


وی ادامه داد: مکانیسم کار این دستگاه با روش سنتی متفاوت است و باعث می‌شود ماندگاری پیوندک نسبت به روش دستی بسیار بیشتر شود و باغکار همان‌ موقع که نیاز دارد از پیوندک استفاده کند، آن را از داخل پوسته در می‌آورد و بر روی درخت‌ها اجرا می‌کند؛ به‌این ‌شکل که بعد از آن‌که جداسازی انجام شد، با برشی که تیغه ایجاد می‌کند، آن شاخه به‌همراه پوسته جدا شده، بر روی شاخه قرار می‌گیرد.


سیدی افزود: مزیت دیگر این دستگاه این است‌که  حداکثر تعداد جوانه‌ها را از یک شاخه جدا می‌کند و این تعداد تا 8 جوانه می‌رسد.


وی اظهار کرد: باغداری که به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی پیوندکاری انجام می‌دهد، حداکثر می‌تواند دو عدد از این پیوندک‌ها را سالم از این شاخه بیرون بیاورد. با دستگاه اتوماتیک پیوند پسته، میزان بهره‌وری را بالا برده و تعداد شاخک‌هایی را که کشاورز باید خرید کند کمتر کرده و میزان ضایعات را کاهش داده‌ایم.


سیدی با اشاره به دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به‌عنوان حامی این طرح، گفت: با همکاری مجید صعودی و محمود ترابی یک نمونه اتوماتیک‌ از دستگاه پیوند پسته  به دانشگاه آزاد واحد قزوین فروخته‌ شده است و در حال مذاکره با آن‌ها برای تولید انبوه و ارائه آن به بازار هستیم.


این فناور دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد:  باتوجه به‌این‌که قراردادمان با دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است، طبق قرارداد، برای جذب سرمایه‌گذار، ابتدا باید با واحد قزوین وارد مذاکره بشویم. رایزنی‌هایی با بنیاد مستضعفان  که صاحب بزرگ‌ترین باغ‌های پسته کشور است،  انجام شده  و این دستگاه می‌تواند در بهره‌وری این باغ‌ها بسیار مؤثر باشد.


وی با اشاره به بهبود کیفیت پیوند با دستگاه اتوماتیک اظهار کرد: بهره‌برداری از این دستگاه باعث می‌شود بهره‌وری تولید محصول استراتژیک پسته افزایش پیدا کرده و  به‌عنوان پیشتاز بازار پسته همچنان مطرح باشیم. دستگاه پیوند پسته در آینده به دستگاهی برای تمامی باغ‌ها و تمامی پیوندهای موجود تبدیل می‌شود و باغدار با انتخاب نوع پیوند و نوع درخت روی کنترل پنل دستگاه و تغییرات تیغه آن می‌تواند کاربری آن را تغییر بدهد.


سیدی اظهار کرد: مکانیزمی که برای این دستگاه برنامه‌نویسی شده، براساس نوع برش و نوع حرکت دستگاه نسبت به نوع هر پیوند متفاوت است. به همین علت در آینده روی تمامی پیوندهای جوانه کار می‌کنیم و این دستگاه قابلیت آن را خواهد داشت که برای تمامی محصولات کارایی داشته باشد؛ ولی چون درحال‌حاضر پسته محصول استراتژیک کشور است، ما روی پیوند لوله‌ای کار کردیم و درحال‌حاضر این دستگاه اتوماتیک، برای پیوند لوله‌ای پسته استفاده می‌شود.


وی با ذکر این نکته که تنها انتظار ما از دانشگاه آزاد اسلامی، پشتیبانی برای امر بازاریابی محصول‌ است تصریح کرد: این‌که بگوییم به ما پول بدهند یا سرمایه‌گذاری کنند، شاید منطقی به‌نظر نرسد ولی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در کنار شرکت‌های منتخبی که در پارک علم و فناوری مستقر هستند یا شرکت‌هایی که در مراکز رشد دانشگاه هستند، پشتیبانی فروش و بازاریابی دستگاه را  انجام بدهد.


سیدی تأکیدکرد: مشکلی که سال گذشته با آن مواجه شدیم این بود که برای انجام تست‌های کاری دستگاه با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان وارد کار شدیم که مسئولین واحد در ازای انجام 4 تست بر روی درختان آن‌ها درخواست‌های مالی داشتند که متأسفانه این بروکراسی‌های اداری و خواسته‌های سطحی ما را از ادامه همکاری بازداشت. این درخواست درحالی بود که ما طرف قرارداد واحد قزوین بوده و از خانواده دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.


این فارغ‌التحصیل واحد علوم و تحقیقات ادامه داد:  بروکراسی اداری و ناهماهنگی‌ها، برای رشد و شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان سنگ‌اندازی است، همان‌طور که سال گذشته با ادامه همکاری‌ها با واحد تاکستان می‌توانستیم نمونه‌های آزمایشی خیلی بیشتری گرفته و پایگاه داده‌های خود را تکمیل کنیم؛ ولی کش و قوس‌ها باعث شد که هم‌  زمانِ پیوند را از دست دادیم و هم در ورود به بازار تأخیر اتفاق افتاد.


وی در پایان با اشاره به دیدگاه‌های صرف اقتصادی صاحبان کشت اظهار کرد: در مراجعه به پژوهشگاه پسته در شهر رفسنجان و بعد از تشریح و توضیح مکانیزم و طرح دستگاه، درخواست سهم بالاسری مالی مطرح شد. باید گفت دیدگاه‌های صرفاً مالی سرمایه‌گزاران، باعث  بی‌انگیزگی و رکود کاری در بین واحدهای فناور شده است.


انتهای پیام/4116/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته