دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1397 - 22:38
نماینده البرز در شورای استانها

افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز مانعی جدی بر سر راه بهسازی مدارس

نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها گفت: افزایش هزینه‌ها در بخش ساختمانی سبب شده تکمیل یک واحد آموزشی به‌سختی انجام شود.
کد خبر : 347220
2632869.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شورای عالی استان‌ها، حامد صادقیان نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه به‌موجب قانون مصوب سال ۱۳۵۴ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تأسیس شد، گفت: بر اساس قانون مذکور که با ۸ ماده تصویب‌شده است مسئولیت ساخت‌وساز، نوسازی و تأمین تجهیزات مورد نیاز مدارس بر عهده این سازمان قرار گرفته است؛ ولی این موضوع نباید از وظایف ذاتی سایر دستگاه‌های اجرایی کم کند. در صورت عدم مشارکت سایر دستگاه‌ها روند نوسازی، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس کشور چه در بخش ابنیه و چه در حوزه تأسیسات گرمایشی با کندی مواجه خواهد شد و برای رسیدن به نقطه مطلوب سال‌ها زمان پیش‌رو خواهیم داشت.


صادقیان ادامه داد: در شهرهای جدید، ادارات کل راه و شهرسازی شرکت‌های عمران متولی احداث زیرساخت‌ها و سرانه‌های آموزشی هستند. مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی می‌بایست در این امر پررنگ شود. سازمان نوسازی مدارس در ستاد و در سطح استان‌ها با تعداد کمتر از ۳۰۰۰ نفر پرسنل و اعتبارات محدود توان نوسازی و بهسازی تمامی واحدهای آموزشی و پرورشی کشور را در کوتاه‌مدت ندارد.


نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها افزود: مشارکت مردم در این امر و کمک مجامع خیرین مدرسه‌ساز موضوعی است که در کمک به وظیفه ذاتی دولت بسیار مؤثر است. حدود هزار میلیارد تومان هر ساله از محل کمک‌های خیرین مازاد بر اعتبارات عمرانی دولتی به احداث و نوسازی و خرید تجهیزات مدارس تزریق می‌شود که باعث تسریع روند نوسازی واحدهای فرسوده می‌شود.


وی افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز در سال جاری را مشکل‌زا دانست و توضیح داد: افزایش هزینه‌ها بر مشکلات این سازمان افزوده است. این موضوع در بخش ابنیه که با رشد تقریباً دو برابری نرخ مصالح و سه برابری تجهیزات گرمایشی در حوزه تأسیسات همراه بوده است موجب شده اعتباری که تا سال گذشته برای تکمیل و بهره‌برداری دو باب واحد آموزشی موردنیاز بود، اکنون به‌سختی جهت تکمیل یک واحد آموزشی صرف شود.


صادقیان با بیان اینکه معاونت امور عمرانی وزارت آموزش‌وپرورش و ریاست سازمان نوسازی مدارس کشور پیشنهاد‌هایی در قانون بودجه سال ۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است، گفت: در صورت تحقق این پیشنهاد‌ها اقدامات مناسبی در سال ۹۸ صورت خواهد پذیرفت. تأمین تسهیلات قرض‌الحسنه برای آن بخش از خیرین مدرسه‌ساز که توانایی اتمام و تکمیل یک مدرسه را به‌صورت یکجا ندارند، تخفیف مالیاتی خیرین، تأمین اعتبارات ویژه برای استان‌هایی که با معضل گردوغبار مواجه هستند، افزایش سهمیه قیر رایگان مدارس به پنج درصد و پیش‌بینی اعتبارات مناسب در حوزه نوسازی و تجهیزات مدارس از محل اسناد خزانه اسلامی قسمتی از پیشنهاد‌های این سازمان بوده است.


نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و برنامه ششم توسعه کشور در حوزه ساخت‌وساز مدارس را مستلزم همراهی مجلس شورای اسلامی و بسیاری از ارکان دولت دانست و بیان کرد: در این صورت بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته می‌توان فضای مناسب را جهت تحصیل و پرورش آینده‌سازان میهن عزیزمان در هر نقطه از این کشور در اختیار دانش آموزان قرار داد.


 


انتهای پیام/4087/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته