دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1397 - 10:29
وزیر علوم:

ایران، رتبه نخست در سرعت رشد تولیدات علمی است

وزیر علوم، فناوری و تحقیقات گفت: دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی كشور ظرفیت‌ علمی بالایی دارد و از نظر تولید علم رتبه ١٦و ازنظر سرعت رشد تولیدات رتبه نخست را داریم.
کد خبر : 346699

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار و ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخلی که صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور ظرفیت‌های علمی بالایی دارد و کشور ما از نظر تولید علم رتبه ١٦ و از نظر سرعت رشد تولیدات علمی رتبه نخست را داراست.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در برخی رشته‌ها نظیر نانوتكنولوژی توانسته‌ايم رتبه زير 10 را در دنيا كسب كنيم بنابر این ظرفیت بزرگی داریم و رویکرد وزارت علوم این است که به سمت تولید فناوری از دانش و تولید ثروت برویم.


غلامی ادامه داد: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور ظرفیت‌های علمی خوبی دارند، کشور ما اکنون از نظر تولید علم در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد.


وی افزود: رشد تولیدات علمی در سال گذشته در ایران آنقدر چشمگیر بوده که در ربته‌بندی‌های بین‌المللی از این حیث ایران در رتبه نخست قرار دارد و روسیه و چین در رتبه‌های دوم و سوم هستند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در برخی رشته‌ها مانند نانو و بایو ایران در رتبه‌های زیر 10 جهان قرار دارد.


وی بیان کرد: استادان و دانشجویان مراکز تحقیقاتی کشور در دانشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی نیز به دانشمندان ما در دانشگاه‌های زیرمجموعه علوم اضافه شده‌اند و موجب شده که ظرفیت علمی کشور افزایش یابد.


غلامی تصریح کرد: باید فناوری در کشور به‌ سمت کاربردی شدن در جامعه و تولید ثروت پیش رود. وزارت علوم در این مسیر حمایت‌های بیشتری از پژوهشگران و شرکت‌های جوان دانش‌بنیان خواهد داشت.


وزیر علوم خواستار در اختیار گذاشتن بودجه پژوهش دستگاه‌ها به شرکت‌های فناور شد و گفت: صندوق‌های حمایتی متعددی در کشور از پژوهش حمایت می‌کنند و صندوق حمایت از نوآوری، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در شرکت‌های دانش‌بنیان را پذیرفته است.


غلامی ادامه داد: جوانان خوش‌فکر و استادان کشور ظرفیت‌های بالایی دارند که امروز نمونه‌های موفق آن را در این نمایشگاه مشاهده می‌کنیم.


وی خطاب به تولیدکنندگان داخلی گفت:‌ تولیدکنندگان داخلی باید به مجموعه‌های فکری دانشگاهی اطمینان کنند تا از این طریق بتوانند بازدهی خود را ارتقا دهند. امیدوارم این تعامل‌ها روزبه‌روز تقویت شود.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته