دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1397 - 17:16
آیین نکوداشت تأسیس تربیت‌معلم؛

عروف‌زاد: دانشگاه فرهنگیان در تعالی جامعه نقش ویژه‌ای دارد

سرپرست مدیریت امور پردیس‌ دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه نسبت به دیگر نهادهای جامعه متفاوت‌تر بوده و این پیچیدگی به خاطر مسئولیت این نهاد در جامعه است.
کد خبر : 347537

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آیین یک‌صدمین سالگرد تأسیس دانشگاه تربیت‌ معلم در ایران ظهر امروز با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، مسئولان استانی و جمعی از پیشکسوتان دانشگاه تربیت‌ معلم و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان برگزار شد.


علی‌باقر طاهری‌نیا در نکوداشت یک‌صدمین سالگرد تأسیس تربیت‌معلم در ایران در دانشگاه فرهنگیان اصفهان با بیان اینکه برخی از این رقابت‌ها در عرصه بین‌المللی دویدن درجاست، افزود: دانشگاه باید جامعه را به‌ پیش ببرد. در زمان حال شاخصی تعریف می‌شود و روز دیگر شاخص جدیدی جای آن را می‌گیرد ازاین‌رو باید گفت رقابتی سازنده است که به تعالی برسد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: باید جامعه‌پردازی در دانشگاه‌ها رواج پیدا کند تا تمامی مشکلات در عرصه صنعت و پژوهش برطرف شود و باید مثلثی سه‌ضلعی با اضلاع دولت، دانشگاه و صنعت تشکیل شود و در کانون آن جامعه باشد تا بتوانیم علم نافع تولید کنیم.


طاهری‌نیا اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان به اعتبارات مختلف می‌تواند پرچم‌دار پارادایم‌های جدید در کشور باشد زیرا درون‌نگر، تربیت‌محور و تأسیس آن برای پاسخ به نیازهای بومی مؤثر است. برای طراحی پارادایم‌های (الگوی فکری) جدید باید گزاره‌های نو مورد توجه قرار بگیرد و نسخه بومی تعریف شود.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: نظام تعلیم و تربیت باید ستایشی باشد و آغوش را برای نسل جدید باز کند و وجود پیشکسوتان را یک شاخص و معیار بداند. در دانشگاه فرهنگیان با اتکا به دانشگاه و به حمایت صریح رهبری و به‌واسطه حمایت‌های علمی باید تلاش بر طراحی‌های نو داشته و شاخص‌های وزارت علوم را پیاده‌سازی کنیم همچنین از شاخص‌های کمی نگر دوری کنیم.


طاهری‌نیا با بیان اینکه بیگانگی میان شاخه‌های علوم خلأ بزرگ در دنیای کنونی است، گفت: نمی‌توان ادبیات را بی‌نیاز از روانشناسی دانست پس تمامی شاخه‌های علمی به هم مرتبط هستند.


وی درباره نکوداشت یک‌صدمین سال تأسیس تربیت‌ معلم در ایران بیان کرد: در این نکوداشت مؤلفه‌هایی ازجمله فراخوان پیشکسوتان و بازخوانی تجارب آن‌ها حائز اهمیت بود که می‌تواند پشتیبانی برای سیاست‌گذاران باشد. دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل تعلیم و تربیت و آموزش‌وپرورش است به همین منظور تاریخچه و سند فعالیت تربیت‌ معلم با هدف ضبط و گردآوری فعالیت‌های دانشگاه تربیت‌ معلم و تحلیل مشکلات و کمبودها تدوین می‌شود.


سرپرست مدیریت امور پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان نیز در آیین نکوداشت یک‌صدمین سال تأسیس تربیت‌ معلم در ایران، اظهار کرد: دانشگاه نسبت به دیگر نهادهای جامعه پیچیده‌تر و متفاوت‌تر است. این پیچیدگی به خاطر مسئولیت این نهاد در جامعه است. دانشگاه فرهنگیان به نسبت سایر دانشگاه‌های کشور متمایز است، چراکه در روند تعالی جامعه نقشی ویژه دارد.


شهرام عروف‌زاد افزود: دانشگاه فرهنگیان با محوریت تولید معلم و توانمندسازی بدنه نظام آموزشی کشور نسبت به دیگر دانشگاه‌ها مزیت رقابتی بیشتری دارد، چراکه ارزشمندترین منبع آن منابع انسانی آن است، به‌گونه‌ای که ماهیت دانشگاه فرهنگیان قابل تقلید نیست.


سرپرست مدیریت امور پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با ابراز امیدواری به اینکه باید مسئولیت خطیر دانشگاه فرهنگیان به‌خوبی در جامعه اجرا و روند مدیریت دانش جاری شود، تصریح کرد: از برنامه‌های راهبردی دانشگاه فرهنگیان، یاددهی، یادگیری، پژوهش، اداره امور و عرضه خدمات نیاز به مدیریت و آینده‌نگری است. دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیت نقش متفاوتی در جامعه ایفا می‌کند، به همین دلیل به دنبال حفظ سابقه درخشان صدساله دانشگاه فرهنگیان و تثبیت این جایگاه در سطح جامعه هستیم.


در آیین نکوداشت یک‌صدمین سال تربیت معلم ایران در اصفهان، از تمبر و کتاب نکوداشت صدمین سال تربیت معلم رونمایی شده و همچنین در این مراسم از پیشکسوتان و 11 نفر از پژوهشگران برگزیده استان اصفهان نیز تجلیل شد.


انتهای پیام/4084/ 4107/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب