هویت دانشگاه و حوزه با تکیه بر دیدگاه دانشمندان بومی احصا شود
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه و سیاست خبرگزاری آنا، حمید پارسانیا در همایش شکوه وحدت که پیش از ظهر امروز بهمناسبت روز گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه معصومیه قم برگزار شد بااشاره به معناگرایی در وحدت حوزه و دانشگاه گفت: مهمترین مسئله حقیقت و موضوع دوپارگی این دو نهاد است، در غرب علم و دین چندینبار بازخوانی شده تا سازگاری بین این دو ایجاد شود.
وی ادامه داد: اکنون علم مدرن در دانشگاههای دنیا و حتی دانشگاههای ایران حکم مرجعیت را دارد و بهخصوص تحصیلات تکمیلی در فضا و راستای جهانی شدن علم است و این یعنی مرجعیت علم مدرن موضوعیت دارد.
رئیس شورای تخصصی حوزوی در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در دانشگاههای ما بهواسطه اینکه در مقاطع مختلف اساتید و دانشجویان را به کشورهای مختلفی جهت توانمندسازی آنها اعزام کردهایم، مکتبهای مختلف علمی و منطقی تجمیع شده است. این موضوع هم بهعنوان فرصت و هم بهعنوان تهدید ارزیابی میشود و باید بررسیهای عمیقتری دررابطهبا فرصتها انجام شود.
این استاد حوزه و دانشگاه بااشاره به تقسیمات علمی سازمان یونسکو عنوان کرد: نهاد یونسکو علوم حوزوی را بهعنوان علم تعریف نکرده و بلکه جزئی از علوم انسانی میداند؛ نظام مدرن علمی معنا و مفهومی که در تقسیمات علمی کشور مرسوم است را قبول نمیکند و باید جستجو کرد که معنای علم چیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هویت دانشگاه و حوزه باید با تکیه بر دیدگاههای دانشمندان بومی احصا شود، ادامه داد: در کتاب اول اصول کافی به مبانی عقل و جهل اشاره شده است و کتاب دوم اصول کافی به مفهوم علم پرداخته است. پرواضح است که علم محصول عقل است.
پارسانیا در پایان با تأکید بر تقسیمات علمی غرب اظهار کرد: در جهان غرب علم را بهصورت منطقهای تقسیم میکنند و امروزه علم مدرن بهصورت منطقهای تقسیم شده است؛ باید به تربیت فرزندان و آیندهسازان این کشور در مدارس دقت شود و اینکه محتوای درسی از چه منابع و کتابهایی احصا شدهاند باید پرداخت و اهمیت داده شود چرا که ذات علم در مفاهیم جدید بهصورت منطقهای بررسی میشود.
انتهای پیام4116/ 4007/
انتهای پیام/