دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1397 - 10:23
غلامی خبر داد:

تکمیل چرخه علم تا ثروت با برگزاری نمایشگاه تقاضامحور پژوهش

نایب‌رییس شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری گفت: نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی، تکمیل‌کننده زنجیره ارتباط صنعت و دانشگاه است.
کد خبر : 346005

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف؛ نایب‌رئیس شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی (تستا) گفت: اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی، و اقتصاد دانش‌بنیان در طی سال‌های گذشته به‌عنوان شاه‌بیت کلام رهبری در اکثر دیدارهای ایشان با مسئولان نظام و اقشار مختلف مردم مورد تأکید قرارگرفته و به‌عنوان راهکار نجات اقتصاد کشور از سوی ایشان تبیین شده است. 


وی ادامه داد: از این‌رو در سال حمایت از کالای ایرانی و به‌منظور شناخت و استفاده جامع از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فنی و تخصصی دانشگاهیان و صنعتگران داخل کشور درزمینه تأمین و ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز کشور، نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی (تستا) همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری برگزار خواهد شد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه تستا اظهار کرد: نمایشگاه‌های معرفی نیازمندی‌ها و تقاضاهای فناورانه که در دنیا با عنوان نمایشگاه‌های معکوس (Reverse Expo) شناخته می‌شوند- برخلاف نمایشگاه‌های مرسوم که به عرضه محصولات می‌پردازند، بر تقاضا و نیاز محصولات و خدمات متمرکز هستند.


وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاهی در این مقطع زمانی، می‌تواند پاسخی به مشکلات ناشی از عدم تأمین نیازمندی‌های کشور از خارج و تبدیل تهدیدات ناشی از تحریم‌های ظالمانه به فرصتی در جهت توجه بیشتر به توانمندی‌های داخلی باشد. 


نایب‌رئیس شورای عالی عتف در ادامه افزود: این نمایشگاه به‌منظور شناسایی نیازها و تقاضاهای پژوهشی و فناوری، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه‌یافته، برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران و خریداران دستاوردها و تقویت ارتباط با جامعه خواهد پرداخت. 
به گفته وزیر علوم، این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تمرکز بر ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری کشور از طریق ارائه نیازها و تقاضاهای پژوهش و فناوری خواهد بود.
غلامی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه باهدف ایجاد فضای تعامل بیشتر بین فعالان عرصه علم و فناوری و صاحبان تکنولوژی از طریق اعلام نیازها و تقاضاها و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نیازمندی‌های فناوری دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های پژوهشی کشور برگزار می‌شود.


وی بابیان اینکه یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای افراد تحصیل‌کرده ، همین مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه است؛ ارتباط صنعت و دانشگاه باعث می‌شود هم صنعت به علم و فناوری روز مجهز شود هم دانشگاه بتواند بر طبق نیازهای روز، به دانشجویان آموزش دهد.


به گفته غلامی، بدین واسطه دانشگاهها از وضعیت دریافت بودجه دولتی خارج و دانشگاه ها به دانشگاه کار آفرین تبدیل می شوند.


بر اساس این گزارش، نمایشگاه دستاوردهای آموزش عالی از تاریخ ۳ الی ۶ دی‌ماه با حضور وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نفت، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مراکز آموزش عالی و فناوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
انتهای پیام/4085


انتهای پیام/

برچسب ها: غلامی وزیر علوم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته